سیاه سرفه

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است،سیاه سرفه در نوزادان،سیاه سرفه Ppt،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه کودکان،سیاه سرفه English،سیاه سرفه نوزادان،سیاه سرفه در کودکان زیر شش ماه،سیاه سرفه در کودکان

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیاه سرفه و راه درمان ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سیاه سرفه بیماری است که سرفه های خیلی شدیدی می کنید.بهتر است بدانید که سرفه های خشن، سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه است و بدین علت است که به این اسم نامیده شده است. به یاد بسپارید که استمرار سرفه ها گاهی سبب کبودشدگی لب ها و صورت شده و بیمار را عذاب می دهد. طول بیماری حدود 6 تا 8 هفته است.

سیاه سرفه چیست

سیاه سرفه به شدت مسری است و در افرادی که استعداد این بیماری را دارند بسیار شایع است.انتقال بیماری از راه استنشاق قطرات ریزی است که طی سرفه های شدید بیمار در فضا پراکنده می شود و به افراد پیرامون بیمار انتقال می یابد. دوره کمون (نهفته)بیماری حدود 6 روز تا 2 هفته است.در واقع این بیماری در کودکان کمتر از پنج سال، از رواج بالایی برخوردار است و بیشتر از افراد سالمند به آن مبتلا خواهند شد.به ذهن بسپارید که در کشورهایی مانند ایران که واکسن سیاه سرفه را به طور منظم به کودکان تزریق می کنند، رواج  عوارض و احتمال مرگ‌ و میر آن بسیار کم است.در واقع تظاهرات سیاه‌سرفه در شیرخواران کوچک‌تر از شش ماه ممکن است به صورت سرفه‌های شدید، اشکال در غذا خوردن، قطع تنفس یا کندی ضربان قلب بدون حملات سرفه باشد

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

علائم بیماری سیاه سرفه

در واقع این بیماری با علائم سرماخوردگی شروع می شود که شامل گرفتگی و آبریزش بینی، قرمزی و اشک‌ریزش چشم، تب خفیف و سرفه خشک می باشد.
و پس از 12 هفته، سرفه های خشک تبدیل به سرفه خلط دار می گردد.

بدانید که در طول سرفه های پشت سرهم که به بیمار دست می دهد، بیمار دچار قرمزی حتی کبودی چهره خواهد شد.

کودکان در انتهای سرفه های خود دچار تنفس تندتند به همراه ایجاد صدایی فریاد مانند می شوند.

به ذهن بسپارید که سرفه های شدید منجر به استفراغ در کودکان و سخت نوشیدن مایعات و خوردن غذا می شود.

در موارد بسیار شدید، قرمزی های کوچک (پتشی) در سطح پوست به علت پارگی مویرگ های زیرپوستی رخ می دهد.

در واقع سرفه ها برای هفته ها می توانند ادامه یابند.

در بزرگسالان و نوجوانان علائم خفیف تر هستند، طوری که با بیماری برونشیت معمولا  اشتباه گرفته می شود.

به طور معمول، کودکان 2 هفته علائم سرماخوردگی ، 2 هفته علائم توأم با سرفه شدید و 2 هفته هم دوره نقاهت را می گذرانند که 2 هفته آخر گاهی تا ماه ها طول می کشد.

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

عوارض بیماری سیاه سرفه

بدانید که سیاه‌سرفه می تواند منجر به ذات‌الریه (پنومونی)، کاهش آب بدن، کاهش وزن، اختلال خواب، عفونت گوش، سینوزیت، خونریزی شبکیه چشم، خونریزی مغزی، فتق کشاله ران به دلیل سرفه های مکرر، تشنج، التهاب مغز و خفگی گردد. معمولاعلت مرگ شیرخواران زیر پنج ماه به دلیل پنومونی، خفگی و آنسفالیت است.

پیشگیری از سیاه سرفه

بهتر است بدانید که بهترین راه پیشگیری از بروز این بیماری، واکسیناسیون می باشد.در واقع کلیه کودکان بایستی بر علیه بیماری سیاه سرفه واکسینه شوند. در ایران واکسن سیاه سرفه به همراه دو واکسن کزار و دیفتری با عنوان “واکسن ثلاث (سه گانه)” به تمامی کودکان تزریق می گردد.در ایران این واکسن در 5/1، 3، 5/4 و 15 ماهگی و در 6 سالگی به کودکان تزریق می شود.بدانید که واکسن سیاه سرفه نبایستی پس از پایان 5 سالگی تزریق شود.همچنین فاصله گرفتن از شخصی که مشکوک به سیاه سرفه است می تواند بسیار مفید باشد.اصلا به اشخاصی که یکی از اعضای خانواده آنها دچار سیاه سرفه می شود، آنتی‌بیوتیک به صورت پیشگیرانه داده می شود.تا رفع تب، شخص بایستی جدا باشد و کسانی که از بیمار نگهداری می کنند بایستی از ماسک استفاده کنند.در واقع واکسن سیاه سرفه به همراه دو واکسن کزار و دیفتری با عنوان “واکسن ثلاث (سه گانه)” به تمامی کودکان تزریق می شود

تشخیص سیاه سرفه

برای تشخیص سیاه سرفه بر اساس شرح حال بیمار، کشت ترشحات بینی و خلط و آزمایش خون و رادیوگرافی از قفسه سینه انجام دهید.

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

درمان سیاه سرفه

در واقع درمان تنها با تجویز پزشک شامل آنتی بیوتیک مناسب، ضد سرفه در صورت لزوم ، خلط آور و تب بر می باشد. دوره معمول درمان چهارده روز می باشد.بهتر است بیمار  تحت مراقبت شدید و حمایتی باشد.نیمی از کودکان نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مراقبت های بیمارستانی دارند.حتما در زمانهای تعیین شده کودکان را واکسینه کنید.

سیاه سرفه در کودکان

سیاه سرفه یکی از خطرناک ترین بیماری های کودکان بخصوص در سنین زیر یک سال است. این بیماری توسط یک باکتری به نام بوردتلاپرتوسیس ایجاد می شود. این باکتری سبب انسداد مجاری هوایی توسط ترشحات مخاطی ( موکوس ) می گردد. شروع این بیماری به صورت یک سرماخوردگی معمولی همراه با سیاه سرفه است. به تدریج سرفه ها شدیدتر شده و به صورت حمله ای بروز می کنند و سبب دشواری تنفس می گردند. به دنبال یک حمله شدید سرفه ( که می تواند حتی تا یک دقیقه نیز طول بکشد ) ، کودک یک دم صدا دار را انجام می دهد که اصطلاحاًWhoop نامیده می شود و بر اثر ورود هوا به داخل حنجره ی متورم ایجاد می شود. در بچه های کوچکتر که قادر به تنظیم تنفس خود نیستند، این مشکل می تواند کـُشنده باشد. گاهی اوقات به دنبال یک حمله سرفه، استفراغ رخ می دهد. فاز سرفه در این بیماری می تواند تا ده دقیقه نیز به طول بیانجامد. همچنین احتمال ابتلا به سایر عفونت های تنفسی مثل پنومونی ( ذات الریه ) یا برونشیت به دنبال این بیماری وجود دارد.

بیشتر بخوانید : سرفه‌ مزمن ♥ سرفه های شبانه ♥ سرفه خلط دار ♥ سرفه های آلرژیکسرفه