صابون ضد جوش

فواید صابون ضدجوش

صابون ضد جوش

فواید صابون ضدجوش

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

لوبیا سبز

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۵ ب.ظ

لوبیا سبز

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان،خواص لوبیا سبز خام،خواص لوبیا سبز چیست،خواص لوبیا سبز برای زنان باردار،خواص لوبیا سبز برای رحم،خواص لوبیا سبز چشم بلبلی،خواص لوبیا سبز ابپز،فواید لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز برای لاغری،فواید لوبیا سبز برای کودکان،خواص لوبیا سبز برای کودک

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان

لوبیا سبز با (نام علمی: Phaseolus vulgaris)گیاهی است از خانواده باقلائیان، که بسیار کم کالری بوده و فاقد چربی اشباع می‌باشد. لوبیا سبز منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ریز مغذی‌ها است. لوبیاسبز در مقایسه با لوبیا خشک کالری بسیار کمی دارد به طوری که در ۱۰۰ گرم آن تنها ۳۰ کالری انرژی نهفته‌است، در حالی که ۱۰۰ گرم لوبیا قرمز و سفید خشک ۳۴۰ کالری و لوبیا چشم بلبلی ۱۳۰ کالری انرژی دارد. قابل توجه است که لوبیاسبز و انواع دیگر لوبیا از دسته حبوبات بوده و جزو سبزیجات قرار نمی‌گیرند زیرا که سبزیجات به گیاهان یک ساله گفته می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد لوبیاسبز صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.

تاریخچه لوبیا سبز

شواهد نشان میدهد که لوبیاسبز در حدود 7000 سال پیش در کشور پرو به کشت میشده اما امروزه در سراسر جهان تولید می شود. کشت کنندگان لوبیای سبز تا سال 2012 اندونزی، هند و چین بودند. اما امروزه لوبیا سبز در مقادیر زیادی در ایالات متحده نیز تولید می شود. در حالی که لوبیا و غلاف از لوبیای سبز بخش خوراکی این گیاه هستند، آنها تنها بخش گیاه لوبیا سبز نیستند. برگ های سبز لوبیا سبز یا بنفش می باشند و گل های لوبیا سبز سفید، صورتی یا بنفش و اغلب توسط حشرات گرده افشانده می شوند. در سال 1894، کلوین کیینی، گیاه شناس، موفق به برداشتن برخی از گونه های سبز لوبیا شد که از طریق پرورش انتخابی بدست آمده بود، و از این رو به او نام مستعار “پدر لوب رامبل” را دادند. امروزه بیش از 130 نوع لوبیای سبز وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند: بوش و قطبی

خواص لوبیا سبز برای استخوان

لوبیاسبز به دلیل داشتن ویتامین K، ‌ برای ساختن استخوان هایی قوی بسیار مهم است. ویتامین K1، پروتئین استئوکلسین(پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) را فعال می ‌سازد. این پروتئین مولکول های کلسیم را در استخوان نگه می ‌دارد بنابراین بدون ویتامین K1، میزان استئوکلسین نیز کافی نمی ‌باشد و پروسه معدنی شدن استخوان دچار نقص و تخریب می‌ گردد.

خواص لوبیا سبز برای تقویت سیستم ایمنی

لوبیاسبز به دلیل غنی بودن از ویتامین C و بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند؛ چرا که این مواد مغذی رادیکال های آزاد را از بین می برند. از طرفی ویتامین C، به طور مستقیم موجب تحریک گلبول های سفید برای مبارزه با میکروب ها، عفونت ها و ویروس ها می شود.

خواص لوبیا سبز برای قلب

لوبیاسبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است. لوبیای سبز منبع غنی از ویتامین A(از نوع بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C، می ‌باشد. این دو ماده مغذی،‌ آنتی اکسیدان هایی مهم هستند که به کاهش رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک می ‌کنند. ویتامین C محلول در آب و بتاکاروتن،‌ محلول در چربی می ‌باشند. این دو آنتی اکسیدان محلول در آب و چربی به کمک هم از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌ نمایند زیرا کلسترول اکسید شده قادر است به دیواره رگ های خونی بچسبد که نتیجه آن تصلب شریان، سکته و حمله قلبی است؛ مصرف مقدار کمی از بتاکاروتن و ویتامین C، از این عوارض جلوگیری می ‌نماید.

لوبیا سبز سرشار از فیبر

لوبیاسبز منبعی غنی برای فیبر خوراکی است. فیبر خوراکی فواید زیادی برای سلامتی دارد. فیبر برای کسانی تجویز می‌شود که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند. محتوای فیبر لوبیاسبز به پیشگیری و درمان یبوست، بواسیر، دیورتیکولوز کمک می‌کند. محتوای فیبر زیاد موجود در لوبیاسبز به کنترل میزان کلسترول و قند در بدن کمک می‌کند.

خواص لوبیا سبز برای عفونت

تعدادی از ویتامین‌ها مانند نیاسین و تیامین که در لوبیای سبز یافت می‌شود منبع خوبی برای آن دسته از مواد مغذی است که از بسیاری از عفونت‌ها در بدن پیشگیری می‌کنند.

خواص لوبیا سبز برای مفاصل

افزایش یک فنجان لوبیاسبز به سالادهای مورد علاقه‌تان باعث می‌شود که میزان پتاسیم دریافتی‌تان به میزان 19 درصد افزایش پیدا کند. واقعیت این است که بین آرتروز دست‌ها و زانوها و میزان کم پتاسیم خون ارتباط زیادی وجود دارد. ویتامین C آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به جذب آهن کمک می‌کند و در ساخت کلاژن تأثیر می‌گذارد. یک فنجان لوبیا سبزی که به غذاهایتان اضافه می‌کنید باعث می‌شود 19 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین C تأمین شود اگر بدنتان با کمبود پتاسیم مواجه باشد بیشتر در معرض درد مفاصل قرار می‌گیرید. اگر به سلامت مفاصل‌تان علاقمند هستید حتماً لوبیای سبز را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. از این گذشته باید بدانید که پتاسیم نقش موثری در انعقاد خون ایفا می‌کند.

طبع لوبیا سبز

طبع لوبیاسبز سرد است. لوبیا سبز بسیار کم کالری بوده و چربی کمی دارداما دارای مقادیر بالای فیبر می باشد. لوبیای سبز به عنوان منبع ویتامین های A، C، K، B6 و اسید فولیک و مواد معدنی از جمله کلسیم، سیلیکون، آهن، منگنز، پتاسیم و مس شناخته می شود. لوبیا سبز را می توان به صورت خام در انواع سالاد و یا به صورت پخته در انواع خورش، پلو، کوکو و سوپ ها استفاده کرد.

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان

لوبیا سبز منبع املاح و مواد معدنی

یک فنجان لوبیاسبز (حدود 100 گرم) شامل 31 کالری، 7 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 3 گرم قند، 2 گرم پروتئین و بدون چربی می باشد. لوبیای سبز منبع غنی ویتامین A ، C و K می باشد. لوبیای سبز همچنین شامل فولات تیامین، ریبوفلاوین، 10 درصد اسیدفولیک و 6 درصد آهن می باشد.

لوبیا سبز و یبوست

لوبیاسبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می‌ کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن سلول های روده را از تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند. فولات موجود در لوبیای سبز نیز از تخریب DNA و تغییر سلول های روده پیش گیری می‌ کند حتی در مواردی که سلول ها به سمت سرطانی شدن پیش رفته اند نیز موثر می ‌باشد. افرادی که در غذای شان از میزان زیاد ویتامین C، بتاکاروتن و فولات استفاده می ‌کنند ریسک ابتلاء به سرطان روده در آن ها کمتر از کسانی است که از این مواد استفاده نمی ‌کنند. همچنین فیبر توانایی چسبیدن به سموم مسبب سرطان را دارد و قبل از آن که این سموم بتوانند به سلول های روده آسیبی برسانند آن ها را از بدن بیرون می ‌کند. یکی دیگر از فواید فیبر جلوگیری از یبوست است.

خاصیت ضد التهابی لوبیا سبز

ویتامین های C و بتاکاروتن هر دو خاصیتی ضد التهابی دارند و این خاصیت آن ها، لوبیاسبز را ماده ای مفید برای کاهش بیماری هایی که التهابات نقش موثری در آن ها دارد(مانند آسم، آرتروز استخوانی و آرتروز)، می‌ سازد. همچنین به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار موثر است.افزایش یک فنجان لوبیای سبز به سالادهای مورد علاقه‌تان باعث می‌شود که میزان پتاسیم دریافتی‌تان به میزان ۱۹ درصد افزایش پیدا کند. واقعیت این است که بین آرتروز دست‌ها و زانوها و میزان کم پتاسیم خون ارتباط زیادی وجود دارد. اگر بدنتان با کمبود پتاسیم مواجه باشد بیشتر در معرض درد مفاصل قرار می‌گیرید. اگر به سلامت مفاصل‌تان علاقمند هستید حتماً لوبیای سبز را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. از این گذشته باید بدانید که پتاسیم نقش موثری در انعقاد خون ایفا می‌کند.

خواص لوبیا سبز برای کودکان

لوبیاسبز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی ضروری، پروتئین، فیبر، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد و به عنوان یکی از حبوبات مفید برای بهبود رشد نوزادان و کودکان محسوب می شود. توجه داشته باشید که لوبیای سبز خام را به نوزادان و کودکان ندهید چون لکتین موجود در آن باعث خونریزی معده می شود.

خواص لوبیا سبز برای بدنسازی

لوبیاسبز یکی از مواد غذایی حاوی مقادیر بالای پروتئین و فیبر و کالری پایین است که متابولیسم بدن‌ را افزایش داده و به روند ساخت عضله در بدنسازان سرعت می‌بخشد.

ارزش غذایی لوبیا سبز

کالری : 31

پروتئین : 1.8 گرم

فیبر : 3.4 گرم

چربی : 0.1 گرم

کربوهیدرات : 7 گرم

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان

لوبیا سبز در بارداری

لوبیاسبز منبعی غنی از آهن است و مصرف آن به خانم های باردار بسیار توصیه می شود. نکته قابل توجه در مورد لوبیا سبز این است که مقدار آهن موجود در لوبیای سبز با گوشت قرمز برابری می کند. به همین علت کسانی که نمی توانند از گوشت استفاده کنند می توانند آهن مورد احتیاج بدن خود را با خوردن لوبیای سبز جبران کنند. در خانم های سنین باروری مصرف سبزیجات حاوی آهن مانند اسفناج، لوبیای سبز و … منجر به افزایش باروری آن ها می شود. همچنین خانم های حامله باید مقادیر کافی اسیدفولیک استفاده کنند تا نوزاد آن ها به نقایص مختلف سیستم عصبی دچار نشود زیرا کمبود اسید فولیک می تواند منجر به اختلال در تکامل سیستم عصبی جنین شود. لوبیای سبز منبعی سرشار از آهن است. ماده معدنی که برای زنان در دوره قاعدگی که در معرض کاهش شدید آهن هستند بسیار ضروری است. لوبیای سبز در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تامین آهن است.

لوبیا سبز برای آهن

لوبیاسبز منبعی سرشار از آهن است. ماده معدنی که برای زنان در دوره قاعدگی که در معرض کاهش شدید آهن هستند بسیار ضروری است. لوبیا سبز در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تامین آهن است، همراه با تامین آهن، حاوی کالری بسیار کم است و فاقد هر گونه چربی نیز می ‌باشد.

خواص لوبیا سبز برای یائسگی

یائسگی، دوره‌ای از زندگی زنان است که با علائم مختلفی همراه است. نتایج یک پژوهش بالینی نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه میزان زیادی منگنز مصرف می‌کنند کمتر در معرض دل درد قرار می‌گیرند و خلق و خوی‌شان بهتر است. لوبیاسبز منبع فوق‌العاده‌ی منگنز بوده و برای زنان یائسه بسیار مفید است.

خواص لوبیا سبز برای سرطان

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و کلروفیل موجود در لوبیاسبز برای پیشگیری و درمان سرطان کولون مفید می باشد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های کاروتنوئید موجود در لوبیا سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، پروستات و لوسمی می شوند.

خواص لوبیا سبز برای ایدز

HIV یا ویروس نقص ایمنی بدن، یک ویروس غیر قابل تجدید توسط تبادل مایعات بدن است. بر خلاف دیگر ویروس ها، اچ آی وی نمی تواند به طور کامل از بدن خارج شود. اچ آی وی / ایدز خطرات سلامتی زیادی دارد زیرا به سلول های T که به طور معمول بدن را در مقابل عفونت حفظ میکند حمله می کند. برای کاهش این روند، پزشکان اغلب داروهای ضد رتروویروسی را تجویز می کنند، که سعی دارند تا رونویسی معکوس را متوقف کنند تا ویروس بتواند به عنوان سریع به بدن آسیب وارد کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف لوبیا سبز به طور قابل توجهی باعث کاهش رونویسی معکوس شده در سلول های HIV می شود، که شایع ترین شکل HIV در سراسر جهان است. این یافته ها نشان می دهد که لوبیای سبز، همراه با درمان ضد رتروویروسی و سایر مواد غذایی مانند اسپیرولین، یک راه حل درمان درازمدت برای بیماران مبتلا به این ویروس ها میباشد.

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان

لوبیا سبز و درمان افسردگی

مصرف مقادیر کافی اسیدفولیک همچنین منجر به کاهش ابتلا به افسردگی می شد. مصرف اسیدفولیک مانع از تجمع ترکیبی تحت عنوان هموسیستئین می شود. تجمع هموسیستئین در بدن مانع از رسیدن خون و مواد غذایی به مغز می شود. همچنین تجمع هموسیستئین در بدن منجر به اختلال در تولید هورمون های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود. این هورمون ها در تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها نقش کلیدی ایفا می کنند.

خواص لوبیا سبز برای سرطان

لوبیاسبز به طور سخاوتمندانه‌ای حاوی رنگدانه‌ی آنتی اکسیدانی به نام فلاوونوئیدها است. فلاوونوئیدها برای بدن ما بسیار مفیدند ترکیبات فلاوونوئیدی رشد سلول‌های سرطانی سینه و روده‌ها را کاهش می‌دهد.

خواص لوبیا سبز برای دیابت

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان داده است که قرار دادن حبوباتی از جمله لوبیاسبز در رژیم غذایی (در هفته سه بار یا بیشتر در هفته)، می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 35 درصد کاهش دهید. این موضوع به دلیل وجود فیبر و کربوهیدرات در این نوع حبوبات است. کنند. سایر روشهای کاهش خطر ابتلا به این بیماری شامل مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین است. لوبیا سبز همچنین دارای گلیسمی پایین است. رژیم های غذایی کم گلیسمی به شدت با کاهش حساسیت به انسولین ارتباط دارند و پاسخ انسولین رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت را تنظیم می کنند. همچنین می توانند در بدن شما به درستی فرآیند انسولین را کنترل کند. مطالعات دیگر نشان داده است مصرف لوبیا سبز بر التهاب مربوط به دیابت تمرکز کرده و در کاهش این التهاب نقش کلیدی ایفا می کند.

خواص لوبیا سبز برای باروری

بین 13 تا 17 درصد از زوجینی که در سن باروری هستند با ناباروری دست و پنجه نرم میکنند. این همان درصد بالایی است که سازمان بهداشت جهانی اخیرا آن را به عنوان یک بیماری اجتماعی شناخته است، به این معنی که این مشکل به دلیل عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی است. شیوه زندگی و تغذیه مناسب به میزان زیادی بر باروری تاثیر می گذارد. لوبیاسبز و سایر حبوبات منابع عالی تغذیه برای افرادی هستند که در معرض خطر ناباروری قرار دارند؛ چرا که لوبیا سبز دارای شاخص گلیسمی پایین است و همچنین حاوی مقادیر قابل توجه فولات و آهن است، که این مواد در زمینه بهبود باروری نقش مهمی ایفا می کنند. فولات موجود در لوبیا سبز نیز خطرات مربوط به نقایص زایمان را کاهش می دهد.

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان

نگهداری و مصرف لوبیا سبز

مدت نگهداری لوبیاسبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم ۳ تا ۴ روز و در فریزر به صورت وکیوم در کیسه فریزر ۱ تا ۶ ماه است. البته انجماد طولانی می‌تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد. بهترین روش طبخ لوبیای سبز، بخارپز کردن آن است. لوبیا پلو و کوکو لوبیا از غذاهای معروفی است که می‌توان با لوبیا سبز تهیه کرد.

توصیه هایی در مورد لوبیا سبز

– برای خرید لوبیاسبز بهتر است آن دسته از آن ها را انتخاب نماییم که غلاف آن ها سبز باشد و دارای پوستی لطیف و بدون نقطه های قهوه ای بوده و ترد و تازه باشند. – مدت نگهداری لوبیاسبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم ۳ تا ۴ روز و در فریزر به صورت وکیوم ۱ تا ۶ ماه است. البته انجماد طولانی می‌‌ تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد.

خواص لوبیا سبز ،خواص لوبیا سبز در لاغری،خواص لوبیا سبز همشهری،خواص لوبیا سبز برای کودکان

فواید لوبیا سبز

لوبیاسبز به دلیل داشتن ویتامین K، برای ساختن استخوان‌هایی قوی بسیار مهم است. ویتامین K۱، پروتئین استئوکلسین (پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) را فعال می‌سازد. لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است. لوبیا سبز منبع غنی از ویتامین A(از نوع بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C، می‌باشد. این دو ماده مغذی، آنتی‌اکسیدان‌هایی مهم هستند که به کاهش رادیکال‌های آزاد موجود در بدن کمک می‌کنند. لوبیا سبز منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین K، منگنز، ویتامین A، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن، منیزیم، ویتامین B۱، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین، امگا۳ و نیاسین است. منیزیم و پتاسیم با همکاری هم به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. همچنین فیبر که در لوبیا سبز موجود می‌باشد باعث کاهش فشار خون می‌گردد. لوبیا سبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می‌کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن سلول‌های روده را از تخریب توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. فولات موجود در لوبیای سبز نیز از تخریب DNA و تغییر سلول‌های روده پیش‌گیری می‌کند. لوبیا سبز به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار مؤثر است. لوبیای سبز منبعی سرشار از آهن است و در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تأمین آهن است، همراه با تأمین آهن، حاوی کالری بسیار کم است و فاقد هر گونه چربی نیز می‌باشد.

موارد منع مصرف لوبیا سبز

لوبیاسبز دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات‌ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن این سبزی خودداری کنند. همچنین کسانی که معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند. پنج تا شش عدد لوبیای سبز اگر نپخته باشند، می‌توانند جان کودکان خردسال را به خطر بیندازند. لوبیا سبزهای خام دارای لکتینی به نام “PHA” هستند که می‌توانند منجر به خونریزی شدید معده شوند. لکتین‌ها پروتئین‌هایی هستند که نقش عمده آنها در جانوران تسهیل اتصالات سلول به سلول است. PHA در مقدار بالا، یک ماده سمی محسوب می‌شود. حرارت دادن لوبیای سبز PHA را از میان می‌برد.

بیشتر بخوانید : لوبیانخودکلم بروکلیسیب زمینیبادمجان

  • احد کاظمی

سر درد

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۹ ب.ظ

سر درد

سردرد ،سر درد پشت سر،سر درد کی دعا،سر درد سمت چپ،سر درد کا علاج،سر درد شدید،سر درد پیشانی،سر درد بعد از مشروب،سر درد صبحگاهی،سر درد در دوران بارداری،سر درد پشت سر نشانه چیست،سر درد پشت سر سمت چپ،سر درد پشت سر سمت راست،سرگیجه و درد پشت سر،درمان سر درد پشت سر،سردرد های پشت سر

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد

به طور کلی می‌توان گفت همه‌ی ما تجربه‌ی سردرد را داریم و تعداد کسانی که زیاد دچار سردردهای مداوم می‌شوند هم کم نیست. سردردهای کوچک، کمی شما را اذیت می‌کنند و با یک مسکن ساده، خوردن کمی غذا یا قهوه یا چند دقیقه استراحت خوب می‌شوند. ولی اگر سر درد شما خیلی شدید و غیر معمول است، باید نگران سکته‌ی مغزی، تومور یا لخته شدن خون باشید. خوشبختانه این مشکلات به ندرت پیش می‌آیند. با این حال لازم است انواع سر درد را بشناسید و بدانید برای درمان آنها چه کاری از شما ساخته است و چطور می‌توانید بقیه‌ی سردردها که زندگی شما را تهدید نمی‌کنند، را کنترل کنید.کلا سر درد مشکل بزرگی نیست مگر در موراد خاص

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

انواع سردرد

سردردهای تنشی

میگرن

سر دردهای خوشه‌ای

سر دردهای دارویی

سر دردهای سینوسی

سر درد بستنی

سردرد میگرنی

سر درد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردردها می باشد. برخی اوقات درد در قسمت پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر دیده می شود، ولی معمولا درد میگرن در یک طرف سر است.هنگامی که سیستم عصبی، سیستم عروقی و جابجایی مواد شیمیایی در مغز با هم تداخل می کنند، سر درد میگرنی بروز می کند.از علائم سردرد میگرنی می توانیم به بیشتر حملات میگرن با سر درد همراه است. – سردرد میگرنی معمولا در یک شقیقه همراه با درد شدید و ضربان دار می باشد. برخی اوقات درد در پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر قرار دارد. ولی معمولا درد در یک طرف سر قرار دارد، گرچه در یک سوم موارد، درد در هر دو طرف سر قرار دارد. – به طور کلی هنگامی که از بی خوابی رنج می برید، سر درد میگرنی شروع می شود. – معمولا سردرد میگرنی در اثر فعالیت های روزانه از قبیل: بالا رفتن از پله، تشدید می شود. – تهوع و استفرغ، اسهال، رنگ پریدگی صورت، سرد شدن دست و پا و حساسیت به نور و صدا در میگرن وجود دارد.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد خوشه ای

به گزارش سایت جسارت شرح بیماری سر درد خوشه‌ای‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ نوع‌ سر درد بسیار شدید که‌ به‌طور معمول‌ شامل‌ درد در یک‌ طرف‌ سر، در پشت‌ سر، یا اطراف‌ یک‌ چشم‌ می‌شود. این‌ سردردها معمولاً در یک‌ زمان‌ از روز برای‌ چندین‌ روز یا هفته‌ رخ‌ می‌دهند و بعد فروکش‌ کرده‌ و فرد ممکن‌ است‌ هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته‌ باشد. حدود 90% از بیماران‌ مرد هستند. علل‌ علت‌ واقعی‌ آن‌ ناشناخته‌ است‌. البته‌ شواهدی‌ وجود دارد مبنی‌ بر این‌ که‌ یک‌ نوع‌ اختلال‌ عصبی‌ در ضرباهنگ‌ شبانه‌روزی‌ (ساعت‌ بیولوژیک‌) بدن‌ ممکن‌ است‌ به‌ بروز سر درد خوشه‌ای‌ کمک‌ کند.

علائم شایع آن

شروع‌ ناگهانی‌ سر درد، غالباً در شب‌ و به‌ هنگام‌ خواب

سر درد در عرض‌ 15 دقیقه‌ به‌ اوج‌ خود می‌رسد و حدود 2 ساعت‌ طول‌ می‌کشد.

درد در یک‌ طرف‌ و اطراف‌ چشم‌ احساس‌ می‌شود.

درد شدید، به‌ داخل‌ فرو رونده‌، یا اذیت‌ کننده‌

اشک‌ آلود بودن‌ چشم‌ها

قرمز و پرعروق‌ بودن‌ ملتحمه‌

ورم‌ کردن‌ و پایین‌ افتادن‌ پلک

گرفتگی‌ بینی‌ و آب‌ ریزش‌ از بینی‌

کند شدن‌ ضربان‌ قلب‌

تهوع‌

تعریق‌

گاهی‌ بی‌قراری‌، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری زیاد، یا رفتار خشونت‌آمیز

 

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد تنشی

بیشتر سردرد‌ها تنشی هستند. این گونه سردردها تمایل دارند که هر چند وقت یک بار اتفاق بیافتند. اگر شما تحت فشار و یا استرس باشید فاصله زمانی بروز این گونه سردردها کوتاه‌تر می‌شود. معمولا این گونه سردردها نشانه چیز خطرناکی نیستند. اما می‌توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند.سردرد های تنشی می‌توانند از 30 دقیقه تا یک هفته طول بکشند. اگر شما در طول یک ماه بیش از 15 روز و به مدت سه ماه متوالی سر درد داشتید، ممکن است شما به سر درد تنشی مزمن مبتلا شده باشید. این گونه سر درد می‌تواند به استرس و افسردگی منجر شود که افسردگی و استرس به نوبه خود می‌توانند منجر به بروز سر درد بیشتری شوند. حدود 4 نفر از هر 100 نفر در ایالت متحده آمریکا به سردرد تنشی مزمن مبتلا هستند. علائم آن می‌تواند از کودکی شروع شود اما بیشتر افراد در سنین میانسالی با این مشکل مواجه می‌شوند. برخی از افراد به صورت همزمان از سردرد تنشی و سر درد میگرنی رنج می برند.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد خطرناک

سر درد آذرخشی ترسناک است چون از ناکجاآباد سروکله‌شان پیدا می‌شود. این‌جور سر درد‌ ها به شکل ناگهانی و شدید شروع می‌شوند و تنها در عرض چند ثانیه به دردناک‌ترین حالت خود می‌رسند. سردرد‌ های آذرخشی ممکن است نشان‌گر مشکلات جسمی باشند. البته ترسناک‌تر از این سردرد‌ ها خونریزی زیر عنکبوتیه (یا خونریزی ساب آراکنوئید) است که واقعا می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد.خیلی وقت‌ها چنان سردردی می‌گیرید که نزدیک است ذهن‌تان از کار بیفتد و بدون این‌که دلیلش را بدانید تا سرحد مرگ درد بکشید. بعضی آدم‌ها در تمام طول زندگی‌شان خطر صدمه رسیدن به سرشان را به جان می‌خرند. البته این چیزی نیست که همیشه بتوان از آن راه گریزی پیدا کرد (مثلاً هاکی، بوکس، فوتبال و سایر ورزش‌ها هیچ‌کدام بدون ریسک صدمه دیدن سر ممکن نیستند)، اما لازم است همیشه به‌دقت به دردهایمان توجه کنیم تا مانع از جدی‌شدن مشکلات جسمی شویم.اگر وقتی از خواب بیدار می‌شوید قبل از هر چیز می‌خواهید موهای سرتان را بکنید، ممکن است سردردی داشته‌باشید که لازم باشد به آن توجه کنید. به گفته‌ی بنیاد ملی سردرد‌ (The National Headache Foundation)، “ممکن است بیماری‌های جدی مسبب سردرد‌ های صبحگاهی شما باشند؛ بیماری‌هایی چون تومورهای مغزی، وقفه تنفسی در خواب و فشارخون بالای حاد”.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد صبحگاهی

برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب شما را با عوامل سردرد صبحگاهی بیشتر آشنا می کنیم. سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می کنید، حالت تهوع دارید یا نمی توانید چشمان تان را باز کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سردردهای صبحگاهی آزاردهنده هستند و مراجعه به پزشک و مشورت امری عادی است، چون ممکن است حتی با مصرف مسکن ها نیز سردرد به طور کامل برطرف نشده و خیلی از افراد تمام روز را با این مشکل دست به گریبان بمانند.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد شدید

به احساس درد و ناراحتی در ناحیه سر و صورت، سردرد گفته می‌شود. سردرد برای هر فردی می‌تواند هم وحشتناک و هم ناتوان کننده باشد. سردردها از لحاظ موقعیت، شدت و فراوانی وقوع می‌توانند تا حد زیادی متفاوت باشند. همچنین سردرد می‌تواند به علت‌های مختلفی از قبیل بیماری‌های گردن، چشم‌ها، مغز، فک یا دندان‌ها ایجاد شود. اولین و غالباً مهم‌ترین روش درمان سردرد شدید ، تشخیص درست آن است. شناسایی نوع سردرد ، اولین گام در مدیریت درد و یافتن گزینه‌های مؤثر برای درمان موفق آن است.

سردرد بعد از خواب

اگر دوست دارید از شر سردردتان خلاص شوید، باید بدانید که چه چیزی باعث آن می شود. زمانی که شما علت ریشه ای سردردتان را کشف کنید، می توانید احتمال بیدار شدن از خواب با سردرد را به صفر برسانید. برای خلاص شدن از شر سردرد، برخی درمان های خانگی وجود دارند که می توانید به کار بگیرید، اما اگر درمان های خانگی موثر نبودند، نشانه آن است که سردرد شما مزمن بوده و باید بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید.

سردرد و چشم درد

بر خلاف تصور عموم، چشم و بیماریهای چشم ناشایعترین علت سردرد می باشد. معمولا بیماریهای چشمی که ایجاد سردرد می نمایند، غالبا پر سر و صدا و علائم دیگری مانند تاری دید، دیدن هاله اطراف نورها، حساسیت شدید به نور، و درد و قرمزی و التهاب در ناحیه چشم را نیز ایجاد می کنند. وجود عیوب انکساری تصحیح نشده در چشم مانند دوربینی و آستیگمات معمولا علت ایجاد سردرد نیستند، اما در افرادی که زمینه سردردهای عصبی و یا میگرنی را دارند، می تواند سبب تشدید و افزایش حملات سردرد گردد. باید دانست که اینگونه اختلالات چشمی عمدتا ایجاد خستگی زودرس در چشم می نمایند و طبعا تصحیح آن به افزایش کارآیی چشم کمک خواهد کرد.

سردرد جلوی سر

سردرد در جلوی سر یا درد پیشانی یا سردرد پیشانی ممکن است به همه ناحیه جلوی سر کشیده شود یا در یک قسمت یا یک نقطه باقی بماند. این نوع سردرد ممکن است با درد در ناحیه شقیقه‌ها همراه باشد. درد موجود در جلوی سر ممکن است به سمت چشم‌ها و بینی و حتی تمام صورت کشیده شود. همانند بیشتر سردردها، این نوع سردرد نیز کوتاه بوده اما احتمالاً دارای عودهای مکرر است. به ندرت، سردرد به مدت چند روز یا یک هفته باقی می‌ماند، سردرد برای مدت کوتاهی تا حدودی از بین رفته اما در غیر این صورت ممکن است بدون وقفه ادامه یابد. ارزیابی و معاینه درد پیشانی همراه با علائم دیگر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از دلایل ایجادکننده درد پیشانی خطرناک نیستند. به هر حال، شدت درد یک شاخص مناسب برای مشخص کردن میزان خطرناک بودن دلایل زمینه‌ای نیست. علائم همراه با سردرد ممکن است برای رد احتمال برخی بیماری‌ها مفید باشد. عوامل ساده‌ای مانند پوشیدن کلاه یا هدبند تنگ، برخی از مدل‌های مو و عدم استفاده از عینک مناسب برای افرادی که مشکل بینایی دارند ممکن است باعث سردرد شود که به راحتی قابل پیشگیری هستند.

سردرد بعد مشروب

به گزارش سایت جسارت باورهای اشتباه زیادی درمورد برطرف کردن خماری وجود دارد که سالیان سال است درمیان مردم شایع شده است. اکثر آنها هیچ پایه و اساس علمی ندارند: · نوشیدن دوباره الکل — برخلاف عقیده عموم، نوشیدن دوباره مشروب در روز بعد برای برطرف کردن تاثیرات خماری در طولانی مدت موثر نیست. ازآنجاکه وقتی محتوی الکل خون فرد به صفر برمی‌گردد، علائم بدتری از خماری برمی‌گردد، نوشیدن دوباره مشروب در روز بعد فقط اتفاقی که غیرقابل اجتناب است را به تاخیر می‌اندازد. ممکن است در کوتاه مدت علائم را کمتر کند، اما رساندن مقدار بیشتری الکل به کبد، بعدها ناراحتی را بیشتر خواهد کرد. علاوه بر این، اینکار موجب نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی و وابستگی بیشتر به آن می‌شود. · قهوه تلخ – قهوه می‌تواند احساس خستگی همراه با خماری را تسکین داده و با تنگ کردن رگ‌های خونی، به از بین بردن سردرد کمک کند اما این تسکین کاملاً موقتی است و علائم دوباره برخواهد گشت. از این مهمتر، قهوه ادرارآور است و موجب از بین رفتن آب بیشتری از بدن شده و درنتیجه علائم خماری را افزایش می‌دهد. همچنین، ممکن است قهوه در ابتدا کمی از علائم را کاهش دهد اما در طولانی مدت مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. · مصرف تیلنول (Tylenol) قبل از خواب – این روش درمان کمی عاقلانه به نظر می‌رسد اما به دو دلیل مناسب نیست. یکی اینکه تاثیرات استامینوفن (تیلنول) معمولاً قبل از شروع علائم خماری از بین می‌رود و بهتر است که بعد از شروع علائم مصرف شود. دوم اینکه، وقتی کبد مشغول کار کردن روی الکل و متابولیزه آن است، قادر نخواهد بود استامینوفن را مثل همیشه متابولیزه کند و این موجب التهاب کبد و احتمالاً تخریب دائمی کبد می‌شود.

درمان سردرد

مصرف منیزیم یکی از مؤثرترین و کم‌خطرترین درمان‌های سردرد نسبت به مصرف مسکّن‌هاست. مبتلایان به سردردهای جدی مانند میگرن معمولا کمبود منیزیم دارند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده شده است که منیزیم از دفعات حملات میگرنی در آن‌‌دسته از مبتلایانی که کمبود منیزیم دارند، می‌کاهد. همچنین افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان بیماری‌های قلبی، الکلی‌ها و نیز کسانی که جهت تنظیم فشار خون از داروهای مُدِر استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به کمبود منیزیم قرار دارند. منیزیم می‌تواند از فوران نوعی سیگنال‌های مغزی موسوم به «افسردگی گسترشیِ قشری» که موجب ایجاد اختلالات دیداری و حسیِ مرتبط با سردرد به‌ویژه سردردهای میگرنی می‌شوند، جلوگیری کند. به‌علاوه، منیزیم می‌تواند جلوی مواد شیمیاییِ انتقال‌دهنده‌ی درد را در مغز بگیرد و افزون بر اینها موجب تقویت عملکرد پلاکت‌ها شود که در بهبود واکنش بدن در مواجهه با جراحات و جلوگیری از خونریزی مؤثرند. مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم به کاهش دفعات حملات سردرد کمک می‌کند. منیزیم خوراکی و وریدی هردو دسترس‌پذیر، بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه‌اند. مصرف منیزیم حتی در دوران بارداری نیز ممانعتی ندارد (البته مصرف هرگونه مکمل غذایی حتی منیزیم در دوران بارداری باید با مشورت پزشک صورت بگیرد). اسهال شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی منیزیم است که آن هم با کاهش دُز مصرفی یا کاهش دفعات مصرف رفع خواهد شد. جهت افزایش منیزیم دریافتی باید در طی روز فیبر بیشتری بخورید. منابع غذایی حاوی منیزیم عبارتند از انواع لوبیا، انواع تخم‌ها و مغزها، غلات کامل و سبزیجاتی مانند بروکلی، کدو خورشتی و سبزیجات برگ‌دار. فرآورده‌های لبنی، گوشت، شکلات و قهوه نیز از منیزیم کافی برخوردارند.

علت سردرد

یکی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد در بعضی از مردم مراجعه به آرایشگاه و کوتاه کردن موهای سرشان است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما مجبورید سر خود را هنگام شست وشوی موها روی سینک دراز کنید. در این هنگام فشار زیادی به گردن وارد می شود و باعث تحریک یکی از عصب هایی می شود که در این مسیر قرار دارند. در اثر این اتفاق یک یا دو روز بعد سردرد به سراغ شما می آید، اما از آنجا که این اتفاق با تاخیر رخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی شوید.شاید باورتان نشود، اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آنها به عنوان سردردهای سرفه ای یاد می شود. این سردردها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به وجود می آید.بعضی از ورزشکاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می شوند. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می شود که این عامل می تواند در نهایت به سردرد منجر شود.افرادی که اعتماد به نفس ندارند یا شخصیت ناامید و غمگینی دارند بیشتر از دیگران ممکن است به سردردهای میگرنی دچار شوند.غذاهای زیادی هستند که ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شوند، اما ساندویچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. این ساندویچ ها شامل موادی مانند تیرامین و نیترات ها و نیتریت ها هستند که همگی جریان خون به سمت مغز را افزایش داده و باعث سردرد می شوند.بستن موها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علایم سردرد می شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می شوند، فشار زیادی در بافت های روی جمجمه وارد می شود که خود را به شکل درد نشان می دهند.

بیشتر بخوانید : علائم سردرد پشت سرمیگرن چیستدرمان دل دردعلت چشم درد رابطه یبوست و سردرد

  • احد کاظمی

پیاده روی

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۵ ب.ظ

پیاده روی

پیاده روی ،پیاده روی در بارداری،پیاده روی در ماه هشتم بارداری،پیاده روی چقدر کالری میسوزاند،پیاده روی بدون حجاب،پیاده روی در هفته 29 بارداری،پیاده روی سریع،پیاده روی بعد از غذا،پیاده روی در بارداری نی نی سایت،پیاده روی در بارداری چند ساعت،پیاده روی در بارداری از هفته چندم،پیاده روی در بارداری دوقلویی،پیاده روی در بارداری از ماه چندم

پیاده روی ،پیاده روی در بارداری،پیاده روی در ماه هشتم بارداری،پیاده روی چقدر کالری میسوزاند

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد پیاده روی و فواید ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ورزش های سخت و تند، باعث لخته شدن خون در داخل رگ های خونی و در نتیجه توقف گردش خون در ماهیچه های قلب و درد شدید در قلب می گردد. برعکس “پیاده روی با کمی سرعت” ورزشی ساده و امن بوده و نقش مهمی در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها دارد و باعث از بین بردن افسردگی می شود. هنگام راه رفتن، عضلات همانند تلمبه کار می کنند و خون به راحتی در قلب جریان می یابد. در ورزش، ران ها و ساق های پا نسبت سایر اعضای بدن نقش مهم تری دارند. اگر حرکت این اندام ضعیف و سست باشد، قوه محرکه بدن برای انتقال خون به قلب کافی نیست. لذا پیاده روی سریع به مراتب بهتر از دویدن است. هنگام راه رفتن سریع باید طی 10 دقیقه حدود یک کیلومتر راه رفت. یاده روی سریع به گردش بهتر خون کمک کرده و برای افزایش مصرف اکسیژن مناسب است و بر شدت ضربان قلب می افزاید. البته برای سالخوردگان و افراد ضعیف تر این مسافت کمتر است.

فواید پیاده روی برای دیابت

برنامه های پیشگیری از دیابت نشان داده اند که 150 دقیقه پیاده روی طی هفته و کاهش فقط 7 دقیقه درصد از وزن بدن “حدود 5 تا 7 کیلوگرم” می تواند تا 58 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. پیاده روی روی قلب شما را نیرومند می سازد مطالعه ای که در این خصوص روی تعدادی پرستار زن اعلام شد، نشان داد افرادی که 3 ساعت یا بیشتر در طول هفته پیاده روی داشتند، در مقایسه با پرستاری که پیاده روی نداشتند، 35 درصد کمتر دچار مشکلات قلبی شدند.

فواید دیابت برای مغز

مطالعه ای نشان داد زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی داشتند، عملکرد ذهنی بهتری را در مقایسه با زنانی که کمتر از 40 دقیقه در طول هفته پیاده روی داشتند نشان دادند، پیاده روی برای استخوان ها مفید است.

فواید پیاده روی برای یائسگی

تحقیقات نشان می دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشتند و تقریباً یک و نیم کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان های کل بدنشان نسبت به زمانی که مسافت های کمتری را می پیمایند بالا تر است همچنین پیاده روی برای کاهش سرعت از پوکی استخوان های پا نیز بسیار مؤثر است.

فواید پیاده روی برای افسردگی

30 دقیقه پیاده روی، 3 تا 5 در هفته به مدت 12 هفته، علائم افسردگی را حدود 47 درصد کاهش می دهد. 

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده با پیاده روی

پیاده روی میزان خطر ابتلا به سرطان سفید و کولون “روده ی بزرگ” را کاهش می دهد.زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت نیم در هفته پیاده روی دارند، نسبت به زمان بی تحرک 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه و کولون “روده ی بزرگ” را کاهش می دهد:زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند، نسبت به زمان بی تحرک 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند مطالعات بسیاری نشان داده است که ورزش می تواند از سرطان کولون پیشگیری کند و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می دهد.

پیاده روی صحیح

پیاده راه رفتن هم مثل سایر کارها باید با دقت و درست انجام شود. اینکه ما فکر کنیم همین راه رفتن ساده می‌تواند دو سه روزه شکم ما را لاغر و اندام را مناسب کند باور غلطی است. برای شروع یک پیاده‌روی خوب با یک میزان متناسب و نسبتاً کوتاه، شروع کنید، برای مثال ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با سرعت متوسط راه بروید.

سرعت و مسافت پیاده‌ روی

کف پا را زمین نکوبید. با گام‌های منظم سرعتتان را یکنواخت کنید. در پنج دقیقه آخر پیاده‌روی، به تدریج قدم‌ها را کوتاه و سرعتتان را کم کنید تا به سرعت اولیه زمان گرم کردن برسید. پیاده‌روی خود را با انجام تعدادی حرکت کششی تمام کنید. این کار ماهیچه‌ها را از انقباض خارج کرده و ضربان قلب را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

کفش و لباس مناسب برای پیاده روی

برای پیاده‌روی بهتر باید لباس مناسب پوشیده باشید. راه رفتن با هر کفش و لباسی می‌تواند برعکس برای شما خسته کننده و بی تأثیر باشد. از یک جفت کفش راحت و کاملاً اندازه شروع کنید. همه فروشگاه‌ها کفش‌های مخصوص پیاده‌روی دارند. می‌توانید از یک فروشگاه مطمئن کفش مناسب تهیه کنید. کفش، کف طبی متناسب با گودی کف پا و کناره‌هایی محکم داشته باشد.

پیاده روی بعد غذا و کمک به گوارش

فرایند هضم غذا سریعا” بعد از خوردن شروع می شود و شیره و آنزیم های معده که مسئول گوارش هستند در همین زمان فعال می شوند. اگر فرد پس از خوردن شام قدم بزند، فرایند ترشح آنزیم ها برای هضم بهتر بیشتر خواهد شد. در نتیجه از بسیاری از بیماری ها و مشکلات شکمی مانند ترش کردن معده یا بد هضمی که اغلب افراد از آن شاکی هستند، جلوگیری می شود.

پیاده روی بعد غذا و تقویت متابولیسم

به غیر از الگوی خورد و خوراک و کالری دریافتی داشتن فعالیت بدنی و تحرک یکی از عوامل اصلی تقویت متابولیسم می باشد. از این رو توصیه می شود بعد از خوردن شام پیاده روی کنید تا فرایند سوخت و ساز در بدن تان بیشتر شده و عملکرد سایر اعضای بدن تقویت شود.

پیاده روی بعد غذا و کمک به خواب

عادت رفتن به رختخواب بعد از خوردن شام بدون شک برای سلامت تان خوب نیست. چند دقیقه قدم زدن تاثیرات شگفت انگیزی در بر دارد. این قدم زدن نه تنها گردش خون در بدن را بهتر می کند بلکه استرس را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل کسانی که بعد از شام تقریبا” 100 قدم راه می روند، خواب شبانه خوب و لذت بخشی دارند.

شرایط پیاده روی

بر اساس یک سری تحقیقات که توسط گروهی از محققان فرانسوی دانشگاه پل ساباتیۀ تولوز انجام شده، نتایجی گرفته‌اند که نشان می‌دهد چربی سوزی با شکم خالی بیشتر است. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، در شرایط تمرین با شدت متعادل ۴۷% از چربی‌ها را می‌سوزانند، درحالی‌که بعد از غذا خوردن این عدد به ۳۱% می‌رسد، حالا اگر این تمرین ورزشی را به‌طور منظم تکرار کنید و همراه با یک رژیم غذایی کم‌ کالری باشد، قطعاً به کاهش وزن منتهی خواهد شد.

نکات مهم در پیاده روی سریع

– هنگام راه رفتن باید سر را بالا نگه داشت؛ – سینه را جلو و دست ها را تا حد امکان باز و بسته کرد. – گام ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریع تر گردد. – مرکز ثقل کمر باید بر روی گام های بلند باشد. – هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد. – این راه رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مفید است. – این پیاده روی باید مستمر باشد و همیشه ادامه یابد. – با این حال نباید در این زمینه افراط کرد. به ویژه سالخوردگان مبتلا به بیماری های قلبی در پیاده روی باید بر اساس توانایی خود عمل کنند و بیش از حد از نیروی بدنی خود استفاده ننمایند.

فواید پیاده روی برای کاهش سایز کمر

اگر متوجه شده‌اید که سایز دور کمرتان بزرگ‌تر شده‌است، با یک پیاده ‌روی تند و سریع روزانه می‌توانید از شر چربی‌های این ناحیه خلاص شوید. با یک برنامه‌ی پیاده‌روی منظم خیلی زود سایز دور کمرتان کم خواهد شد. مهمترین چیزی که باید در یادتان بماند این است که روش پیاده ‌روی باید صحیح باشد. سر خود را بالا نگه دارید، مستقیم به جلو نگاه کنید، نه به زمین. گردن، شانه‌ها و پشت‌تان نباید منقبض شده باشد. پیاده‌روی در صورتی که بدن‌تان شق و رق باشد خیلی دشوار است و بعد از آن بدن‌درد خواهید گرفت. دست‌های‌تان را به طور طبیعی و در حالی که آرنج‌تان کمی خم است در کنار بدن‌تان تاب بدهید. فقط کمی عضلات شکم‌تان را سفت کنید. نفس عمیقی بکشید و لذت ببرید.

فواید پیاده روی برای افتادن آدم های مسن

پیاده‌روی روزانه توانایی آدم‌ها را برای حرکت بدون دردسر افزایش می‌دهد. این فایده‌ی پیاده ‌روی می‌تواند از زمین خوردن آدم‌های مسن که ممکن است منجر به مشکلات بیش‌تری شود، جلوگیری کند. توانایی حرکت کردن آسان و راحت در آدم‌ها در هنگام بالا رفتن سن‌شان کاهش می‌یابد، بنابراین برای حفظ ثبات، حرکت و فعالیت ضروری است. بسیاری از آدم‌های مسن بسیار بی‌تحرک می‌شوند و این باعث می‌شود که بدن‌شان تحلیل برود و از قوه‌ی بدنی‌شان کم شود. وقتی آنها تلاش می‌کنند راه بروند و حرکت کنند، ممکن است زمین بخورند، و این می‌تواند منجر به شکستگی استخوان‌ها و حتی مشکلات بدتر شود.

فواید پیاده روی روی حمام کردن

هنگامی که شما یک برنامه‌ی پیاده‌روی منظم به طور روزانه دارید، خیلی زود متوجه خواهید شد که حوزه‌های دیگر زندگی شما نیز منظم‌تر می‌شوند، ‌به خصوص حمام رفتن‌تان. منظم شدن حرکات روده نیز یکی دیگر از مزایای پیاده‌روی است. پیاده ‌روی هضم را تسریع می‌بخشد و بنابراین باعث می‌شود که مواد زائد مرتبا از بدن حذف شوند. کسانی که سبک زندگی‌شان بدون تحرکی است، معمولا سیستم گوارشی بسیار کندی دارند. هنگامی که روده‌ی شما کند می‌شود، مواد زائد سفت می‌شوند و عبور آنها در روده دشوارتر می‌شود و به این ترتیب دچار یبوست می‌شوید. راه رفتن را شروع کنید و از شر داروهای رفع یبوست خلاص شوید. تمام جریان خونی که به عضلات شما می‌رود، از طریق ورزش سبک، می‌تواند مواد زائد را از بدن‌تان خارج کند.

فواید پیاده روی برای حافظه

پیاده‌روی منظم روزانه یک نوع ورزش است که می‌تواند سایز مغز شما را افزایش دهد. این ورزش سبک سایز هیپوکمپوس را افزایش می‌دهد، ناحیه‌ای در مغز که برای حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی لازم نیست تمرینات سنگین انجام دهید، هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی منظم تمام چیزی است که شما نیاز دارید. با گذشت زمان، حافظه‌ی ما گاهی اوقات تنبل می‌شود. به علاوه که در عصر اطلاعات امروز، ما چیزهای زیادی را باید به ذهن‌مان بسپاریم. برای این‌که از شر مغز مه‌آلود خلاص شوید و قادر باشید به توانایی یادآوری خود اعتماد کنید، هر روز از خانه خارج شوید و راه بروید. پیاده ‌روی سریع می‌تواند مغز شما را از خواب عمیق خود بیدار کند. شما قادر خواهید بود به سرعت رویدادها را به خاطر بیاورید و اطلاعات را بسیار راحت‌تر به ذهن بسپارید.

فواید پیاده روی برای تمرین عضلات

اکثر مردم هرگز حتی در مورد تمرین دادن پای‌شان فکر هم نمی‌کنند، اما رباط‌ها، عضلات و استخوان‌های پا نیز نیاز به ورزش منظم دارند. پا به تنهایی ۵۰ عضله دارد. عضلات پا برای حفظ سلامتی و حفظ عملکرد مناسب نیاز به تمرین دارند و وقتی به اندازه‌ی کافی تمرین نداشته باشند، ضعیف می‌شوند. پیاده ‌روی روزانه ۲۶ استخوان را در پا ورزش خواهد داد، بدون این‌که به آنها آسیب برساند. این کار باعث می‌شود که آنها نرم و راحت کار کنند تا شما بتوانید برای باقی زندگی خود فعال بمانید. برای کاهش درد پس از پیاده‌روی، ماساژ ملایم پاهای‌تان بسیار مفید است. آنها را به بیرون کشش بدهید، تا هر گونه فشار و درد از بین برود.

فواید پیاده روی برای افزایش کلسترول HDL

ما درباره‌ی این صحبت کردیم که چگونه راه رفتن می‌تواند کلسترول بد را در بدن شما کاهش دهد و بیماری‌هایی را که ممکن است در اثر آن ایجاد شود را کاهش می‌دهد. با این حال، راه رفتن می‌تواند باعث افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) نیز بشود. احتمالا در مورد کلسترول خوب و کلسترول بد چیزهایی شنیده‌اید. کلسترول خوب، HDL، کلسترول کم چگالی مضر را به کبد انتقال می‌دهد و کلسترول بد در آن‌جا تجزیه می‌شود و از بدن خارج می‌شود. HDL برای تثبیت سطح کلسترول خون‌تان بسیار مهم است. پیاده ‌روی در صورتی که در یک دوره‌ی زمانی انجام شود، سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

فواید پیاده روی برای رفلاکس معده

اگر از رفلاکس اسید رنج می‌برید، اهمیت رهایی از این اختلال را درک می‌کنید. شما با مشاهده‌ی نخستین نشانه‌ی یک حمله برای خرید داروی آنتی اسید اقدام می‌کنید. خوب، پیاده‌روی می‌تواند به کاهش علائم رفلاکس اسید و کاهش حملات نیز کمک کند. بعضی از فرم‌های ورزش می‌توانند احتمال رفلاکس اسید را افزایش دهند، به خصوص آن‌هایی که نیاز به دراز کشیدن به پشت دارند یا فشار زیادی روی قفسه‌ی سینه وارد می‌کنند. مطالعه‌ای که توسط یک پزشک روی ۱۸۷۵ فرد مبتلا به ریفلاکس اسید انجام شد، نشان داد افرادی که پس از شام پیاده‌روی می‌کنند و ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نمی‌خورند، می‌توانند حملات GERD (بازگشت اسید به مری) را کاهش دهند.

اصول پیاده روی صحیح

پیاده روی محبوبترین و پرطرفدارترین ورزش به خصوص برای افراد ورزشکار غیرحرفه ای است . پیاده روی ضمن ارزان بودن قابلیت اجرا تقریباً در تمام شرایط را دارد . پیاده روی نقطه آغاز خوبی برای کسی است که به فعالیت جسمانی عادت ندارد . قدم زدن با سرعت متوسط به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه بهتر از دویدن شدید به مدت ۲۰ دقیقه است چرا که در قدم زدن احتمال آسیب کمتر است اگر چه هر ۲ ، آمادگی جسمانی را افزایش می دهد

نکات اساسی در مورد پیاده روی

• سرعت راه رفتن باید آنقدر باشد که فرد عرق کرده و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد . • پیاده روی باید حداقل ۱۰ دقیقه به طور پیوسته ادامه یابد . قدم زدن با دوستان ، همراه با خرید و تماشای مغازه ها در حین قدم زدن و یا راه رفتن در خانه برای انجام کارهای خانه را نمی توان فعالیت هوازی به منظور افزایش آمادگی قلبی تنفسی محسوب کرد . • حتماً از کفش های مناسب و مخصوص پیاده روی استفاده کنید . در غیراین صورت ، دچار آسیب های مختلف می شوید که شما را نه تنها از ادامه فعالیت بازخواهد داشت بلکه به زندگی عادیتان لطمه خواهد زد . • حالت بدن را حفظ کنید ، پشت صاف ، شکم کمی را توکشیده و دست ها را در هنگام راه رفتن در جهت مخالف یکدیگر به جلو و عقب حرکت دهید . با این کار ، ضمن اینکه کالری بیشتری می سوزانید ، قسمت بالای بدن شما نیز فعالیت خواهد داشت . • برای راه رفتن از روش پاشنه – پنجه استفاده کنید . ابتدا باید پاشنه پای جلو به زمین اصابت کند و بعد پنجه همان پا در هنگام بلند کردن پای عقب ، وقتی که پاشنه از زمین بلند شد مختصری زانو را خم کنید . شما باید بتوانید این عمل را در عضلات ساق احساس کنید . • به خود فشار بیش از حد نیاورید و با سرعتی حرکت کنید که هنگام راه رفتن به راحتی بتوانید حرف بزنید . • پیاده روی برای کسی که سابقه فعالیت ورزشی ندارد ، می تواند سنگین محسوب شود لذا روزهای اول با ۱۰-۵ دقیقه راه رفتن تند آغاز کنید و به مرور ظرف ۶ هفته آن را به ۳۰ دقیقه برسانید

نکات مهم در پیاده روی سریع

پژوهشگران توصیه می کنند که در پیاده روی سریع باید به چند نکته مهم توجه کرد: – هنگام راه رفتن باید سر را بالا نگه داشت. اجازه ندهید که گردن و سر رو به پایین باشد،زیرا هم سرعت شما را می گیرد و هم تاثیر منفی بر گردن و ستون فقرات می گذارد. – سینه را جلو و دست ها را تا حد امکان باز و بسته کنید. – گام ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریع تر گردد. – مرکز ثقل کمر باید بر روی گام های بلند باشد. – هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد. – این راه رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مفید است. – این پیاده روی باید مستمر باشد و همیشه ادامه یابد. با وجود فواید بسیار پیاده روی سریع ، اما نباید در این زمینه افراط کرد. به ویژه سالخوردگان و مبتلایان به بیماری های قلبی در پیاده روی باید بر اساس توانایی خود عمل کنند و بیش از حد از نیروی بدنی خود استفاده نکنند.

پیاده روی ،پیاده روی در بارداری،پیاده روی در ماه هشتم بارداری،پیاده روی چقدر کالری میسوزاند

پیاده روی بعد غذا و تقویت گردش خون

۱۵ دقیقه قدم زدن بعد از شام غیر از اینکه میزان کلسترول را پایین می آورد، به سیستم گردش خون و خون رسانی در کل بدن کمک می کند. دلیلش هم این است که راه رفتن اکسیژن رسانی به قلب را بهتر کرده و در نتیجه گردش خون بهتری خواهید داشت.

پیاده روی بعد غذا و کنترل میزان قند خون

اشخاصی که از دیابت نوع دوم رنج می برند می توانند از فواید پیاده روی بعد از شام بهره ببرند. بعد از خوردن شام میزان قند خون به خاطر خرد کردن اجزای مواد خورده شده بالا می رود، اما وقتی بعد از شام راه می روید، بدن بطور فیزیکی فعال شده و گلوکز بیشتری از خون را مصرف می کند بنابراین میزان قند خون تنظیم می شود.

پیاده روی بعد غذا و کمک به کاهش وزن

پیاده روی ۱۵ دقیقه ای بعد از شام نه تنها یکی از ضروریات زندگی سالم است بلکه نقش مهمی در کاهش وزن دارد و یکی از مفید ترین و ساده ترین شیوه های داشتن وزن متعادل می باشد، چون به غیر از سوزاندن کالری سلامت عمومی بدن را تقویت می کند.

پیاده روی و تعریق زیاد

یکی دیگر از فواید پیاده روی سریع، تعریق است که از این طریق می توان سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی های بدن را سرعت بخشید.

پیاده روی و چربی سوزی

اگر ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام ورزش، غذایی خورده باشید، مصرف گلوکز نصف خواهد شد. انجام فعالیت ورزشی با شکم خالی نسبت به زمانی که شکم پر است یا حتی سه ساعت بعد از مصرف غذا، چربی بیشتری می‌سوزاند. هر چه تمرین زمان بیشتری طول بکشد، بدن مقدار بیشتری از انرژی مورد نیازش را از بافت‌های چربی برمی‌دارد، حالا اگر فرد ناشتا هم باشد، مقدار این برداشتن بازهم افزایش خواهد یافت. دویدن به مدت چند ساعت با ریتم متعادل یا مثلاً دوچرخه سواری طولانی مدت با شکم خالی بسیار بیشتر از اسکواش یا دو سرعت مفید هستند.

نظرات پزشک در مورد پیاده روی

برخی تصور می‌کنند برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط و موضعی به این نواحی را انجام دهند، اما باید بدانید برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی و به‌ویژه پیاده‌روی پیوسته استفاده کرد.ورزش‌هایی مثل دویدن، پیاده‌روی تند، دوچرخه ثابت و حتی استفاده از تردمیل نیز با توجه به شرایط فیزیکی، سنی و سلامت جسمانی و به‌ویژه نداشتن مشکل مفاصل می‌تواند در از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو بسیار مؤثر باشد.

فواید پیاده‌ روی

هر ورزشی برای خود روش‌هایی دارد که اگر درست انجام نشود مفید نخواهد بود. برای سوزاندن چربی لازم است بدن در سطوح پایین‌تری تلاش کند و بسیاری از ورزش‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند. مثلاً «پیاده‌روی سریع» را در نظر بگیرید، برای سوزاندن کالری، خیلی از مبتدی‌ها ممکن است سعی کنند محدودیت‌های موجود را کنار بزنند تا احساس کنند که تمرین درست و حسابی انجام داده‌اند. ولی یادتان باشد اگر تعداد ضربان نبض خیلی بالا باشد، سوزاندن درصد بالایی از چربی غیرممکن است. پیاده‌روی ما را قادر می‌سازد با سرعتی ثابت و مداوم تمرین کنیم. این نوع ورزش کردن، به بدن اجازه می‌دهد که به اصطلاح دنده عوض کند و کربوهیدرات را به‌عنوان سوخت استفاده کند.برای سوزاندن انرژی لازم است بدن ما به طور دائم در تمام مدت ورزش، در وضعیت سوزاندن چربی باشد؛ پیاده‌روی فعالیتی مداوم و تدریجی است، بنابراین حتی اگر شخص فاقد آمادگی جسمانی هم باشد باید به طور مؤثری به وضعیت سوزاندن چربی در حین پیاده روی برسد.برای نگه‌داشتن بدن در بالاترین حد سوزاندن چربی، پیاده‌روی مؤثر با کنترل تعداد ضربان قلب، بیشترین تأثیر را دارد.

فواید پیاده روی و سلامت قلب

ثابت شده‌است که پیاده ‌روی روزانه شانس ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای‌ روی ۲۲۹ زنان یائسه انجام شد به این ترتیب که آنها به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه روزانه یک مایل پیاده‌روی می‌کردند و گروه دیگر کارهای همیشگی‌شان را طی روز انجام می‌دادند. پس از گذشت ۱۰ سال، این مطالعه نشان داد در گروهی که به طور منظم پیاده‌روی می‌کردند، خطر ابتلا به بیماری قلبی ۸۲ درصد پایین‌تر بود. بعضی از آدم‌ها از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند که تعداد گام‌های آنها را هر روز شمارش می‌کند. اگر این کار را بکنید و هر روز ده هزار قدم بردارید، تاثیر مثبتی بر روی قلب خود خواهید گذاشت. در صورت امکان، به جای آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید. پیاده ‌روی یک فعالیت خوب برای داشتن قلبی سالم است.

فواید پیاده روی برای آرتریت

اگر هر روز ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده ‌روی کنید، به طور طبیعی درد آرتریت در شما کاهش خواهد یافت. پیاده‌روی باعث کاهش التهاب و سفتی در مفاصل شما می‌شود. وقتی شروع به پیاده ‌روی می‌کنید، ابتدا آرام قدم بردارید و بعد به‌تدریج گام‌هایی سریع‌تر و بلندتر بردارید. مطمئنا احساس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت!

فواید فشار خون بالا با پیاده روی

گزارش شده است که پیاده ‌روی روزانه می‌تواند به طور طبیعی فشار خون را کاهش دهد. بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که برای یک پیاده‌روی روزانه به مدت ۳۰ یا ۴۵ دقیقه وقت ندارند. خبر خوب این است که مطالعات جدید نشان می‌دهند که چند بار پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند به اندازه‌ی یک پیاده ‌روی طولانی مفید باشد. صبح‌ها به مدت ۱۰ دقیقه پیاده ‌روی کنید. یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای در زمان ناهار داشته باشید و بعد از کار هم ۱۰ دقیقه‌ی دیگر پیاده‌روی کنید.

فواید پیاده روی برای استخوان

استئوبلاست‌ها سلول‌هایی در استخوان‌های شما هستند که استخوان‌های جدید می‌سازند. آنها در برابر فشار اضافی واکنش مثبتی نشان می‌دهند. این بدان معنا است که اگر پیاده ‌روی جزو برنامه‌ی زندگی شما نبوده‌است و آن را شروع کنید، استخوان‌های‌تان قوی‌تر می‌شوند، زیرا شما با پیاده‌روی در واقع فشار روی آنها را زیاد می‌کنید. راه رفتن بهترین راه برای اضافه کردن این فشار است. اگر درحال‌حاضر پیاده ‌روی انجام می‌دهید، باید چیزی به آن اضافه کنید. شاید اضافه کردن چند دقیقه به مدت پیاده‌روی‌تان تاثیر خود را بگذارد.

فواید پیاده روی برای چربی بدن

پیاده ‌روی باعث کاهش میزان چربی بدن‌تان می‌شود. بسیاری از آدم‌ها چندان به چربی بدن فکر نمی‌کنند و بیش‌تر به وزن‌شان اهمیت می‌دهند. اما چربی بدن هم چیزی است که باید در مورد آن فکر کنید. پیاده‌روی روزانه قطعا میزان چربی بدن را کاهش می‌دهد و عضلات‌تان را حجم می‌دهد.

فواید پیاده روی برای افزایش طول بدن

مطالعات نشان می‌دهند که پیاده ‌روی روزانه عمر شما را زیاد می‌کند و باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. پیاده‌روی مزایای فراوانی دارد به طوری که قطعا زندگی شما را بهبود می‌بخشد. شما قادر خواهید بود برای مدت بیش‌تری بدون کمک کسی حرکت کنید.

فواید پیاده روی برای استرس

امروزه استرس مشکل بسیاری از آدم‌های مشغول و گرفتار است. چیزهای زیادی وجود دارد که باید به آنها فکر کنیم و با آنها مقابله کنیم، گاهی اوقات احساس می‌کنید تمام طول روز را مدام از موضوعی به موضوع دیگر می‌پردازید. تحقیقات نشان می‌دهند که روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند استرس ذهنی را کاهش دهد. گفته می‌شود که پیاده ‌روی می‌تواند اثر مشابه با اثر یک داروی آرام‌بخش خفیف داشته باشد.

فواید پیاده روی برای سیستم ایمنی بدن

پیاده‌روی روزانه می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که اگر شما به طور مرتب ورزش ‌کنید می‌توانید تعداد دفعات سرماخوردگی‌تان را در طول سال کاهش دهید. پزشکان گزارش می‌دهند که ورزش منظم می‌تواند با تقویت سلول‌هایی که با باکتری‌های بد در بدن شما مبارزه می‌کنند، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. برای به‌دست آوردن این فایده، باید هر روز پیاده‌روی کنید.

فواید پیاده روی روی کارکرد ریه

پیاده ‌روی سریع فشار روی ریه‌ها را افزایش می‌دهد. اعصاب سمپاتیک عضلات تنفسی را تحریک می‌کنند تا سرعت تنفس شما افزایش یابد. محصولات جانبی عضلات شما (هیدروژن، دی اکسید کربن و اسید لاکتیک) باعث تحریک اعصاب تنفسی در مغز می‌شود. این امر دوباره ماهیچه‌های تنفسی را تحریک می‌کند. کمی فشار خون را افزایش می‌دهد و جریان خون را به کیسه‌های هوایی بیش‌تری در ریه‌ها هدایت می‌کند. کل این فرآیند، اکسیژن بیش‌تری را در خون تولید می‌کند. هنگامی که ریه‌ها اکسیژن بیش‌تری دریافت می‌کنند، تمام بدن شما اکسیژن بیش‌تری دریافت می‌کند.

پیاده روی و کاهش خطر سرطان

تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد. مطابق با گزارش‌ها احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در افراد فعال ۲۴ درصد کم‌تر است. زنان فعال کم‌تر در معرض خطر سرطان پستان هستند. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر نیز با فعالیت بدنی متوسط کاهش می‌یابد. گزارش شده‌است که سرطان مری، سرطان کبد و دیگران سرطان‌ها توسط ورزش کاهش می‌یابد. ورزش سطح برخی از هورمون‌ها مانند استروژن، انسولین و برخی فاکتورهای رشد را که باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان می‌شوند، کاهش می‌دهد. پیاده ‌روی هضم غذا را سریع‌تر می‌کند، و به این ترتیب ریسک ابتلا به سرطان معده و سرطان‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که هر جا اکسیژن وجود دارد، سرطان نمی‌تواند رشد کند. پیاده‌روی باعث افزایش مقدار اکسیژن در بدن شما می‌شود.

فواید پیاده روی روی آسم

افراد مبتلا به آسم و اختلالات تنفسی اغلب معتقدند که ورزش برای آنها بد است و باعث بروز حملات آسم خواهد شد. اما این لزوما درست نیست. ورزش برای افراد مبتلا به آسم مفید است. هرچند، سطح تمرین باید مناسب باشد. بدیهی است که شما دوست ندارید بیش از حد به خودتان فشار وارد کنید، اما راه رفتن به طور روزانه معمولا برای بیماران مبتلا به آسم مفید است. این ورزش سبک می‌تواند به آرامی شروع شود و هر زمانی که احساس راحتی می‌کنید، سریع‌تر شود. پیاده ‌روی کمک خواهد کرد که مجاری تنفسی‌تان باز شوند و کمی راحت‌تر تنفس کنید. این کار ریه‌ها را تقویت می‌کند و به بهبود تنفس و کاهش علائم آسم کمک می‌کند. ریه‌های بیمار مبتلا به آسم حساسیت بیش‌تری نسبت به هوای سرد یا هوای خیلی گرم و گرده و سایر چیزهای موجود در هوا دارد. تنفس از طریق بینی به جای دهان هنگام ورزش، برای بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود. هوا قبل از رسیدن به ریه‌ها گرم شده و فیلتر می‌شود و به این ترتیب نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود. برای جلوگیری از تنفس از طریق دهان قدم زدن بهترین ورزش است. مطابق با سرعتی قدم بزنید که به شما اجازه می‌دهد تنفس را از طریق بینی‌تان انجام بدهید. هنگامی که شما تنفس از طریق دهان را شروع می‌کنید، سرعت‌تان را کم کنید.

فواید پیاده روی برای آلرژی و آلزایمر

پیاده ‌روی روزانه می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک کند. این ورزش سبک باعث می‌شود که مغز بهتر عمل کند، و اکسیژنی که به تمام ارگان‌های بدن‌تان از جمله مغز می‌رسد، افزایش بیابد. در حال سکون بودن به مدت طولانی می‌تواند سبب مه‌آلود شدن مغز شود و این به نوبه‌ی خود می‌تواند عملکرد مغز را کاهش دهد. مغز آدم‌های بدون تحرک در واقع کوچک خواهد شد. ورزش، سایز هیپوکمپوس را افزایش می‌دهد، بخشی از مغز که سیستم تفکر را پشتیبانی می‌کند. هرچند بسیاری از افراد معتقدند که مغز نمی‌تواند در اثر سبک زندگی بدون تحرک آسیب ببیند، اما چنین چیزی ممکن است و موارد زیادی برای اثبات آن وجود دارد. با جوانسازی فعالیت مغزتان، می‌توانید ریسک بروز بیماری‌ زوال عقل یا آلزایمر را کاهش دهید.

فواید پیاده روی برای انرژی

تحقیقات دانشگاه جورجیا نشان داد وقتی افرادی که تحرکی نداشتند ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین سبک را به صورت چندین بار در هفته شروع کردند، انرژی‌شان افزایش یافت و کم‌تر احساس خستگی می‌کردند. قدم زدن جریان خون را به عضلات و مغز آنها افزایش می‌دهد، سطح انرژی‌شان را افزایش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشند. ورزش باعث افزایش تولید آدنوزین تری‌فسفات می‌شود، ترکیبی شیمایی که توسط بدن تولید می‌شود و جریان خون را افزایش می‌دهد. این‌که احساس خستگی می‌کنید و انرژی ندارید، ممکن است به دلیل عدم تحرک و ورزش نکردن باشد. پیاده‌روی سریع مغز و بدن شما را بیدار می‌کند. خیلی زود احساس خستگی را از دست خواهید داد و پر جنب و جوش‌تر خواهید شد.

در پیاده روی چه نکاتی را رعایت کنیم

1. یک جفت کفش راحت و کاملا اندازه استفاده کنید. توجه کنید که کفش، کف طبی متناسب با گودی کف پا و کناره‌هایی محکم داشته باشد. از آن جایی که اغلب، یک پا کمی بزرگ تر از پای دیگر است، کفش خود را متناسب با اندازه پای بزرگ تر خود انتخاب کنید . 2. جوراب‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر می‌ پسندید. ممکن است شما جوراب هایی با بافت متراکم و ضخیم انتخاب کنید که چسبان هستند و از میزان اصطکاک پا و کفش کم می ‌کنند و یا نوع نازک که جاذب رطوبت هستند و یا نوع نخی را ترجیح دهید . 3. لباس‌های آزاد و راحت بپوشید. اگر هوا سرد است، به جای یک پوشش ضخیم، از چند پوشش نازک و سبک استفاده کنید تا بتوانید پس از گرم شدن از تعداد آنها کم کنید . 4. درصورت امکان راه رفتن را بدون توقف انجام دهید . ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی مانــع تاثیرات مثبت آن می شود . 5. در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید. با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته ریه ها را از هوا پرکنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید . 6. سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید. زمانی که خسته و یا گرسنه نباشید و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید. 7. با یک میزان متناسب و نسبتا کوتاه، پیاده روی را شروع کنید. برای مثال 15 تا 20 دقیقه با سرعت متوسط راه بروید. 8. پیاده‌روی شما باید شامل سه بخش باشد : گرم کردن، طی کردن مسافت مورد نظر و خنک کردن بدن برای گرم شدن، پنج دقیقه اول را با سرعت کم، در حدود نصف سرعت عادی خودتان راه بروید. سپس مکث کنید و مقداری حرکات کششی انجام دهید. تمرکز حرکات‌تان روی مچ پا، ران‌ها و پشت ساق پا باشد. این کار موجب نرمی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌هایتان می ‌شود. اما توجه کنید که این کار تنها در صورتی مفید است که بدن‌تان را گرم کرده باشید. کشش‌ها باید آرام و با مکث باشد و فشار بیش از حد بر ماهیچه‌ها وارد نکند. 9. پس از حرکات کششی ، با سرعت عادی شروع به راه رفتن کنید. سرعت و مسافت پیاده‌روی باید متناسب با سن و شرایط عمومی بدن‌تان باشد. هرگز از حد تعادل خارج نشوید. زمانی که قادر باشید بدون تنگی نفس هنگام راه رفتن گفتگو کنید، یعنی سرعت مناسبی دارید. 10. هنگام راه رفتن، سرتان را بالا نگه دارید. شانه‌ها باید صاف باشند و قوز نکنید. روبه رو را نگاه کنید. بگذارید دست‌هایتان آزادانه در کنارتان تاب بخورند. 11. گام‌های منظم بردارید تا سرعت‌تان یکنواخت باشد . 12. قدم‌ها نباید طولانی و بلند باشند. بهترین کار این است که تعداد قدم‌هایتان را بشمارید. باید بدانید در 20 ثانیه چند قدم برمی‌دارید تا بتوانید سرعت خود را بسنجید. برای این کار تعداد قدم‌های پای راست یا پای چپ‌تان را بشمارید بعد آن را در 2 ضرب کنید. 40 قدم در 20 ثانیه یعنی یک پیاده‌روی سالم ، 45 قدم یعنی پیاده‌روی با شدت متناسب و 50 قدم یعنی پیاده‌روی با شدت بالا. اگر می‌خواهید وزن کم کنید بهترین حالت 45 قدم در 20 ثانیه و بالا بردن تدریجی آن است. (اگر دستگاه قدم شمار دارید ، ابتدا ببینید چند قدم در روز برمی‌ دارید. در مرحله اول سه هزار قدم و در مرحله بعد پنج هزار قدم در روز را انتخاب کنید. ) 13. دست‌ها را خم کنید. این یک قانون ساده فیزیکی است. اگر دست‌ها را خم کنید؛ سرعت بالاتر می‌رود. دست‌ها را از آرنج 90 درجه تا کنید و از شانه مانند دونده‌های حرفه‌ای تکان دهید. هنگامی ‌که دست به عقب می ‌رود، باید به حدی برسد که انگار می‌ خواهید کیف پول‌تان را از جیب پشت درآورید. در هنگام آمدن دست به جلو، مچ باید نزدیک وسط قفسه سینه برسد. هر دستی را با پای مخالف آن حرکت دهید، به این صورت که دست راست با پای چپ، عقب و جلو برود و دست چپ با پای راست. مچ‌ها را صاف و آرنج‌ها را نزدیک بدن نگه دارید و عضلات دست را سفت نکنید. تکان دادن مداوم و شدید دست‌ها با این حالت، موجب فعالیت بیشتر و سوختن 5 تا 10 درصد انرژی بیشتر نسبت به حالت معمولی می ‌شود. 14. درست قدم بردارید. یکی از ویژگی‌هایی که نشان می‌دهد شما درست قدم برمی‌دارید این است که فرد روبه‌رویی شما بتواند تا حدی قسمتی از کف کفش شما را ببیند. اگر عادت دارید پاهایتان را موقع راه رفتن روی زمین بکشید، کالری کم نخواهید کرد. پاها را باید با قدرت برداشته، از زمین بلند کنید و دوباره روی زمین بگذارید به طوری که مقداری از کف کفش از روبه‌رو دیده شود. می‌توانید جلوی آینه این تمرین را انجام دهید. 15. سرعت خود را به طور متناوب تغییر دهید. پیاده‌روی که تمام مدت با گام‌های یکنواخت انجام شود، کالری کمتری مصرف می‌کند. به جای اینکه در پیاده‌روی، سرعت ثابت و یکنواختی داشته باشید، سه دقیقه آهسته راه بروید و سپس به مدت سه دقیقه سرعت خود را افزایش دهید و دوباره آهسته راه بروید. سرعت شما در گام تند باید به حدی باشد که نتوانید به راحتی صحبت کنید. در این سه دقیقه روی حرکات خود تمرکز بیشتری داشته باشید.می‌توانید این دوره‌های سه دقیقه‌ای را تا پنج مرتبه تکرار کنید تا کل زمان پیاده‌روی شما 30 دقیقه شود. این کار باعث می‌شود که کالری بیشتری بسوزانید. به علاوه میزان تحمل‌پذیری و استقامت خود را نیز افزایش می دهید. 16. روی سطوح نرم پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی روی شن ، در مقایسه با پیاده‌روی روی سطح خیابان و سنگفرش‌، کالری بیشتری مصرف می‌کند. راه رفتن روی شن‌ها نسبت به سطوح صاف دیگر، 50 درصد کالری بیشتری می‌سوزاند. اگر به ساحل دریا دسترسی ندارید، راه رفتن روی خاک‌های نرم را امتحان کنید. پیاده‌روی روی هر سطح نرمی‌که پای شما کمی‌ در آن فرو رود، نسبت به سطوح صاف کالری بیشتری مصرف می‌کند. 17. همه عضلات بدن را درگیر کنید. هنگامی‌که راه می‌روید، غیر از پاها، از سایر اعضای بدن نیز تا آنجا که می‌توانید استفاده کنید. شانه‌ها، قفسه‌سینه، بازوها و دست‌ها را متناسب با حرکت بدن ، حرکت دهید . 18. موسیقی ورزشی گوش کنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که هنگام ورزش کردن به موسیقی‌های ورزشی گوش می‌کنند، سخت‌تر و طولانی‌تر از افرادی که بدون موسیقی ورزش می‌کنند، به فعالیت می‌پردازند. 19. از شیب‌ها استفاده کنید. اگر بیرون از خانه پیاده‌روی می‌کنید، مسیر خود را طوری انتخاب کنید که شامل سطوح شیب‌دار و تپه‌های کوچک باشد. بالا رفتن از شیب‌ها باعث می‌شود که ضربان قلب شما افزایش پیدا کند و چربی بیشتری بسوزانید. با افزودن مقداری شیب به پیاده‌روی خود، علاوه بر مصرف کالری بیشتر، استقامت شما نیز افزایش خواهد یافت و عضلات شما قوی خواهد شد . زمانی که از تپه بالا می ‌روید، کمی‌ به جلو خم شوید و زمان پایین آمدن که کمی‌ مشکل‌تر است، قدم‌های کوتاه بردارید و زانوها را کمی‌ خم کنید تا دچار خستگی عضلات نشوید. می ‌توانید از چوب‌دستی برای حفظ تعادل خود استفاده کنید. (( زمانی که چوب‌دستی در دست راست شماست، آن را با پای مخالف (پای چپ) جلو ببرید و انتهای آن را هم‌ زمان با برخورد پاشنه پای مخالف به سطح زمین، روی زمین بگذارید. استفاده از چوب‌دستی موجب می ‌شود که عضلات سینه و دست تحرک بیشتری داشته باشند و از فشار وارده بر زانوها کاسته شود. اندازه چوب دستی باید با قد شما تناسب داشته باشد. )) 20. سرعت تان را کم کنید. در پنج دقیقه آخر پیاده‌روی، به تدریج گام‌هایتان را کوتاه و سرعت‌تان را کم کنید تا به سرعت اولیه زمان گرم کردن برسید. پیاده‌روی خود را با انجام تعدادی حرکت کششی تمام کنید. این کار ماهیچه‌ها را از انقباض خارج کرده و ضربان قلب را به حالت طبیعی برمی‌ گرداند.

بیشتر بخوانید : ورزش برای لاغری شکم

  • احد کاظمی

گوشت اردک

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۲۸ ب.ظ

گوشت اردک

گوشت اردک ,گوشت اردک ماهی,گوشت اردک حلال است یا حرام,گوشت اردک در بارداری,گوشت اردک خوشمزه,گوشت اردک حلال است,گوشت اردک چه خاصیتی دارد,گوشت اردک حلال یا حرام,گوشت اردک برای زن باردار,گوشت اردک گرم یا سرد,گوشت اردک ماهی حلال است,گوشت اردک ماهی

گوشت اردک

توضیحاتی در مورد گوشت اردک

رنگ سینه اردک، تیره‌تر از سینه مرغ است. اردک، یک پرنده آبی است، بنابراین لایه‌ای از چربی در زیر پوست آن قرار دارد تا بدن اردک را گرم کند. گوشت اردکها فواید زیادی برای سلامتی داد. همچنین، اردک سرخ شده و کبابی طعمی عالی دارد. مواد مغذی موجود در گوشت اردکها برای رشد اهمیت دارند.در مکتب طب سنتی ایران مصرف برخی از موادغذایی علاوه بر داشتن مواد مفید و مورد نیاز بدن به جذب بهتر سلولی کمک کرده و به مرور موجب افزایش وزن در افراد لاغر می‌شود. در فهرست این غذاها شیربرنج، هلیم، کله‌پاچه و خوراک‌هایی که با گوشت پرندگانی چون اردک، کبک، گوشت بزغاله و بره تهیه شده باشد در اولویت قرار دارد. علاوه بر این، مصرف انواع شیرینی‌ها به‌ویژه شیرینی‌هایی که با روغن طبیعی تهیه شده باشند از قبیل سوهان، باقلوا، قطاب نیز در فواصل زمانی مختلف به‌ویژه در میان وعده‌ها به جذب بیشتر موادغذایی کمک می‌کند.

مواد مغذی گوشت اردک

گوشت اردکها ، دارای مواد مغذی بسیاری از جمله مس است که در حفظ سلامت جسمی و ذهنی فرد نقش دارد. مس، نقش مهمی در رشد طبیعی بدن نیز ایفا می‌کند. به علاوه، در کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب تاثیر دارد.

گوشت اردک و افزایش وزن طبیعی

میزان اسیدهای چرب موجود در گوشت اردکها ، بالاست، بنابراین در افزایش وزن طبیعی، سریع و سالم بدن، نقش دارد. به هر حال، گوشت اردکها را باید به صورت متعادل مصرف کنیم زیرا مصرف درست آن باعث وزن ایده‌آل می‌شود. میزان چربی و پروتئین گوشت اردکها، دو برابر گوشت مرغ ها است.

خواص گوشت اردک

مصرف گوشت اردکها می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد زیرا دارای اسید پانتاتونیک – نوعی ویتامین B کمپلکس- است. اسید پانتاتونیک باعث آزاد شدن انرژی و فعال شدن سیستم عصبی می‌شود. یک سیستم عصبی خوب و قوی، مانع از استرس و افسردگی می‌شود. به علاوه، در کاهش اضطراب نیز نقش دارد.وجود نیاسین (ویتامین B۳) در گوشت اردکها به نرم و روان شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند. نیاسین در جذب کربوهیدرات، پروتئین و چربی نقش دارد. این ماده برای مبارزه با دیابت نیز مفید است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۵.۱ میلی‌گرم نیاسین ( ۲۵٪ نیاز روزانه) وجود دارد.گوشت اردکها، دارای سدیم است که به تغذیه عضلات و حفظ حداکثر عملکرد آنها کمک می‌کند. به علاوه، می‌تواند خطر گرفتگی عضله را کاهش داده یا آن را درمان کند. سدیم، فشار عصبی که باعث ایجاد درد در بدن می‌شود را کاهش می‌دهد.مصرف گوشت اردکها می‌تواند گردش خون را روان کرده و سیستم عصبی را تقویت کند که این مسئله با توانایی مردان در ارتباط است. این به دلیل وجود تیامین (ویتامین B۱) در گوشت اردکها است. در ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۰.۳ میلی‌گرم تیامین (۱۷٪ نیاز روزانه) وجود دارد.گوشت اردکها می تواند قوانی جنسی افرادی که دچار مشکل هستند را تا حدی بر طرف کند از این رو به این گونه افراد توصیه می شود به صورت منظک از گوشت اردکها استفاده کنند.خون سازی بالا جالب است بدانید جگر، بال و بازو‌های اردک، خاصیت خون سازی بلایی دارند از یان رو به افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می شود از جگر اردک استفاده کنند. ۱۴. کاهش تنگی نفس کسانی که از تنگی نفس رنج می برند می توانند از گوشت اردکها استفاده کنند چرا که گوشت اردکها خاصیت کاهش تنگی نفس را دارد. ۱۵. کم کردن تپش قلب شما با مصرف گوشت اردکها می توانید تپش قلب را کنترل کنید نباید از یاد برد که تپش بالای قلب می تواند باعث بروز انواع مشکلات قلبی و عروقی در بدن شود. ۱۶. درمان سرف گوشت اردکها می تواند سرفه را بند بیاورد. کسانی که دائما سرفه می کنند پس از پیگیری مشکل‌شان بهتر است گوشت اردکها را در سبد غذای خود لحاظ کنند. ۱۷. صاف کردن صدا بافت های گوشت اردکها به نحوی است که در هنگام خوردن قادر هستند گرفتگی صدا را بر طرف کنند. ۱۸. برطرف کردن خشکی سینه گوشت اردکها می تواند خشکی سینه را برطرف کند از این رو توصیه می شود کسانی که از خشکی سینه رنج می برند از این ماده غذایی به طور منظم بهره ببرند. ۱۹. رفع مشکلات خونریزی مصرف تخم این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود. بد نیست که تخم اردک را با پیه خود آن سرخ و مصرف کنید، چون فایده بیشتری خواهد داشت.

گوشت اردک و پوست

نیاز به چربی را می‌توان با مصرف گوشت اردکها تامین کرد. چربی، بر حفظ رطوبت، شادابی و سفتی پوست تاثیر می‌گذارد. اگر بدن به کمبود چربی دچار باشد، پوست، شادابی خود را از دست می‌دهد. در واقع، چربی یکی از شاخص‌های محافظت در برابر تغییرات آب و هوایی است.

ارزش غذایی گوشت اردک

گوشت اردکها یکی از مطلوب‌ترین انواع گوشت‌‌ها در میان ماکیان می‌‌باشد. این گوشت منبع غنی پروتئین‌‌ها با کیفیت بالا، نیاسین(1/5 میلی گرم به ازای 100گرم)، فسفر، ریبوفلاوین (5/0 میلی گرم به ازای 100 گرم)، تیامین ( 3/0 میلی گرم به ازای 100گرم )، آهن، روی، ویتامین ب۶ (3/0 میلی گرم به ازای 100گرم)، ویتامین ب١٢(4/0 میلی گرم به ازای 100 گرم )، سلنیوم، فولات و منیزیم می‌‌باشد. گوشت اردکها چربی و کلسترول نسبتا بالایی دارد، به خصوص اگر با پوست خورده شود. به همین علت در صورت داشتن کلسترول بالا باید مصرف این گوشت را به یک اونس در روز (بدون پوست) محدود کنید. 3 اونس از گوشت اردکها پخته شده بدون پوست حاوی 4 گرم و با پوست حاوی 8 گرم اسید‌‌های چرب اشباع می‌‌باشد. مصرف این مقدار گوشت حاوی 75 میلی‌گرم کلسترول می‌‌باشد که تقریبا 25 درصد از کل کلسترول توصیه شده در روز (300 میلی‌گرم در روز ) را شامل می‌‌شود. 100 گرم از گوشت کباب شده اردک 24 گرم پروتئین و 11 گرم چربی دارد. ناگفته نماند که قسمت سینه و ران اردک پروتئین بیشتری دارد و 100 گرم آن بدون پوست 201 کالری و با پوست 337 کالری انرژی دارد. گوشت اردکها حاوی 5/50 درصد اسید چرب غیر اشباع 7/35 درصد اسید چرب اشباع و 7/13 درصد اسید چرب غیر اشباع می‌‌باشد. نقطه ذوب چربی گوشت اردک 14 درجه سانتی‌گراد می‌‌باشد که بسیار پایین‌تر از دمای بدن است (نقطه ذوب چربی گوشت گاو و مرغ به ترتیب 45 و 37 درجه سانتی‌گراد می‌‌باشد که در مورد چربی گاو، بسیار بالاتر از دمای بدن است)، بنابراین گوشت اردک به آسانی متابولیزه می‌‌شود و باعث ایجاد مشکل چاقی نمی‌شود.

گوشت اردک و آهن

آهن هِم برای جذب توسط انسان آسان است و گوشت اردک حاوی مقادیر بالایی از آهن هِم در مقایسه با سایر گوشت‌‌هاست. این گوشت می‌‌تواند منبع خوب آهن برای خانم‌‌ها باشد.

طبع گوشت اردک

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که گوشت اردک،‌ گرم‌ترین گوشت بین گوشت طیور اهلی است. ارزش تغذیه‌ای آن بالاست. البته گوشت اردک، بسیار دیرهضم است و خاصیت نفاخی دارد. بال اردک برای افراد لاغر خاصیت چاق‌کنندگی دارد. مصرف این نوع گوشت، تقویت کلیه‌ها و افزایش قوای جنسی را به دنبال دارد. اگر سیستم گوارشی بدن‌ قدرت هضم بالا و خوبی داشته باشد، ‌این گوشت جزو بهترین‌ها برای تقویت قوای جنسی است.

گوشت اردک در طب سنتی

جگر، بال و بازوهای اردک، خون ساز هستند و باعث کاهش تنگی‌نفس و تپش‌قلب می‌شود. خوردن پیه اردک برای تقویت کلیه‌ها،‌ درمان سرفه، خشکی سینه،‌ سوزش معده و خشونت صدا بسیار مفید است. مصرف تخم‌ این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود. بد نیست که تخم اردک را با پیه خود آن سرخ و مصرف کنید چون فایده بیشتری خواهد داشت.

مصلح گوشت اردک

سرکه،‌ زنجبیل، سکنجبین، کرفس،‌ گشنیز،‌ دارچین و آویشن جزو مصلح‌های گوشت اردک محسوب می‌شوند. پر کردن شکم اردک با ادویه‌ها و سبزی‌هایی که نام بردیم و پختن آن با روغن زیتون، بسیار خوب است و عوارض ناشی از مصرف آن را به حداقل ممکن می‌رساند. گوشت اردک باید قبل از خوردن کامل پخته شود. برای رفع بوی زهم اردک هم باید گوشت اردک را 3 بار با آب جوشاند و آب آن را دور ریخت و سپس پیاز، سبزی و ادویه‌های مختلف را به آن اضافه کرد.

گوشت اردک و سلامت مو

ریبوفلاوین/ ویتامین B۲ نیز در گوشت اردک یافت می‌شود. ویتامین B۲ باعث حفظ سلامت مو می‌شود. به علاوه، می‌تواند ریزش مو و یا چربی زیاد آن را نیز کاهش دهد. ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۰.۵ میلی‌گرم ریبوفلاوین دارد. به عبارت دیگر می‌تواند ۲۸٪ نیاز روزانه به ریبوفلاوین را تامین کند.

گوشت اردک در بارداری

پروتئین- ماده مغذی و منبع انرژی- گوشت اردکها بالاست. پروتئین حیوانی و مقدار کمی سدیم، برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌ها بسیار مفید است، بنابراین افرادی که در سن رشد هستند و مادران باردار، برای عملکرد درست ماهیچه‌های خود به این مواد نیاز دارند. در هر ۱۰۰ گرم گوشت اردک بدون پوست، ۲۳.۵ گرم پروتئین وجود دارد که ۴۷٪ نیاز روزانه به پروتئین را تامین می‌کند.

عوارض و مضرات گوشت اردک

خوردن گوشت اردکها فواید بسیاری برای بدن دارد. اما به هر حال، خوردن بیش از اندازه آن عوارضی نیز دارد. ۱. انسداد رگ‌های خونی گوشت اردکها، چربی اشباع بالایی دارد که وارد بدن شده و در بدن باقی می‌ماند. اگر چربی‌های اشباع موجود در گوشت اردک وارد بدن شوند، باعث انسداد عروق خونی خواهند شد. انسداد رگ‌های خونی باعث بیماری‌های خطرناک می‌شود.۲. بیماری قلبی کلسترول بالا در بدن باعث بیماری قلبی می‌شود. چربی، فرآیند متابولیسم بدن را سخت کرده، به قلب حمله می‌کند و باعث بیماری قلبی می‌شود. ۳. افزایش کلسترول مصرف زیاد گوشت اردک می‌تواند باعث کلسترول بالا شود زیرا چربی موجود در گوشت اردکها، سطح کلسترول را بالا می‌برد. برای تثبیت سطح کلسترول، باید از پزشک کمک بگیریم. ۴. چاقی مصرف بیش از اندازه گوشت اردکها می‌تواند به چاقی منجر شود. توجه به میزان غذای تهیه شده از گوشت اردکها بسیار مهم است زیرا از چاقی جلوگیری می‌کند. مواردی که در بالا گفته شد خواص گوشت اردک برای سلامتی هستند. ممکن است گوشت اردک، سالم و خوشمزه باشد اما باید مراقب عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد آن نیز بود. بنابراین به اندازه بخورید تا سالم بمانید.

بیشتر بخوانید : گوشت کبک ♥ گوشت شتر ♥ گوشت بلدرچین ♥ گوشت سفیدگوشت قرمز گوشت بوقلمون

  • احد کاظمی

تب مالت

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۲ ق.ظ

تب مالت

تب مالت،درمان تب مالت,تب مالت چیست,تب مالت واگیر دارد,تب مالت در ایران,تب مالت در کودکان,تب مالت ppt,تب مالت و درمان آن,تب مالت عوارض,تب مالت مزمن

تب مالت از جمله بیماری های عفونی مسری است که به بیماری هزار چهره معروف است. درمان این بیماری حتی ممکن است تا چند ماه به طول بیانجامد به همین دلیل جزو بیماری های مزمن محسوب می شود اما می توان به راحتی از ابتلا به آن پیشگیری کرد.این بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده به انسان انتقال می یابد.این بیماری به نام «دیوید بروس» پزشک اسکاتلندی کاشف بیماری بروسلوز و به علت مشاهده اولین مورد در جزیره مالت، بیماری تب مالت نامیده گرفته است.تب مالت از جمله شایع ترین بیماری های واگیردار در کشور ما به شمار می رود به طوری که به گفته دکتر ایرج خسرونیا رییس انجمن متخصصان داخلی تعداد 300 نفر به آن مبتلا هستند.به رغم شیوع این بیماری در کشور ما، خوشبختانه تعداد کمی به آن مبتلا هستند؛ این بیماری از سالیان قبل به صورت بومی در ایران وجود داشته و اکنون بیشتر در مناطق کردنشین و لرستان شایع است.تب مالت در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود، به سرعت در 10 تا 15 روز درمان می شود و جلوی انتقال آن به افراد دیگر گرفته می شود.اما اگر تشخیص و درمان آن با تاخیر مواجه شود به گفته خسرونیا درمان آن حتی ممکن است تا حدود سه ماه به طول انجامد.مهمترین راه ورود میکروب عامل بروز تب مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده و زباله به حیوان سرایت می کند و سبب شیوع بیماری می شود.همچنین این بیماری از طریق مصرف شیرآلوده به صورت خام و فرآورده های شیری آلوده مانند پنیر تازه، سرشیر، خامه و بستنی به انسان سرایت می کند.این بیماری در دام ها به صورت سقط جنین و در انسان به صورت تب ظاهر می شود.تب مالت بیماری است که از حیوانات به انسان منتقل می شود.بهتر است بدانید تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه انتقال پیدا می کند.واقعیت این است که به طور نادری باکتری عامل تب مالت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده منتقل می شود.علائم تب مالت می تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد. اغلب عفونت می تواند با آنتی بیوتیک درمان گردد.امکان دارد درمان چند هفته تا چند ماه طول بکشد با این حال دوره های عود رایج است.اگرچه تب مالت در ایالات متحده آمریکا رایج نیست، اما این بیماری صدها هزار انسان و حیوان را در سرتاسر جهان مبتلا کرده است.بهتر است بدانید که پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و احتیاط کردن در برخورد با حیوانات می تواند به پیشگیری از تب مالت کمک کند.نشانه های بیماری تب مالت را بشناسید

تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

علائم تب مالت می تواند هر زمانی از چند روز تا چند ماه پس از مبتلا شدن به عفونت بروز نماید. علائم و نشانه ها مشابه آنفولانزا بوده و شامل موارد زیر است و باید جدی گرفته شوند :

تب داشتن

لرز

عرق کردن

احساس ضعف

احساس خستگی

داشتن درد کمر، مفاصل و گرفتگی عضلات

داشتن سر درد

در واقع علائم تب مالت می تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بین رفته و دوباره عود کند. در بعضی افراد، تب مالت می تواند مزمن باشد و علائم تا چند سال حتی پس از درمان پایدار باقی بماند. علائم و نشانه های بلند مدت شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره های ستون فقرات می باشد.

علت تب مالت را بشناسید

باید توجه کنید که تب مالت بر حیوانات وحشی و اهلی اثر می گذارد. گله های گاو، بزها، گوسفند، خوک، سگ، شتر، گراز، گوزن شمالی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار دارند. نوعی از تب مالت بر پورپوس، سیل بی گوش و نوع خاصی از وال ها اثر می گذارد. باکتری می تواند از حیوان به انسان به سه طریق انتقال یابد:

• محصولات لبنی غیرپاستوریزه. باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده می تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیر غیرپاستوریزه به انسان انتقال یابد . همچنین باکتری می تواند از طریق گوشت خام یا نیم پز شده حیوانات آلوده به انسان منتقل شود.

• اسنتشاق. باکتری بروسلا به راحتی در هوا پراکنده می شود. کشاورزان، تکنسین های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه ها می توانند این باکتری را استنشاق کنند.

• تماس مستقیم. باکتری در خون، مایع منی یا جفت حیوانات آلوده می تواند از طریق زخم وارد جریان خون شود. از آنجایی که تماس معمول با حیوانات – لمس کردن، شانه کردن موی حیوانات و بازی کردن با آنها – سبب آلودگی نمی شود، به ندرت افراد از طریق حیوانات اهلی خود آلوده می شوند. همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم باید از تماس با حیوانات آلوده دوری نمایند.

تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

اعلب تب مالت از فردی به فرد دیگر منتقل نمیگردد، اما در موارد کمیاب زنان از طریق بارداری یا شیردهی می توانند بیماری را به نوزادان خود انتقال دهند. به طور نادری

تب مالت از طریق تماس جنسی یا انتقال خون آلوده یا پیوند مغز استخوان انتقال می یابد.

عوامل خطر در این بیماری چیست ؟

در واقع تب مالت در ایالات متحده آمریکا کمیاب است. سایر مناطق جهان شیوع بالاتری از این بیماری دارند، به ویژه:

• مناطق اطراف دریای مدیترانه

• اروپای شرقی

• آمریکای لاتین

• آسیا

• آفریقا

• سرخپوستان

• خاورمیانه

در افرادی که در این مناطق زندگی کرده و یا به آنجا سفر می کنند، احتمال مصرف پنیر بز غیرپاستوریزه وجود دارد که به آن پنیر محلی نیز می گویند. پنیر غیرپاستوریزه از مکزیک وارد می شود و با بسیاری از انواع تب مالت در آمریکا در ارتباط است.

مشاغل در معرض خطر

افرادی که با حیوانات کار می کنند یا با خون آلوده تماس دارند، در معرض خطر بیشتری برای تب مالت قرار دارند، از جمله:

• دامپزشکان

• کارگران مزارع دامداری

• گاوچرانان

• کارگران کشتارگاه ها

• شکارچیان

• میکروبیولوژیست ها

عوارض

بهتر است بدانید تب مالت می تواند بر هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد. تب مالت مزمن می تواند سبب ایجاد عارضه در یک عضو یا در کل بدن شود. عارضه ممکن این بیماری شامل:

• عفونت لایه درونی قلب (اندوکاردیت). این مشکل یکی از جدی ترین عوارض تب مالت است. اندوکاردیت درمان نشده می تواند به دریچه های قلب آسیب زده و یا آنها را تخریب کند که مهمترین عامل مرگ و میر در ارتباط با تب مالت است.

• آرتریت. عفونت مفاصل با درد، سفتی و تورم در مفاصل به ویژه در زانو، لگن، قوزک، مچ و کمر مشخص می گردد. درمان عفونت مفاصل بین مهره های کمری یا لگنی می تواند مشکل تر باشد و منجر به آسیب های دائمی گردد.

تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

•بهتر است بدانید  التهاب و عفونت بیضه ها. باکتری هایی که سبب تب مالت می شوند می توانند منجر به عفونت بیضه ها و کلاف پیچیده ای شود که مجرای وابران را به بیضه ها متصل می کند. از این مسیر، عفونت به بیضه ها رسیده و سبب درد و تورم شود که گاهی شدید است.

• در واقع التهاب و عفونت کبد و طحال. تب مالت می تواند سبب آسیب به کبد و طحال گردد و سبب بزرگتر شدن آنها نسبت به اندازه نرمال گردد.

• عفونت سیستم اعصاب مرکزی. این مشکل شامل بیماری های تهدید کننده زندگی از جمله مننژیت (التهاب پرده اطراف مغز و نخاع) و انسفالیت (التهاب مغز) است.

آمادگی لازم  برای ویزیت پزشک

اگر احتمال می دهید که تب مالت دارید ابتدا به پزشک خانواده خود و یا یک پزشک عمومی مراجعه نمایید.امکان دارد به متخصص بیماری های عفونی ارجاع داده شوید.

تشخیص تب مالت به فهمیدن زمان و چگونگی مواجهه با باکتری عامل بیماری بستگی دارد.

شما می توانید با آمادگی برای پاسخگویی به اطلاعات مورد نیاز به پزشک کمک نمایید.

آنچه می تواند انجام دهید

پیش از ملاقات با پزشک، امکان دارد از شما خواسته شود به چنین سؤالاتی پاسخ دهید:

• چه زمانی برای اولین بار متوجه علائم خود شدید؟

• آیا لبنیات غیرپاستوریزه از جمله پنیرهای محلی مصرف کرده اید؟

• آیا شغل شما به گونه ای است که با حیوانات یا امعاء و احشاء حیوانی در ارتباط هستید؟

• آیا طی سال گذشته به کشورهای خارجی سفر کرده اید؟

• آیا در آزمایشگاهی کار می کنید که ارگانیسم های عفونی وجود دارد؟

• آیا اخیراً به شکار رفته اید؟

آنچه از پزشک خود انتظار دارید

طی معاینات بالینی ممکن است پزشک چنین سؤالاتی بپرسد:

• از شما بخواهد مفاصل خود را تکان داده تا درد و سفتی را بررسی نماید.

• شکم شما را فشار می دهد تا بررسی کند آیا ارگان های شما بزرگ شده یا احساس درد دارید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص تب مالت به ویژه در مراحل اولیه می تواند مشکل باشد، چرا که علائم آن مشابه بیماری های دیگر از جمله آنفولانزا است. اگر تب به شدت بالا رفت، درد یاضعف عضلانی یا سایر عوامل خطر بیماری را داشتید یا تب شما پایدار بود به پزشک مراجعه نمایید.

آزمایش های تشخیصی

تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

معمولاً پزشک تشخیص تب مالت را با استفاده از نمونه های خون یا مغز استخوان برای بررسی باکتری بروسلا تأیید می کند و یا با استفاده از آزمایشات خون آنتی بادی

باکتری را بررسی می نماید. برای کمک به تشخیص عوارض تب مالت، ممکن است تست هایی از این قبیل لازم شود:

• اشعه ایکس. اشعه ایکس می تواند تغییرات مفاصل و استخوان ها را مشخص نماید.

• سی تی اسکن یا MRI. این روش های تصویربرداری به تعیین التهاب یا آبسه های در مغز یا سایر بافت ها کمک می کند.

• کشت مایع مغزی نخاعی. در این تست نمونه کوچکی از مایع اطراف مغز و نخاع برداشته می شود تا عفونت هایی از جمله مننژیت یا انسفالیت بررسی شود.

• اکوکاردیوگرافی. در این تست از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از قلب استفاده می شود تا نشانه های عفونت یا آسیب قلبی بررسی شود.

درمان دارویی در تب مالت چیست ؟

بهتر است  بدانید درمان با هدف تسکین علائم، پیشگیری از عود بیماری و عوارض انجام می گیرد. احتمالاً لازم است بیمار برای حداقل 6 هفته آنتی بیوتیک دریافت نماید و علائم پس از چند ماه از بین می رود. البته امکان دارد این بیماری پس از مدتی برگشته و مزمن شود.

پیشگیری تب مالت

برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت، به این نکات توجه نمایید:

• از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری نمایید. در سالهای اخیر در آمریکا، تعداد اندکی بیمار مبتلا به تب مالت شناسایی شد که با محصولات لبنی غیرپاستوریزه در ارتباط بود. هنوز بهترین راه پیشگیری از این بیماری پرهیز از مصرف شیر، پنیر و بستنی غیرپاستوریزه است. اگر به کشورهای خارجی سفر کرده اید از مصرف لبنیات پرهیز نمایید.

• گوشت ها را به طور کامل طبخ نمایید. تمام گوشت ها را تا زمانی حرارت دهید تا دمای درونی آن به 165-145 درجه فارنهایت (74-63 درجه سانتی گراد) برسد. در زمانی که بیرون غذا میل می کنید گوشت هایی را سفارش دهید که بخوبی پخته شده باشد. بعید است که گوشت حیوانات اهلی در آمریکا آلوده به باکتری بروسلا باشد اما طبخ صحیح سبب می شود باکتری های مضر مثل سالمونلا و اشریشیاکلی از بین برود. در زمانی که به کشورهای خارجی سفر می کنید از خرید گوشت از بقالی ها پرهیز نموده و گوشت هایی را سفارش دهید که بخوبی پخته شده باشد.

• دستکش بپوشید. اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید باید در زمان کار با حیوانات مرده یا بیمار و یا بافت حیوانات و همچنین در زمان کمک به تولد نوزاد حیوانات از دستکش های پلاستیکی استفاده نمایید.

• به نکات ایمنی در مکان های پرخطر دقت فرمایید. اگر در آزمایشگاه هستید در شرایط ایمنی مناسب با نمونه ها کار کنید. تمام کارگرانی که با آلودگی مواجهه داشته اند را فورای درمان نمایید. کشتارگاه ها نیز باید از اقدامات پیشگیرانه مثل جداسازی محل کشتار از سایر نواحی و استفاده از لباس محافظ پیروی نمایند.

• واکسیناسیون حیوانات اهلی. در آمریکا، برنامه های واکسیناسیون برای ریشه کنی تب مالت در گله ها انجام می شود. از آنجایی که واکسن تب مالت، باکتری زنده استفاده شده است می تواند سبب ایجاد بیماری در افراد گردد.اگر شخصی به طور اتفاقی در زمان واکسیناسیون حیوانات با سوزن واکسن آلوده شود باید فوری تحت درمان قرار بگیرد. موارد ذکر شده را در نظر بگیرید تا به این بیماری مبتلا نشوید یا زودتر درمان شوید

بیماری‌ تب‌ مالت‌

 به گزارش جسارت بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌،یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ می‌باشد و با نام‌های‌دیگری‌ نظیر: تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ و تب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاییز یعنی‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد. عوامل شناخته شده بیماری ، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلامیازند.این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام ، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزشهای اقتصادی دامهای مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت ،این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. دامهای مبتلا به بروسلوز ، معمولاَ در اولین دوره آبستنی سقط جنین نموده و در هنگام سقط جنین نموده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن ، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی ، باعث آلودگی محیط ، مزارع و مراتع گردیده که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می سازد.دفع دوره ای باکتری عامل بیماری از طریق شیر حیوانات مبتلا و نیز دفع باکتری از طریق ترشحات رحمی در دامهای فاقد علائم بالینی و سقط جنین نیز مخاطرات فراوانی را برای سایر دامها و همچنین انسان در بر دارد. با وجود اینکه از شناخت بیماری تا کنون بیش از یک قرن سپری گشته ، بروسلوز هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان ، بویژه کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه ، همچنان به عنوان به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام و از مهمترین معضلات بهداشتی جوامع مطرح می باشد وتنها تعداد محدودی از کشورهای جهان این بیماری را ریشه کن نموده یا در آستانه ریشه کنی قرار دارندمبارزه با این بیماری وکنترل و ریشه کنی آن به دلیل کثرت گونه ای عوامل بیماریزا و کثرت گونه ای حیوانات میزبان ، دوام نسبتاَ قابل توجه باکتری عامل بیماری در محیط ، عدم کفایت برنامه های واکسیناسیون برای ریشه کنی بیماری و لزوم شناسایی و حذف دامهای عامل انتشار بیماری در مقاطع خاص از اجرای برنامه های مبارزه و لزوم هزینه شدن سرمایه های سنگین اقتصادی، همواره در بسیاری از کشورهای جهان ، با دشواریها و مشکلات عدیده مواجه بوده است.

عامل‌ بیماری‌:

نوعی‌ باکتری‌ به‌نام‌ «بروسلا» می‌باشد. این‌ میکروب‌دارای‌ چند نوع‌ است‌. نوعی‌ از باکتری‌ که‌ عمدتا در گوسفند و بز دیده‌ می‌شود،مهمترین‌ عامل‌ بیماری‌ در انسان‌ است‌.

میزبان‌ و شرایط زیست‌محیطی‌:

تب‌ مالت‌ بیشتر بیماری‌ مردان‌ بالغ‌به‌ خصوص‌ کشاورزان‌، دامداران‌چوپانان‌، قصابان‌، سلاخان‌، دامپزشکان‌می‌باشد. کارمندان‌ آزمایشگاه‌ها نیز درمعرض‌ خطر ویژه‌ قرار دارند اما درکشور ما چون‌ زنان‌ و کودکان‌ نیزدوشادوش‌ مردان‌ به‌ امور دامداری‌مشغولند در معرض‌ خطر قرار دارند،به‌ همین‌ دلیل‌ ۵۵ درصد مبتلایان‌ رامردان‌ و بقیه‌ را زنان‌ و کودکان‌ تشکیل‌می‌دهند. در شرایطی‌ که‌ مراکز پرورش‌دام‌ استانداردهای‌ بهداشتی‌ را نداشته‌باشد تب‌ مالت‌ شایعتر است‌.تراکم‌ درمراتع‌ بارندگی‌، نبود نور خورشید واقدامهای‌ غیربهداشتی‌ در فرآیند فراهم‌کردن‌ شیر و گوشت‌ همگی‌ زمینه‌انتشار بروسلوز را مساعد می‌کنند.محیط اطراف‌ گاوی‌ که‌ می‌تواند از خودمیکروب‌ دفع‌ کند به‌ شدت‌ آلوده‌ کننده‌است‌.عامل‌ بیماری‌ در شرایط محیطی‌مناسب‌ از نظر رطوبت‌، در ادرار و مدفوع‌ حیوانات‌ هفته‌ها و گاه‌ ماههازنده‌ می‌ماند. این‌ باسیل‌ در پنیر تازه‌ وغیر پاستوریزه‌ حاصل‌ از شیرخام‌ تاهشت‌ هفته‌ زنده‌ می‌ماند و با منجمدکردن‌ از بین‌ نمی‌رود. این‌ ارگانیسم‌ تاچهل‌ روز در خاک‌ خشک‌ آلوده‌ به‌ ادرار، مدفوع‌ و ترشحات‌ واژن‌ ومحصولات‌ زایمان حیوان‌ مبتلا، زنده‌می‌ماند و در خاک‌ مرطوب‌ خیلی‌بیشتر مقاومت‌ دارد.بروسلا در ادرار ۶ روز در گرد وخاک‌ ۶ هفته‌ و در آب‌ و خاک‌ تا ۱۰هفته‌ و در کره‌ تا ۴ ماه‌ باقی‌ می‌ماند ودر مدفوع‌ حیوانات‌ در هوای‌ آزاد ۱۰۰روز و در دمای‌ ۸ درجه‌ سانتی‌ گرادبیش‌ از یکسال‌ باقی‌ می‌ماند، این‌باکتری‌ در ماست‌ به‌ علت‌ وجوداسیدلاکتیک‌ قادر به‌ زندگی‌ نیست‌ ودر دمای‌ ۶۰ درجه‌ به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌نابود می‌شود.

راههای‌ سرایت‌ بیماری‌ به ‌انسان‌:

 – به‌ صورت‌ تماس‌ مستقیم‌ بابافتهای‌ حیوان‌ آلوده‌ نظیر خون‌،ترشحات‌ رحمی‌ و ترشحات‌ جنین‌سقط شده‌. – به‌ صورت‌ غیرمستقیم‌ از راه‌– مصرف‌ شیرخام‌ و فرآورده‌های‌لبنی‌ آلوده‌ خصوصا پنیر تازه‌، خامه‌،سرشیر و کره‌– انتقال‌ تنفسی‌ از طریق‌افشانه‌های‌ موجود در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌ آلوده‌ یا آزمایشگاه‌– فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌انسان‌علایم‌ بیماری‌: دوره‌ نهفتگی‌بیماری‌ (از زمان‌ تماس‌ با منبع‌ عفونت‌تا بروز علایم‌) اغلب‌ بین‌ ۱ تا ۳ هفته‌است‌، ولی‌ گاهی‌ تا ۶ ماه‌ می‌باشد. براساس‌ شدت‌ بیماری‌، علایم‌ به‌ سه‌شکل‌ حاد، تحت‌ حاد و مزمن‌ بروزمی‌کند.شکل‌ حاد: بیمار دچار لرزناگهانی‌، درد عمومی‌ بدن‌ به‌ خصوص‌درد پشت‌ و تعریق‌ شدید می‌شود;اشتهای‌ خود را از دست‌ می‌دهد و دچارضعف‌ و سستی‌ می‌گردد، ضمنا ازشروع‌ علایم‌ بیش‌ از ۳ ماه‌ نمی‌گذرد.شکل‌ تحت‌ حاد: آغاز آن‌بی‌سروصدا می‌باشد. شکایت‌ اصلی‌بیمار از ضعف‌ و خستگی‌ است‌. از آغازبیماری‌ نیز ۳ تا ۱۲ ماه‌ می‌گذرد.شکل‌ مزمن‌: اگر از زمان‌تشخیص‌ بیماری‌ بیش‌ از یک‌ سال‌بگذرد و فرد هنوز مبتلا باشد مزمن‌گفته‌ می‌شود.افرادی‌ که‌ دچار تب‌، بی‌اشتهایی‌،درد عضلانی‌ و تعریق‌ شبانه‌ بوده‌ وسابقه‌ تماس‌ با دام‌های‌ آلوده‌ یامشکوک‌ به‌ تب‌ مالت‌ را عنوان‌می‌نمایند یا از فرآورده‌های‌ لبنی‌ آلوده‌استفاده‌ نموده‌اند، لازم‌ است‌ برای‌ انجام‌آزمایش‌ به‌ پزشک‌ مرکز بهداشتی‌ -درمانی‌ ارجاع‌ گردند.

درمان‌:

رژیم‌های‌ درمانی‌متفاوتی‌ برای‌ درمان‌ بیماران‌ مبتلا به‌تب‌ مالت‌ توصیه‌ می‌شود، لیکن‌ هیچ‌گاه‌از یک‌ دارو به‌ تنهایی‌ در درمان‌ بیمارنباید استفاده‌ کرد (مگر در زمان‌ حاملگی‌ و با توصیه‌ پزشک‌). طول‌دوره‌ درمان‌ حداقل‌ ۸ هفته‌ (دو ماه‌)می‌باشد.

راههای‌ پیشگیری‌ از بیماری‌تب‌ مالت‌ در انسان‌:

۱ – خودداری‌ از مصرف‌ مواد لبنی‌مشکوک‌ مانند شیرخام‌، پنیر تازه‌،خامه‌ و سرشیر غیرپاستوریزه‌2– استفاده‌ از شیر و فرآورده‌های‌لبنی‌ به‌ صورت‌ پاستوریزه‌، در صورت‌در دسترس‌ نبودن‌ شیر پاستوریزه‌ باجوشاندن‌ شیر به‌ مدت‌ حداقل‌ ده‌ دقیقه‌بعد از جوش‌ آمدن‌، به‌ از بین‌ رفتن‌ کلیه‌عوامل‌ میکروبی‌ مطمئن‌ شوید.3– استفاده‌ از ماسک‌ تنفسی‌ درهنگام‌ کار با فضولات‌ حیوانی‌ یا ورودبه‌ اصطبل‌۴ – دور نگه‌ داشتن‌ حیوانات‌ ازمحل‌ زندگی‌ انسان‌5– استفاده‌ از دستکش‌، کلاه‌،ماسک‌، عینک‌ و روپوش‌ مناسب‌ دردامپزشکان‌، دامداران‌ و پرسنل‌کشتارگاه‌ها.۶ – آموزش‌ طرز تهیه‌ پنیر تازه‌ به‌کلیه‌ خانوارهای‌ روستایی‌; به‌ این‌ طریق‌که‌ ابتدا شیر را به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌جوشانیده‌ و در همان‌ حالت‌ به‌ ازای‌ هر۳ لیتر شیر یک‌ لیوان‌ آب‌ ماست‌ و یا به‌یک‌ لیتر شیر ۲۵۰ گرم‌ ماست‌ ترش‌اضافه‌ کرده‌ پس‌ از دلمه‌ شدن‌ و جداشدن‌ پنیر از آب‌ مقدار لازم‌ نمک‌ به‌ آن‌اضافه‌ کرده‌ با پارچه‌ صافی‌ آبگیری‌ وپس‌ از سفت‌ شدن‌ مصرف‌ نمایید. اگرپنیر به‌ صورت‌ غیر پاستوریزه‌ و بدون‌جوشاندن‌ شیر تهیه‌ شود حداقل‌بایستی‌ دو ماه‌ در آب‌ نمک‌ نگهداری‌ وسپس‌ مصرف‌ شود.۷ – گزارش‌ کتبی‌ بیماری‌ به‌ مرکزبهداشت‌ شهرستان‌ و استان‌.

از تب‌ مالت‌ در حیوانات‌ چه‌ می‌دانیم‌؟

در گاو، گوسفند، بز، سگ‌، شتر و خوک‌ نیز بیماری‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.تذکر: تب‌ مالت‌ در دام‌ها از طریق‌جفتگیری‌ دام‌ها، مصرف‌ شیر از دام‌آلوده‌، انتقال‌ تنفسی‌ در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌، تماس‌ با ترشحات‌ رحمی‌ دام‌آلوده‌ یا جفت‌ و جنین‌ سقط شده‌ آلوده‌منتقل‌ می‌شود.

تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

راههای‌ پیشگیری‌ در دام‌ها:

۱ – واکسیناسیون‌ گوساله‌های‌ ماده‌در سن‌ ۳ تا ۶ ماهگی‌ با واکسن‌ مربوط۲ – واکسیناسیون‌ بره‌ و بز غاله‌ از ۳ماهگی‌ تا یک‌ ماه‌ قبل‌ از جفت‌گیری‌ باواکسن‌ مربوط.۳ – جدانمودن‌ دام‌های‌ سقط شده‌از بقیه‌ گله‌ و جلوگیری‌ از تماس‌مستقیم‌ با ترشحات‌ رحمی‌، جنینی‌ وجفت‌ دام‌های‌ سقط شده‌۴ – خونگیری‌ و انجام‌ آزمایشهای‌لازم‌ بر روی‌ دام‌های‌ مشکوک‌ وهدایت‌ دام‌های‌ آلوده‌ به‌ کشتارگاه ‌۵ – اقدامات‌ بهداشتی‌ شامل‌ تهیه‌ وتدارکات‌ محیط زیست‌ تمیز برای‌گله‌های‌ گاو و گوسفند و دفع‌ صحیح‌ادرار و مدفوع‌ آنها.

عوارض‌ بروسلوز

شیوع‌ عوارض‌ بروسلوز بین‌ ۱ – ۳۰ درصد است‌ و بین‌ بیماران‌مبتلا به‌ بروسلا ملی‌ تنسیس‌ چون‌ بیماری‌زایی‌ بیشتری‌ داردعوارض‌ بیشتری‌ نیز ایجاد می‌کند; بطور کلی‌ با به‌ تأخیرانداختن‌ درمان‌ بیش‌ از ۶۰ روز عوارض‌ بیماری‌ در هر ارگانی‌دیده‌ می‌شود. گسترش‌ باکتری‌ به‌ خون‌ در ایجاد عوارض‌دخالت‌ دارد، ولی‌ بعضی‌ عوارض‌ بیماری‌ مربوط به‌ واکنش‌ بدن‌نسبت‌ به‌ آنتی‌ ژن‌ میکروب‌ بروسلا می‌باشد.

استخوان‌ها و مفاصل‌

اختلالات‌ مفصلی‌ شایع‌ترین‌ عارضه‌ بروسلوز است‌ و در ۲۰درصد تا ۶۰ درصد بیماران‌ اتفاق‌ می‌افتند. التهاب‌ مفصل‌ دراکثر بیمارانی‌ که‌ از درد کمر شاکی‌ هستند دیده‌ می‌شود. التهاب‌چرکی‌ مفصل‌ و التهاب‌ واکنش‌ ایجاد شده‌ ممکن‌ است‌ به‌مفاصل‌ بزرگ‌ و کوچک‌ گسترش‌ پیدا کند، ولی‌ در مفاصل‌بزرگ‌ (مثل‌ مفصل‌ لگن‌، زانو، آرنج‌) شایعتر است‌.عفونت‌ استخوان‌ در بروسلوز نادر است‌ و معمولا در مهره‌های‌کمری‌ دیده‌ می‌شود، مداخله‌ جراحی‌ به‌ جز در مورد تخلیه‌آبسه‌های‌ اطراف‌ مهره‌های‌ کمری‌ به‌ ندرت‌ مورد نیاز است‌.

کبد و کیسه‌ صفرا

کبد احتمالا همیشه‌ در بروسلوز درگیر می‌شود، اما اغلب‌ بدون‌نشانه‌ است‌. بزرگی‌ کبد در ۲۰ – ۳۰ درصد بیماران‌ اتفاق‌می‌افتد. تست‌های‌ عملکردی‌ کبد در آزمایش‌های‌ متوالی‌تغییراتی‌ را نشان‌ خواهد داد، ولی‌ زردی‌ واضح‌ نادر است‌.عامل‌ بروسلوز در نمونه‌برداری‌ کبد بیمارانی‌ که‌ تست‌عملکردی‌ طبیعی‌ نیز دارند، دیده‌ شده‌ است‌.هپاتیت‌ بروسلوزی‌ کاملا با درمان‌ بهبود پیدا می‌کند و سی‌ روزبعد از هپاتیت‌ بروسلوزی‌ معمولا اتفاق‌ نمی‌افتد.آبسه‌های‌ چرکی‌ ناشی‌ از بروسلوز، کبد و طحال‌ در بروسلاکانیس‌ شایعتر است‌.التهاب‌ کیسه‌ صفرا ناشی‌ از بروسلوز یکی‌ دیگر از عوارض‌نادر بروسلوز است‌.

دستگاه‌ گوارش‌

عوارض‌ جهاز هاضمه‌ در بیش‌ از ۷۰ درصد بیماران‌ بروسلوزی‌دیده‌ می‌شود و نشانه‌های‌ آن‌ شامل‌ تهوع‌، استفراغ‌، کاهش‌وزن‌، یبوست‌، اسهال‌ و درد شکم‌ می‌باشد.بروسلوز روده‌ای‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ حصبه‌ باشد با تظاهرات‌بالینی‌ عمومی‌ که‌ تظاهرات‌ گوارشی‌ در آن‌ واضحتر است‌.التهاب‌ حاد روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌ در بروسلوز نوع‌ ملی‌تنسیس‌ دیده‌ می‌شود.

خون‌

تظاهرات‌ خونی‌ بروسلوز شامل‌ کم‌ خونی‌، کاهش‌ پلاکت‌ها،کاهش‌ سلول‌های‌ سفید خون‌ و اختلالات‌ انعقادی‌ می‌باشد.

قلب‌ و عروق‌

اندوکاردیت‌ (التهاب‌ پوشش‌ داخلی‌ قلب‌) در کمتر از ۲ درصدبیماران‌ بروسلوزی‌ اتفاق‌ می‌افتد و اغلب‌ شایع‌ترین‌ عارضه‌ای‌است‌ که‌ باعث‌ مرگ‌ این‌ بیماران‌ می‌شود.

سیستم‌ اعصاب‌

بروسلوز باعث‌ سردرد و افسردگی‌ در اکثر بیماران‌ می‌شود. هرچند درگیری‌ سیستم‌ اعصاب‌ مرکزی‌ در کمتر از ۵ درصدبیماران‌ اتفاق‌ می‌افتد. سندرم‌های‌ عصبی‌ (شامل‌ التهاب‌پرده‌های‌ مغزی‌، اختلالات‌ اعصاب‌ محیطی‌ و آنوریسم‌ مغزی‌ واتساع‌ قطعه‌ای‌ از یک‌ رگ‌ خونی‌ که‌ مربوط به‌ ضعف‌ یا نقص‌جدار آن‌ در نتیجه‌ بیماری‌ یا آسیب‌ است‌) در بروسلوز گزارش‌شده‌ است‌.بروسلا ملی‌ تنسیس‌ نسبت‌ به‌ سایر گونه‌ها بیشتر مسؤول‌عوارض‌ عصبی‌ می‌باشد. گرفتاری‌ زوج‌ هشت‌ عصب‌جمجمه‌ای‌ موجب‌ کری‌ یک‌ طرفه‌ یا دو طرفه‌ و علایم‌ وزوزگوش‌ می‌شود. اعصاب‌ جمجمه‌ای‌ دیگری‌ که‌ درگیر می‌شوندزوج‌ ۲-۴-۶ می‌باشد. بنابراین‌ ممکن‌ است‌ منجر به‌ اختلال‌بینایی‌ به‌ صورت‌ گذرا و یا ندرتا دایمی‌ گردد. باید توجه‌ داشت‌که‌ افسردگی‌ و اضطراب‌، تحریک‌پذیری‌ و دمانس‌ (زوال‌عقل‌) می‌توانند از عوارض‌ بروسلوز باشند و در هر بیماری‌ باعلایم‌ افسردگی‌ باید به‌ دو بیماری‌ فکر کرد:1 – بروسلوز۲ – کم‌ کاری‌ تیروئید در گرفتاری‌ اعصاب‌ محیطی‌ گرفتاری‌ عصب‌ سیاتیک‌ شایعتراست‌.

پوست‌ و بافت‌ نرم‌

شیوع‌ عوارض‌ پوستی‌ از ۱۱-۱/۵ درصد گزارش‌ شده‌ است‌. باتوجه‌ به‌ ورود میکروب‌ بروسلا از طریق‌ خراش‌ جلدی‌ عوارض‌جلدی‌ به‌ صورت‌ ضایعات‌ پوستی‌ بخصوص‌ روی‌ بازو ممکن‌است‌ دیده‌ شود. این‌ ضایعات‌ ممکن‌ است‌ به‌ صورت‌ راشهای‌سرخکی‌ شکل‌ یا پتشی‌ یا کهیری‌ شکل‌ و خارش‌ دار باشند;علت‌ آن‌ را حساسیت‌ به‌ آنتی‌ژن‌های‌ بروسلا می‌دانند. ایجادزخم‌های‌ مزمن‌ به‌ دلیل‌ تلقیح‌ میکروب‌ بروسلا در کارگران‌کشتارگاه‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌ و توانسته‌اند بروسلا رااز ترشحات‌ زخم‌ جدا نمایند.

دستگاه‌ ادراری‌ تناسلی‌

اختلالات‌ کلیوی‌ نادر است‌ اگر چه‌ پیلونفریت‌ (التهاب‌ کلیه‌ ولگنچه‌)، گلومرونفریت‌ (التهاب‌ دوطرفه‌ و غیرچرکی‌ کلیه‌ که‌در درجه‌ اول‌ گلومرول‌ها را فرا گرفته‌ است‌) موضعی‌ و منتشرو آبسه‌های‌ کلیوی‌ در بروسلوز گزارش‌ شده‌، ولی‌ اورکیت‌(التهاب‌ بیضه‌) خیلی‌ شایع‌ است‌ و در ۲۰ درصد بیماران‌ مرددیده‌ می‌شود.عقیمی‌ در بروسلوز کمتر از اریون‌ دیده‌ می‌شود. التهاب‌پروستات‌ از عوارض‌ نسبتا نادر است‌ که‌ با علایم‌ تکرر ادرار واحساس‌ درد در دفع‌ ادرار خودنمایی‌ می‌کند. در زنان‌ دردهنگام‌ قاعدگی، قطع‌ قاعدگی‌، و اختلال‌ در خونریزی‌ و سیکل‌قاعدگی‌. التهاب‌ دهانه‌ رحم‌، التهاب‌ رحم‌ و لوله‌های‌ رحمی‌ وآبسه‌های‌ لگنی‌ ممکن‌ است‌ دیده‌ شود. بروسلوز در طی‌ حاملگی‌ انسان‌ می‌تواند به‌ سقط بینجامد.

عوارض‌ چشمی‌

یکی‌ از راههای‌ ورود عامل‌ بروسلوز به‌ بدن‌ ملتحمه‌ چشم‌است‌; بنابراین‌ التهاب‌ چشم‌ از تظاهرات‌ آن‌ می‌باشد که‌ در نوع‌ملی‌ تنسیس‌ شایعتر است‌. گرفتاری‌ صلبیه‌، شبکیه‌ حتی‌گرفتاری‌ عصب‌ بینایی‌ ممکن‌ است‌ در بروسلوز دیده‌ شود. ازعوارض‌ نادر چشمی‌ گلوکوم‌ (آب‌ سیاه‌) می‌باشد که‌ موجب‌درد و افزایش‌ فشار چشم‌ می‌گردد.

عفونت‌ عودکننده‌

بیماران‌ بروسلوز بعد از درمان‌ حتی‌ در کشورهای‌ غربی‌ تا ۱۰درصد دچار عود می‌شوند; این‌ امر احتمالا به‌ علت‌ وضعیت‌داخل‌ سلولی‌ عامل‌ بروسلوز است‌ که‌ باعث‌ حفظ آن‌ در مقابل‌برخی‌ آنتی‌بیوتیک‌ها و مکانیسم‌ دفاعی‌ میزبان‌ می‌شود. عوداغلب‌ در عرض‌ چند ماه‌ پس‌ از عفونت‌ اولیه‌ رخ‌ می‌دهد ولی‌ممکن‌ است‌ تا دو سال‌ پس‌ از درمان‌ به‌ ظاهر موفق‌ نیز اتفاق‌افتد. در افرادی‌ که‌ احتمال‌ بروز این‌ عفونت‌ بالاست‌ تشخیص‌یا شناسایی‌ عود بیماری‌ از آلوده‌ شدن‌ مجدد انسان‌ با عامل‌بروسلوز کار دشواری‌ است‌.

خلاصه‌ مقاله‌

بروسلوز یک‌ بیماری‌ عفونی‌ است‌ که‌ در انسان‌ به‌ شکل‌ تب‌مالت‌ و در دامها به‌ صورت‌ سقط جنین‌ تظاهر می‌کند. مهمترین‌راه‌ ورود میکروب‌ به‌ بدن‌ حیوان‌ از طریق‌ دستگاه‌ گوارش‌است‌ که‌ به‌ وسیله‌ علوفه‌ آلوده‌ و زباله‌ به‌ حیوان‌ سرایت‌ می‌کندو باعث‌ شیوع‌ بیماری‌ می‌گردد. کارکنان‌ کشتارگاهها،فروشگاههای‌ گوشت‌، دامداریها بیشتر در معرض‌ ابتلا به‌ این‌بیماری‌ هستند. این‌ بیماری‌ در گاو، خوک‌، بز و گوسفندمشاهده‌ می‌گردد.بیماری‌ از طریق‌ مصرف‌ شیرآلوده‌ به‌ صورت‌ خام‌ وفرآورده‌های‌ شیری‌ آلوده‌ از طریق‌ لوله‌ گوارش‌ به‌ انسان‌سرایت‌ می‌کند، ولی‌ گوشت‌ و فرآورده‌های‌ گوشتی‌ کمتر منشأآلودگی‌ می‌باشند.علایم‌ تشخیصی‌: در دامها به‌ صورت‌ سقط جنین‌ و درانسان‌ تب‌ مواج‌ یا دیوانه‌ یا تب‌ مالت‌ ظاهر می‌گردد.

پیشگیری‌:

– مصرف‌ شیر پاستوریزه‌ یا جوشانیدن‌ شیر به‌ مدت‌ ۲۰ دقیقه‌.– از مصرف‌ شیر حیوانی‌ که‌ تازه‌ سقط جنین‌ کرده‌ خودداری‌شود.– از مصرف‌ پنیر و خامه‌ غیرپاستوریزه‌ پرهیز گردد.– پنیر تازه‌ و بی‌نمک‌ را باید حدود ۲ ماه‌ قبل‌ از مصرف‌ در آب‌نمک‌ قرار داد.– قبل‌ از دوشیدن‌ شیر دام‌ باید حتما پستان‌ دام‌ و اطراف‌ آن‌ رابا آب‌ و صابون‌ بخوبی‌ شستشو داد.– ظروف‌ مخصوص‌ دوشیدن‌ شیر بایستی‌ دربدار و قبلا خوب‌شستشو داده‌ شود.– ضدعفونی‌ اصطبل‌های‌ آلوده‌– واکسیناسیون‌ دام‌ها علیه‌ این‌ بیماری‌– رعایت‌ بهداشت‌ در هنگام‌ جاروب‌ کردن‌ اصطبل‌ و طویله‌– جفت‌ و بقایای‌ جنین‌ سقط شده‌ را باید سوزاند.– گوشت‌ حیوانات‌ مبتلا در صورت‌ خوب‌ پخته‌ شدن‌ قابل‌مصرف‌ است‌.

پاسخ به سوالات در رابطه با تب مالت :

تب مالت چیست و معمولا چگونه است؟

تب مالت بیماری واگیرداری است که عامل ابتلاء به آن یک دسته از باکتریهای بروسلا است. این دسته از باکتریها در میان حیوانات هستند و آنها عامل بیماریهای بسیار متفاوت در مهره‌داران هستند. تب مالت به طور متفاوتی گوسفند، گاو، آهو، گوزن، خوک، سگها و چندین حیوان دیگر را مبتلا می‌کند. انسانها به وسیله ارتباط و تماس با حیوانات یا تولیدات حیوانی که به وسیله این باکتریها آلوده شدند، مبتلا می‌شوند. تب مالت در انسان می‌تواند مسبب یک سری علائم بیماری مانند: آنفولانزا که می‌تواند همراه با تب، عرق کردن، سر درد، کمردرد و ضعف فیزیکی باشد. ممکن است اثر روی قلب یا سیستمهای عصبی مرکزی بگذارد. تب مالت شامل علائمی مثل تبهای مکرر، درد مفاصل و خستگی که به طور طولانی مدت ظاهر می‌شوند است. در ایالت متحده جایی که سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد اتفاق می‌افتد تب مالت زیاد شایع نیست. اما تب مالت می‌تواند در کشورهایی که بیماری حیوانات تحت کنترل نمی‌باشد یا برنامه‌ای جهت کاهش بیماری ندارند زیاد شایع باشد.

–  معمولاً تب مالت در کجا یافت می‌شود؟

اگر چه در سراسر جهان وجود دارد و این بیشتر در کشورهایی وجود دارد که استانداردها و سلامت عمومی مؤثر و برنامه‌ای برای سلامت حیوان خانگی ندارد اتفاق می‌افتد. نواحی حوضه مدیترانه شامل (پرتغال، اسپانیا، جنوب فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، آفریقای شمالی) آمریکای جنوبی و مرکزی، اروپای شرقی، آسیا، آفریقا، کارائیبی و خاورمیانه در معرض بالای خطر ابتلا به این بیماری هستند. در این نواحی که پنیرهای پاستوریزه نشده وجود دارد و معمولاً «پنیر محلی» نامیده می‌شوند، خطر مبتلا شدن برای گردشگران وجود دارد.

–  تب مالت چگونه به انسان منتقل می‌شود و چه کسی خطر ابتلا به آن را دارد؟

به طور کامل بشر از سه راه مبتلا می‌شود: خوردن و آشامیدن چیزهایی که به وسیله تب مالت می‌شوند، استنشاق یا از طریق زخم روی پوست باکتری‌ها وارد بدن می‌شوند. شایع‌ترین راه ابتلا به این بیماری به وسیله خوردن و یا آشامیدن تولیدات شیری آلوده است. هنگامی که گوسفند، بز، گاو و یا شترها مبتلا هستند، شیرشان به وسیله باکتری‌ها آلوده است. اگر شیر پاستوریزه نشده باشد، این باکتریها می‌توانند آن شخصی را آلوده کند و یا بیماری را انتقال دهند که شیر یا پنیر درست شده از این را بخورد. استنشاق در محل یک راه معمول یا شایع مبتلا شدن نیست اما می‌تواند خطر بزرگی برای مردم در نوع کارشان باشد. مانند کسانی که در آزمایشگاه کار می‌کنند. غالباً استنشاق برای کارگرهای کشتارگاه درصد مهمی از مبتلایان را دارد. آلودگی زخم‌های پوستی ممکن است مسئله‌ای برای اشخاص یا شخصی که در کشتارگاه‌ها یا کارخانه بسته‌بندی گوشت یا دامپزشکان داشته باشد.تمیز کردن گوشت آهو، گوزن، موس (نوعی گوزن) یا خوک وحشی کشته شده، ممکن است به وسیله زخم پوست یا خوردن باکتریها مبتلا شوند.

–  آیا تب مالت از شخصی به شخص دیگر می‌تواند انتقال داده شود؟

انتقال این بیماری از شخصی به شخص دیگر بی‌نهایت کم است. (از طریق تماس شخص با شخص) مادرانی که بچه شیر می‌دهند ممکن است به نوزادشان این بیماری منتقل شود. انتقال از طریق رابطه جنسی هم گزارش داده شده است. اگر نوزاد یا شخص در خطر برای تب مالت معالجه شوند، خطر مبتلا شدن برای هر دو از طریق رابطه جنسی و یا شیر دادن بچه در ۳ روز کاهش پیدا می‌کند. اگر چه غیر معمول است اما انتقال ممکنه از طریق آلودگی دستمال کاغذی و … هم صورت می‌گیرد.

–  آیا راهی برای پیشگیری انتقال این بیماری وجود دارد؟

بله. در هنگام مسافرت باید از خوردن شیر، پنیر یا بستنی غیر پاستوریزه خودداری کنید. از خوردن محصولات لبنی که به پاستوریزه نبودن آن اطمینان دارید، بپرهیزید. شکارچیان و دامداران در هنگام دست زدن و تماس روده و جگر حیوان باید از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنند. در حال حاضر واکسنی برای انسان وجود ندارد.

–  تشخیص داده شده که سگ من تب مالت دارد آیا خطری برای من وجود دارد؟

B.Canis یکی از عواملی است که می‌تواند سگها را مبتلا کند. عوامل این بیماری به انسان منتقل می‌شود. اما بیماری اکثر سگهای مبتلا شده، اثری روی انسان ندارد. اگر چه دامپزشکانی که با خون حیوانات آلوده سر و کار دارند در معرض خطر ابتلا هستند. ماکیان حیوانات خانگی برای آلودگی در خطر نیستند و این تا حدودی درست است. زیرا بعید هست که آنها با خون یا نطفه سگ تماس پیدا کنند. ممکن است باکتریها با چند روز معالجه از بدن حیوان از بین بروند. البته امکان آلودگی مجدد هست و بدن حیوان ممکن است چندین هفته این عفونت را در بدن داشته باشد. شخص‌های مصون (بیماران سرطانی، اشخاص آلوده به ایدز یا بیمارن پیوندی) نباید سگ‌هایی را که با B.Canis آلوده هستند را لمس کنند.

–  تب مالت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تب مالت به وسیله یافتن عامل بیماری (نمونه‌گیری از خون یا مغز استخوان) در آزمایشگاه‌ها تشخیص داده می‌شود. همچنین آزمایش خون میتواند پادتنهایی ساخته شده در برابر باکتریها را نشان دهد. اگر این شیوه استفاده شود، دو نمونه خون در عرض دو هفته به طور جداگانه باید گرفته شود.

–  آیا درمانی برای تب مالت وجود دارد؟

بله، درمان می‌تواند سخت شود. دکتر می‌تواند آنتی بیوتیک‌هایی مؤثر تجویز کند. doxycycline و rifampin دو دارویی هستند که در عرض ۲ هفته استفاده می‌شوند و از دوباره آبوده شدن جلوگیری می‌کنند. بستگی به زمان معالجه و شدت بیماری که ممکن است بهبودی چند هفته تا چند ماه صورت گیرد. مرگ و میر از این طریق تا ۲۰% است و معمولاً با ترشحاتی همراه است.

تب مالت چیست؟

بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می گردد. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. این بیماری به علت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی، نازایی و از دست دادن ارزش های اقتصادی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است

تب مالت چگونه منتقل می شود؟

 بیماری تب مالت در حقیقت از راه تماس با افرادی که قصاب یا دامدار هستند یا لبنیات غیرپاستوریزه مصرف می کنند منتقل می شود، بنابراین شیرخام، پنیرهای محلی و بستنی های سنتی در انتقال این بیماری نقش موثری دارد.
تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

علائم تب مالت

 علائم و نشانه های تب مالت چیست؟
همانطور که از نام این بیماری مشخص است علامت اصلی این بیماری تب است که عموما در عصر و شب به اوج می رسد و بیمار دچار تعریق فراوان می شود. اوایل بیماری ممکن است تا مدت ها بجز تب و تعریق شبانه علامت دیگری وجود نداشته باشد، ولی بتدریج درد استخوان ها و مفاصل بخصوص درد لگن در برخی بیماران شروع می شود. درد لگن گاهی آنقدر شدید است که راه رفتن بیمار به سختی انجام می شود.از عوارض تب مالت، مننژیت و ضایعات مغزی است که می تواند قلب، سیستم تنفسی و تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.در برخی بیماران علائم روحی مثل افسردگی هم تظاهر می کند. این بیماری اگر درمان نشود گاهی می تواند با درگیری قلب و رگ ها باعث مرگ بیمار شود. از دیگر عوارض مهم این بیماری، ایجاد آبسه در استخوان های ستون فقرات است که باعث زمینگیر شدن بیمار می شود.گاهی بیماری تب مالت حاد می شود که با درد عضلات و مفاصل بدن و بی اشتهایی همراه است و با دردهایی شبیه سیاتیک و درد مزمن کمر خود را نشان می دهد. جالب است بدانید بیمار در این مواقع حتی تب هم نمی کند

تب مالت ، درمان تب مالت , تب مالت چیست

پیشگیری از ابتلا به تب مالت با رعایت چند نکته

راههای پیشگیری از تب مالت

برای پیشگیری کسانی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند، لازم است از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آنها منتقل نشود.شیوه دیگر پیشگیری از تب مالت، این است که از مصرف پنیر تازه خودداری شود. پنیر باید 90 روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود. شیر نیز باید حتما پس از جوشاندن میل شود.مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری استفاد ه از محصولات لبنی پاستوریزه است، زیرا میکروب با جوشاند ن شیر از بین می رود . همچنین بیاد د اشته باشید فریز کرد ن مواد غذایی این میکروب را نابود نمی کند .قابل ذکر است که  علاوه بر این واکسیناسیون د ام ها و کنترل بیماری د ر د ام یک راه مؤثر د یگری برای کنترل این میکروب است. افراد ی هم که د ر کشتارگاه ها فعالیت می کنند ، قصاب ها و شکارچیان حیوانات باید هنگام تمیز کرد ن احشاء حیوان از د ستکشهای لاستیکی استفاد ه کنند . در حقیقت هیچگونه واکسن اضافی که کاملاً مورد تأیید بوده و به مدت طولانی باعث ایمنی فرد بشوند ، وجود ند ارد ، گرچه نوعی واکسن برای افراد شاغل د ر صنایع د امپزشکی تولید شد ه، ولی این واکسن هر 2 سال یکبار باید تکرار شود و د ر تمام کشورها هم اجازه مصرف ند ارد . یشگیری از این بیماری با واکسیناسیون دام های آلوده و ریشه کن کردن بیماری در دام ها صورت می گیرد، ولی در هر صورت با توجه به این که این بیماری در دام های ایران به وفور وجود دارد، بهترین راه پیشگیری، اجتناب از مصرف شیر نجوشیده یا غیر پاستوریزه، پنیر محلی و بخصوص بستنی های غیرپاستوریزه و متفرقه است

راههای درمان تب مالت

درمان بیماری تب مالت با داروهای آنتی بیوتیک موجود بخوبی انجام می شود. کپسول داکسی سایکلین، قرص کوتریموکسازول، کپسول ریفامپین و آمپول جنتامایسین و استرپتومایسین داروهایی هستند که برای درمان این بیماری کاربرد دارند. معمولا از بین این داروها 2 تا انتخاب می شود و به مدت حداقل 6 هفته استفاده می شوند. البته می توان مثلا 2 هفته اول همزمان آمپول جنتامایسین و کپسول داکسی سایکلین استفاده شود و4 هفته بعد فقط داکسی سایکلین ادامه پیدا کند.به هر حال در این دوره طولانی، مصرف دارو حتما باید تا پایان ادامه داشته باشد تا از عود بیماری که متاسفانه در موارد زیادی رخ می دهد تا حد امکان پیشگیری شود.

بیماری های متعددی هستند که سبب کمردرد با انتشار به پاها می شوند. از بین آنها بیماری هایی که بیشتر با فتق دیسک کمر اشتباه می شوند، عبارتند از: کشیدگی رباطها یا عضلات کمر، تنگی کانال نخاع، آرتروز کمر، برخی از بیماری های روماتیسمی، عفونتهایی مثل تب مالت، تومورها و بیماری های سیستم ادراری نظیر سنگ کلیه.

بیشتر بخوانید : تب کریمه کنگو چگونه منتقل می شود ♥ تب و لرز در کودکان ♥ علائم تب زرد ♥ تب در بارداری

  • احد کاظمی

سرطان لگن

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۲ ب.ظ

سرطان لگن

سرطان لگن ، سرطان لگن چیست ، سرطان لگن خاصره ، سرطان لگنی،سرطان لگن زنان،سرطان لگن چه علائمی دارد،سرطان لگن و علائم،سرطان لگن در کودکان،علائم سرطان لگن چیست،سرطان استخوان لگن چیست،علائم سرطان استخوان لگن خاصره،سرطان استخوان لگن خاصره،سرطان لگن در زنان،درمان سرطان لگن در زنان،علائم سرطان لگن در زنان،سرطان لگن علائم

سرطان لگن

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان لگن و نشانه های ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درد لگن مشکلی است که بسیاری از زنان با آن مواجه‌اند و بیماری‌ها و اختلالات مختلفی می‌توانند مسبب آن شوند؛ از سندروم پیش از قاعدگی گرفته تا بیماری‌های حادتری مانند سرطان زنان.سرطان استخوان می تواند در لگن ایجاد مشکل کند

درد لگن

درد لگن، درد یا فشاری است که در هر ناحیه‌ای زیر ناف حس شود. این درد می‌تواند متناوب یا پیوسته باشد. بسیاری از زنان این درد را در قالب دردی مبهم و خسته‌کننده توصیف می‌کنند که برخی مواقع تیر می‌کشد. از طرفی این درد می‌تواند با سایر علائم هم همراه باشد؛ علائمی مانند خونریزی واژنی شکمی، کمردرد و ترشحات واژنی. آگاهی از سایر علائم این درد می‌تواند نشانه مهمی در کشف منبع آن تلقی شود. برای آنکه به پزشکتان کمک کرده باشید تا بتواند راحت‌تر علت این درد را تشخیص دهد، سعی کنید اطلاعاتی مانند این‌که چه وقت درد آغاز شد، وقتی درد آغاز شد در حال انجام چه کاری بودید و چه کارهایی برای تسکینش انجام دادید، در خاطر داشته باشید. این کارها می‌تواند شامل دراز کشیدن یا مصرف داروهای بدون نسخه برای کاهش درد باشد. درست کردن یک دفتر روزانه برای ثبت علائم یا درد در آن می‌تواند راه‌حلی عالی برای دنبال کردن مسیر درد باشد.

علائم کلی سرطان

پژوهشگران انجمن سرطان آمریکا علائمی مانند سرفه مزمن، درد کمر و لگن، تغییر ناگهانی رنگ پوست، خونریزی بی دلیل و کاهش ناگهانی وزن را جزء مهمترین فاکتورهای تشخیص سرطان برشمردند و اعلام کردند که این علایم در صورت مشاهده نباید نادیده گرفته شوند. برخی سرطان ها علایم اولیه ای ندارند و زمانی بروز می کنند که بیماری پیشرفت کرده است و درمان با مشکل مواجه می شود. ولی علایم مهمی وجود دارند که می توانند نشانه ای از بیماری باشند. محققان معتقدند که این علایم نباید نادیده گرفته شوند و در صورت بروز باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.

رابطه سرطان و درد لگن

درد لگن می‌تواند نشانه اکثر انواع سرطان‌های‌ دستگاه تناسلی زنان باشد، هرچند اغلب زمانی خود را نشان می‌دهد که سرطان پیشرفت کرده باشد. برخی محققان بر این باورند که سرطان تخمدان هم می‌تواند یکی از این سرطان‌ها باشد و در نتیجه درد لگن هم نخستین نشانه این بیماری به شمار می‌آید. مشکل اینجاست که بدون داشتن ابزار تصویربرداری برای سرطان تخمدان و این حقیقت که درد لگن در بسیاری از بیماری‌ها شایع است، ممکن است تشخیص این سرطان با تأخیر انجام شود. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت محققان دریافتند زنانی که خیلی زود دچار علائم سرطان تخمدان شدند (که البته درد لگن هم جزو آن بوده است)، میزان دفعات وقوع آن، شدت و آغاز این علائم نقشی مهم در مقایسه بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم داشته است. باید به خاطر داشته باشید که درد لگن هرچقدر هم پیش پا افتاده باشد، تنها یکی از چند علامت اولیه سرطان تخمدان محسوب می‌شود.

سرطان متاستاز (پخش سرطان در بدن) که به استخوان ها رسیده است و درد لگن

سرطان استخوان و درد لگن

لوسمی (سرطان خون ) و درد لگن

بیماری های مرتبط با درد لگن

استئومیلیت (عفونت استخوان) و درد لگن

پوکی استخوان و درد لگن

راشیتیسم و درد لگن

التهاب روکش مفصل (التهاب غشای سینوویال) و درد لگن

استئونکروز (مرگ سلول های استخوان) و درد لگن

ضعف تدریجی سر استخوان ران در محصل اتصال ران به لگن و درد لگن

درد لگن نشانه کدام بیماری است

هرچند درد لگن به نوعی علامت سرطان دستگاه تناسلی زنان محسوب می‌شود، از طرفی علامت بسیاری بیماری‌های دیگر هم هست. ممکن است هر یک از علائم زیر مسبب بروز درد لگن باشد:

یبوست

-PMS

-عفونت مجاری ادراری

سنگ کلیه

تومورهای فیبروئید

-کیست‌های تخم‌دانی

بارداری خارج‌رحمی

-بیماری التهابی لگن

درد لگن و مراجعه به پزشک

رای اکثر زنان، درد لگن به خاطر بیماری خوش‌خیم رخ می‌دهد که ربطی به سرطان ندارد. با این حال، زنانی که دچار درد لگن ناگهانی یا طولانی می‌شوند حتما باید توسط پزشک معاینه شوند. درد لگنی که به سرطان مربوط نشود هم می‌تواند جدی باشد. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید شکم‌دردِ خفیف و درد مرتبط با قاعدگی، دردهایی طبیعی بوده و اصلا به مراقبت‌های پزشکی خاص نیاز ندارند، مگر آنکه درد آن بسیار شدید باشد. وقتی به خاطر درد لگن به پزشک مراجعه می‌کنید، آمادگی این را داشته باشید که به سؤالاتی از این دست پاسخ دهید: درد چه زمانی آغاز شد؟ چه چیزی باعث بروز درد شد؟ چه چیزی آن را کم کرد؟ چه مدت این درد را داشتید؟ تشخیص این مسئله که آیا این درد لگن، دردی شدید یا مزمن است به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد چه آزمایش‌هایی لازم دارید. فرقی نمی‌کند که درد لگن شما شدید باشد یا مزمن، در هر حال پزشک برایتان یک تست پاپ اسمیر خواهد نوشت. این آزمایش باعث می‌شود پزشک بتواند هر نوع ناهنجاری داخل واژن،‌ دهانه رحم، تخمدان‌ها و رحم را چک کند. یک تست تناسلی هم به منظور چک کردن عفونت آن برایتان می‌نویسد. همه این‌ها جزو روال تشخیص است؛ در واقع پزشک به دنبال یافتن بیماری‌هایی است که از راه جنسی منتقل شده و یا سایر عفونت‌هایی که می‌تواند مسبب درد لگن شود. بر اساس نتایج به دست آمده از تست لگن، سابقه خانوادگی و سابقه شخصی بیماری، پزشک شما سعی می‌کند برای شناسایی علت درد لگن آزمایش‌های بیشتری برایتان تجویز کند. مثلا استفاده از پرتوهای فراصوتی برای واژن و یا ناحیه شکمی هم می‌تواند جزو آزمایش‌های مرحله بعدی باشد. اگر دچار درد مزمن و ناگهانی لگنی شدید، خصوصا اگر این درد تنها در یک سمت رخ داد یا اگر دچار این شبهه شده‌اید که باردار هستید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات پزشکی لازم را انجام دهد. این می‌تواند یکی از علائم خطرناک بارداری خارج از رحم باشد. این نوع بارداری‌ چندان شایع نیست اما اگر درمان نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد. آماس آپاندیس هم می‌تواند مسبب درد ناگهانی در نزدیکی ناف شود که ممکن است با درد لگن اشتباه گرفته شود. به مانند بارداری خارج از رحم، آماس آپاندیس هم می‌تواند خطرناک باشد. در کل آماس آپاندیس با دردی در نزدیکی ناف آغاز شده و به سمت راست پخش می‌شود.

درمان درد لگن با کاهش وزن

کاهش وزن می تواند در پیشگیری و درمان درد لگن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد به طوری که کاهش 2/5 تا 4/5 کیلوگرم از وزن بدن می تواند درد لگن شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

درمان درد لگن با استراحت

برای پیشگیری از درد لگن از فشار بر روی آن و خم کردن زیاد لگن خودداری کنید و از نشستن به مدت طولانی و همچنین خوابیدن روی قسمتی از لگن که دردناک است خودداری کنید

درمان درد لگن با دارو

برای پیشگیری و کاهش درد لگن می توانید از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایپوپروفن استفاده کنید

درمان درد لگن با گرما و سرما

برای پیشگیری و کاهش درد لگن می توانید مقداری یخ را درون یک کیسه فریزر قرار داده و آن را درون یک حوله بگذارید و روی ناحیه درناک لگن قرار دهید.همچنین گرم کردن قسمت دردناک لگن با دوش آب گرم می تواند در تسکین درد لگن موثر باشد.اگر با روش هایی که در مورد آن ها توضیح داده شد درد لگن رفع نشد حتما به پزشک مراجعه کنید

درمان درد لگن

تغییر دادن سبک زندگی و همچنین انجام ورزش های روزانه و منظم در درمان درد لگن تاثیر بسیار زیادی دارد .می توان استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای درمان درد لگن استفاده کرد . روش هایی مانند شاک ویو تراپی، طب سوزنی و فیزیوتراپی و می توانند در درمان درد لگن مفید باشند

درمان درد لگن با لیزر درمانی

از بیماری های لگن که با استفاده از لیزر درمان شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد: آرتریت یا التهاب مفصل لگن بورسیت لگن و برخی از بیماران که دچار هر دو بیماری آرتریت و همچنین بورسیت مفصل لگن می باشند در بیشتر مواقع بیماران مبتلا به درد لگن با اولین جلسه لیزر درمانی درد لگن احساس کاهش درد و بهبودی داشته اند و بسیاری از بیماران بعد از سه تا چهار هفته لیزر دچار بهبودی کامل شده اند.

علائم و نشانه های لگن درد

لگن درد و درد باسن میتواند راه رفتن ،ایستادن وحتی نشستن در موقعیت های مختلف را با مشکل مواجه کند. نوع درد مفصل لگن در هر فردی بر اساس علت درد لگن متفاوت است .درد لگن و باسن به دو شکل دردهای پایدار وموقت ظاهر میشود. درد استخوان باسن و دردهای شدید و مزمن معمولا زمانی ایجاد میشود که مفصل لگن را دریک حالت خاص حرکت دهید درصورتیکه دچاربیماری یا آسیب دیدگی درمفصل لگن باشید علاوه بر درد با عملکرد ناصحیح مفصل لگن هم مواجه میشوید هم چنین ممکن است علاوه بر درد سایر علائم زیر در لگن ایجاد شود:

کاهش تحرک مفصل

ایجاد ناراحتی هنگام وارد شدن وزن بدن بروی یک پا

احساس خشکی وگرفتگی درماهیچه های اطراف مفصل

بی حسی وکرختی درناحیه لگن

شنیدن صدای تق تق هنگام حرکت مفصل

درد پشت

درد زانو یا مچ پا

التهاب، سوزش یا گزگز شدن باسن‌ها، پاها، کشاله ران، پشت لگن یا ران

احساس شکستن، از جا درآمدن یا صدا دادن مفصل ران

پیدایش سرطان لگن

استادیار رادیوتراپی آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: استئوسارکوم ( بیشتر در استخوان های بلند دیده می شود و محل شایع بروز آن استخوان های بالا و پایین زانو و بالای بازو است)، کندروسارکوم (این تومور معمولاً رشد آرامی داشته و بیشتر در استخوان های لگن، شانه و ران و بازو دیده می شود) و یوئینگ سارکوما (این تومور در هر استخوانی می‌تواند بروز کند ولی بیشتر در لگن، ران و ساق است) شایعترین تومورهای بدخیم استخوان را تشکیل می دهند. وی افزود: استئوسارکوم و یوئینگ سارکوما بیشتر در بالغین جوان و کودکان و کندروسارکوما بیشتر در افراد میانسال دیده می شود.

پیشگیری از سرطان لگن

اکبری با اشاره به جراحی بعنوان تنها راه درمان سارکوما عنوان کرد: با تشخیص این بیماری قبل از متاستاز یا انتشار به قسمتهای مختلف بدن، قطعه ای از استخوان درگیر این سرطان را خارج می کنند اما اگر متاستار داده باشد دیگر درمان تنها با خارج کردن توده کامل نشده و باید مراحل درمانی شیمی درمانی و رادیوتراپی طی شود. وی با بیان اینکه تشخیص این سرطان برعهده متخصصان ارتوپدی است، اظهار داشت: برای مراحل درمانی، بیمار باید به متخصصان مختلفی مراجعه کند بعنوان مثال برای شیمی درمانی متخصص سرطان یا آنکولوژیست و برای رادیوتراپی به رادیولوژیست نیاز است.

عوامل ایجاد سرطان تخمدان

وراثت و سابقه فامیلی در سرطان تخمدان تقریبا از مهم‌ ترین عوامل است. 5 تا 10درصد سرطان‌ های تخمدان در زنانی بروز می ‌کند که ناقل ژنتیک مرتبط با سرطان هستند و این گروه، جمعیت پرخطر سرطان تخمدان محسوب می‌ شوند. فردی که دارای یک مورد سرطان تخمدان در بستگان درجه یک خود است، حدود 2 تا 4 برابر افراد عادی در معرض خطر ابتلا می باشد. به این ترتیب افرادی که سرطان تخمدان در خانواده ی آنها شایع است، باید در سنین 25 تا 35 سالگی، هر 6 ماه یک بار تست غربالگری سرطان تخمدان به صورت معاینات زنانگی و لگن، سونوگرافی داخل واژن و … را انجام دهند.

کندروسارکوم چیست

کندروسارکوم Chondrosarcoma یک تومور بدخیم یا سرطان بدخیم استخوان است که جنس سلول های سازنده آن از غضروف است. این تومور میتواند در داخل استخوان یا در سطح آن تشکیل شود. سن بروز آن در بالغین است و بندرت در نوجوانان و جوانان دیده میشود. این تومور معمولاً رشد آرامی داشته و بیشتر در استخوان های لگن، شانه و ران و بازو دیده میشود. گاهی اوقات در بیمارانی که تومور خوش خیم غضروفی به نام انکندروم دارند ممکن است این تومور سرطانی بوجود آید.درد مهمترین علامت این تومور است که ممکن است در شب یا حین فشار دادن به استخوان مبتلا بیشتر شود. گاهی تورم در اندام و در محل تومور دیده میشود. گاهی استخوان مبتلا در محل تومور آنقدر ضعیف میشود که در اثر یک ضربه کوچک شکسته میشود. وقتی تومور در اندام تحتانی است ممکن است موجب لنگش شود و وقتی نزدیک مفصل است ممکن است محدودیت حرکتی ایجاد کند. اگر در لگن بروز کند ممکن است موجب فشار به مجاری ادراری و ایجاد علائمی مثل تکرر ادرار کند.

علائم کندروسارکوم

پزشک ارتوپد از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن استخوانی برای تشخیص و بررسی توده سرطانی استفاده میکند. نمونه برداری از توده استخوانی و بررسی آن توسط پاتولوژیست تشخیص قطعی را مشخص میکند. گاهی سلول های سرطانی به ریه کسترش پیدا میکنند پس رادیوگرافی از قفسه سینه ممکن است به تشخیص کمک کند.

بیشتر بخوانید : درد لگن در ماه ششم بارداری ♥ لگن درد در ماه پنجم بارداری

  • احد کاظمی

سرطان بیضه

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱ ب.ظ

سرطان بیضه

سرطان بیضه,بیماری سرطان بیضه,سرطان بیضه در بارداری,علائم سرطان بیضه,درمان سرطان بیضه,درمان سرطان بیضه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان بیضه,سرطان بیضه را چگونه درمان کنیم,سرطان بیضه در کودکان,سرطان بیضه در بزرگسالان,سرطان بیضه در نوزادان,سرطان بیضه در بهار,سرطان بیضه در تابستان,سرطان بیضه در پاییز,سرطان بیضه در زمستان,آشنایی با سرطان بیضه,همه چیز در مورد سرطان بیضه,سرطان بیضه واگیردار است,سرطان بیضه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سرطان بیضه

سرطان بیضه, سرطان

مردانه‌ترین سرطان

به گزارش سایت جسارت اگرچه سرطان بیضه مخصوص آقایان است ،اما خانم ها هم باید در باره آن بدانند چون ممکن است همسر یا پسر آنها در خطر باشندتومور بیضه در مردان سنین 25 تا 34 سالگی. شایع‌ترین تومور استیکی از بیماری‌هایی که همیشه، حتی شنیدن اسم آن هم خوشایند نیست، سرطان است. انواع و اقسام سرطان‌ها را داریم که از فرق سر تا نوک پای هر کسی را می‌تواند مبتلا کند. هر کدام در سن خاصی شایع‌تر هستند و راه‌های تشخیص و درمان مخصوص به خود را دارند. ولی در کل تشخیص سریع همه آنها می‌تواند سیر بیماری و روند درمان را کاملا تحت تا‡ثیر قرار دهد. در این مطلب سعی داریم تا حدی با سرطان بیضه، راه‌های تشخیص، علایم و درمان آن آشنا شویم.

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان

سرطان بیضه

سرطان بیضه (Testicular cancer) رشد سرطانی سلول‌های بیضه می‌باشد که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می‌دهد.

ورم لثه , درمان ورم لثه , ورم لثه بدون درد , ورم لثه دندان عقل , ورم لثه در کودکان

سرطان بیضه چیست؟

مثل تمام سرطان‌ها، در اینجا هم رشد غیرطبیعی سلول‌های بیضه را داریم که باعث ایجاد بدخیمی در بیضه می‌شود. تومورهای بیضه نسبتا غیرشایع هستند و فقط 1 تا2درصد تومورهای بدخیم مردان را تشکیل می‌دهند. با اینکه این تومورها شیوع زیادی ندارند، ولی به علت گرفتار کردن مردان جوان اهمیت پیدا می‌کنند. به‌طوری‌که تومور بیضه در مردان در سنین 25 تا 34 سالگی، شایع‌ترین تومور است. سرطان بیضه در سمت راست کمی شایع‌تر از سمت چپ است و در‌1‌‌تا2درصد موارد دوطرفه است.‌

آبسه دندان , آبسه دندان درمان , آبسه دندان چیست , آبسه دندان عقل , آبسه دندان کودکان

بیماری سرطان بیضه

سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است، اما ممکن است در هر سنی دیده شود و احتمال ابتلای هر مردی به این سرطان ۰٫۴٪ است. بطور کلی این سرطان اگر متاستاز نداده باشد بالای نود درصد با شیمی درمانی و سایر روشها قابل درمان است.

مری بارت , مری بارت چیست؟ , علائم مری بارت , مری بارت یعنی چه , مری بارت خفیف , مری بارت چه بیماری است

عوامل خطر سرطان بیضه

علت تومورهای بیضه دقیقا معلوم نیست ولی هم عوامل مادرزادی و هم عوامل محیطی در بروز آن تا‡ثیر دارند. از جمله مهم‌ترین عوامل موِثر، کریپتورکیدسیم است که به معنی عدم نزول بیضه به محل طبیعی خود در کیسه اسکروتوم (یا کیسه بیضه) است. در حالت طبیعی بیضه‌ها در دوره جنینی در داخل شکم تشکیل می‌شوند و سپس مسیر خود را به سمت کیسه بیضه طی کرده و داخل آن قرار می‌گیرند، به طور‌ی‌که وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، بیضه‌ها در حین معاینه باید داخل کیسه بیضه باشند.اهمیت این موضوع به خاطر این است که درجه حرارت اسکروتوم یا کیسه بیضه حدود 1 درجه سانتی‌گراد سردتر از درجه حرارت بدن است و سلول‌های حساس اسپرم‌ساز را در دمای خنک‌تر نگه می‌دارد. اگر بیضه‌ها داخل شکم باقی بمانند، به علت دمای بالاتر، سلول‌های اسپرم‌ساز از بین رفته و علاوه بر ناباروری می‌توانند باعث ایجاد تغییر در سلول‌ها و سرطان شوند! به همین علت برای جلوگیری از خطرات بدخیمی، اگر بیضه‌ها تا سن 1 سالگی به داخل کیسه بیضه پایین نیایند، باید این کار با عمل جراحی انجام شود.عوامل دیگری مثل نژاد هم در ابتلا‌ به این بیماری موِثرند و مردان سفیدپوست نسبت به مردان سیاه‌پوست در معرض خطر بالاتری هستند. کسانی که پدر یا برادر آنها به این بیماری مبتلا شده‌اند و شغل‌هایی دارند که درتماس با برخی مواد شیمیایی هستند، افرادی که در معادن کار می‌کنند و آتش‌نشان‌ها باید بیشتر مراقب باشند، چون این عوامل شانس ابتلا به سرطان بیضه را بالا می‌برند.

یوگای صورت,یوگای صورت ، جادوی جوانی , یوگای صورت+pdf , یوگای صورت , یوگای صورت برای گونه گذاری

سرطان بیضه, سرطان

علایم ابتلا به سرطان بیضه

در ابتدای بیماری که هنوز سرطان محدود به بیضه است و به اصطلاح متاستاز نداده (یعنی به سایر نقاط بدن گسترش نیافته)، اغلب بزرگی بیضه‌ها، وجود توده‌ در بیضه و یا درد بیضه از علایم بیماری هستند ولی با پیشرفت بیماری و با توجه به محل متاستاز، ممکن است علایمی مثل کمردرد، درد زیر شکم، درد بیضه‌ها و احساس ناراحتی در آنها و ورم پاها ایجاد شود.اغلب مردان خودشان با لمس توده و یا سایر علایم گفته شده، متوجه ابتلا به سرطان بیضه می‌شوند. برای تشخیص سریع این بیماری تمام مردان باید پس از سن بلوغ ماهی یک‌‌بار بیضه‌های خود را مورد معاینه قرار دهندو بهتر است که این کار بعد از یک دوش آب گرم انجام شود چون در این زمان به علت اثر گرما، پوست اسکروتوم یا کیسه بیضه شل‌تر است و معاینه دقیق‌تر خواهد بود.در هنگام معاینه باید از هر دو دست کمک گرفته شود تا هر گونه تورم، توده و یا حتی تغییر درشکل یا اندازه بیضه‌ها مشخص شود. در صورت وجود هر یک از موارد نامبرده شده، باید سریع به پزشک مراجعه کرد. برای تا‡یید تشخیص پزشک از آزمایشات و روش‌های مختلفی مثل اندازه‌گیری تومور مارکرها (موادی که در صورت وجود سرطان در خون یافت می‌شوند و یا مقدار آنها بالا می‌رود) و یا انجام سونوگرافی از کیسه بیضه می‌توان کمک گرفت.

نقطه جی , نقطه جی در مردان , نقطه جی در زنان کجاست , پیدا کردن نقطه جی

سرطان بیضه در بارداری

مهم‌ترین چیزی که این بیماری را خطرناک می‌کند بدون درد بودن علائم اولیه آن است، از این نظر سرطان بیضه شبیه‌ترین بیماری به سرطان سینه است. بیشتر نشانه‌های اولیه ابتلا به این سرطان، تورم و غیر عادی شدن ظاهر بیضه‌هاست و خود فرد با معاینه فردی زودتر از سایرین می‌تواند پی به نشانه‌های آن ببرد.شایع‌ترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده‌ای سفت در بیضه می‌باشد. بیضه مبتلا معمولاً به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می‌کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علایم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام‌ها مراجعه می‌نمایند.

درمان لاغری , درمان لاغری صورت , درمان لاغری بدن , درمان لاغری مچ پا , درمان لاغری سریع

سرطان بیضه درمان‌پذیر یا غیر قابل علاج ؟

اگر سرطان بیضه زود تشخیص داده شود، در حدود 95درصد ‌مبتلایان، تقریبا بهبود کامل پیدا می‌کنند. اما در صورتی‌که این سرطان تشخیص داده نشود و طول بکشد، به سرعت رشد کرده و به گره‌های لنفاوی داخل شکم و سپس به سایر گره‌های لنفاوی گسترش پیدا می‌کند. بیشتر مردان به کمک عمل جراحی و خارج ساختن بیضه، رادیوتراپی یا پرتودرمانی و در صورت لزوم شیمی درمانی و یا ترکیب دو درمان از سه درمان فوق، درمان می‌شوند. در بیشتر موارد قدم اول برداشتن با جراحی است. بعد از آن بر اساس نوع تومور و درجه پیشرفت آن ممکن است علاوه بر جراحی از شیمی درمانی برای از بین بردن متاستازهای غیرقابل کشف استفاده شود.پس به طور کلی برای اینکه سرطان بیضه قابل درمان باشد، باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود و برای این تشخیص سریع باید به نکات زیر دقت کرد.– تمامی نوزادان پسر حتما از لحاظ وجود بیضه داخل کیسه بیضه معاینه شوند و در صورت عدم وجود بیضه، به خاطر بالا بودن خطر سرطان، پی‌گیری دقیق جهت آنها انجام شود.‌- افرادی که در خانواده‌شان فرد مبتلا وجود دارد،‌ بیشتر مراقب باشند.- و در نهایت همه مردان معاینه ماهیانه بیضه را برای خودشان انجام دهند

حسودی , درمان حسودی , چطور حسودی نکنم , حسودی در عشق

علائم سرطان بیضه

تومور سلول‌های بینابینی به ندرت در بیضه‌ها ایجاد می‌شوند اما هنگامی که به وجود می‌آیند گاهی تا صد برابر مقدار طبیعی تستوسترون ترشح می‌کنند. هنگامی که این قبیل تومورها در کودکان بوجود می‌آید موجب رشد سریع استخوان‌ها و عضلات می‌شود اما همچنین موجب زود جوش خوردن زودرس اپیفیزها می‌گردند به طوری که قد نهایی فرد کمتری از مقداری خواهد بود که در غیر این صورت به وجود می‌آمد. بدیهی است این قبیل تومورهای سلول‌های بینابینی موجب رشد و تکامل بیش از اندازهٔ اندام‌های جنسی و صفات ثانویهٔ جنسی می‌گردند. در مرد بالغ تشخیص این گونه تومورها مشکل است زیرا صفات جنسی مردانه از قبل وجود دارند. با این وجود با آزمایش ادرار می‌توان این تومورها را تشخیص داد.

آزمایش گروه خونی , آزمایش گروه خونی ناشتا , آزمایش گروه خونی قبل از ازدواج , آزمایش گروه خونی برای گواهینامه

سرطان بیضه علیه مردان

مردان به ویژه در سنین جوانی از آنجا که بازوی مولد و فعال جامعه محسوب می‌شوند و تاثیر به سزایی بر چرخه اقتصادی و اجتماعی جامعه می‌گذارند اما به همان نسبت بیماری‌ها و نیز از اهمیت و حساسیت برخوردار است. سرطان بیضه یکی از همین مشکلات جسمی مردانه است. شما درباره این بیماری چه می‌دانید؟سرطان بیضه، شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در میان مردان جوان بین ۱۵ تا ۳۵ ساله است. سن شیوع این بدخیمی و به موازات آن میزان درمان‌پذیری بسیار زیاد این سرطان، لزوم افزایش دانش عمومی جامعه را در این مورد متذکر می‌شود.

نقطه جی در مردان , نقطه جی در مردان کجاست , نقطه جی در مردان ویکیپدیا , نقطه جی در مردان و زنان

درمان سرطان بیضه

در معاینه پزشک توده‌ای سفت و بدون درد در بیضه لمس می‌کند و با انجام سونوگرافی بیضه‌ها و آزمایش‌های لازم تشخیص قطعی می‌گردد. تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند باعث پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن گردد و درمان آن بسیار مشکل گردد.معاینه بیضه توسط خود شخص مهم‌ترین راه تشخیص به موقع سرطان بیضه است و بهترین زمان معاینه هنگام حمام کردن است که پوست کیسه بیضه شل است. برای این کار با لمس دقیق بیضه‌ها بین انگشت شست و سایر انگشتان، هر گونه تغییر ظاهری و سفتی بیضه باید مد نظر قرار گیرد.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

 آمارها در مورد سرطان بیضه چه می‌گویند؟

حداکثر میزان بروز تومور بیضه در حدود ۳۰ سالگی است. در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در هر یک‌صد هزار نفر جمعیت مردان، بین ۳ تا ۷ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، در ایران در سال ۱۳۸۴، تعداد ۵۰۳ به ثبت رسیده است. میزان تشخیص سرطان بیضه در بیشتر مناطق جهان در طی ۲۵ سال اخیر افزایش یافته است، اما خوشبختانه با تشخیص زودتر و درمان‌های مناسب جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی کاهش چشمگیری در میزان مرگ و میر حاصل از آن مشاهده می‌شود. به طوری که درصد بهبود کامل فرد مبتلا در بیشتر مراکز در حدود ۹۰ درصد تخمین زده می‌شود. این درصد بالا و قابل توجه را می‌توان یکی از موفقیت‌های برجسته طب در سال‌های اخیر ذکر کرد.در کشور ما به دلیل مسایل اجتماعی و اخلاقی و نوع فرهنگ حاکم و حجب و حیای توده مردم، متاسفانه بیماران در این مورد گاهی احساس شرم کرده و دیر به پزشک مراجعه می‌کنند که به تبع آن باعث کشف دیرتر بیماری و کاهش شانس درمان قطعی می‌شود. بنابراین باید این آگاهی در سطح جامعه افزایش یابد که مردان جوان مانند آنچه به زنان در مورد معاینه دوره‌ای پستان آموزش داده شده است، لازم است مراقبت‌ها و معاینات اولیه را به‌طور شخصی انجام دهند.

سکته قلبی در جوانان , سکته قلبی در جوانان , علل سکته قلبی در جوانان , علائم سکته قلبی در جوانان , علت سکته قلبی در جوانان

 بهترین زمان معاینه سرطان بیضه

بهترین زمان برای معاینه بیضه‌ها و محتویات کیسه بیضه، پس از یک استحمام سبک است. کیسه بیضه و بیضه‌ها و اطراف آن باید به ترتیب و آرام لمس می‌کند و احساس هر گونه عدم تقارن یا سفتی و درد غیرطبیعی باید به سرعت گزارش شود.در بسیاری موارد در هنگام تشخیص این سرطان، فرد سابقه اخیری از ضربه یا آسیب به کیسه بیضه را ذکر می‌کند اما این شکایت بیش از آن‌که بخواهد یک عامل سبب‌ساز تومور بیضه باشد، عامل برانگیزاننده توجه فرد برای مراجعه به پزشک است.در مواردی با پیشرفت بیماری و انتشار آن به غدد لنفاوی شکم و لگن، علایمی مانند تورم شکم و کمردرد نیز بروز می‌کند.

از تشخیص تا درمان سرطان بیضه

در صورت شک به وجود توده بیضه، پس از انجام معاینات فیزیکی کامل به وسیله پزشک معالج و اخذ شرح حال و تاریخچه کامل از عوامل خطرزا، اقدام بعدی انجام سونوگرافی کیسه بیضه برای تشخیص دقیق است.با احراز تومور بیضه عمل جراحی خارج سازی بیضه مبتلا به طور کامل از ناحیه کشاله ران انجام می‌گیرد. مسلما قبل از جراحی، اقدامات تشخیصی دیگر از جمله آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح نشانگرهای غده سرطانی مرتبط با بیماری انجام می‌شود.پس از مشخص شدن نوع آسیب‌شناسی بیماری، بیمار جهت اقدامات کامل‌تر که ممکن است جراحی یا رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد، ارجاع می‌شود.نکته دیگری که اهمیت دارد، آن است که در بعضی از موارد سرطان بیضه، فرد مبتلا، زمینه ناباروری را ممکن است دارا باشد. بنابراین قبل از ارجاع فرد جهت درمان‌های کامل‌تر، انجام آزمایش‌های تعیین وضعیت باروری فرد و در صورت لزوم، ذخیره اسپرم در بانک اسپرم ضروری است. یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که سرطان بیضه از درمان پذیرترین بدخیمی‌هاست و میزان درمان قطعی آن رابطه مستقیمی با زمان تشخیص آن دارد. بنابراین به هیچ وجه نباید نسبت به علایم و مشکلات بیضه و کیسه بیضه بی‌تفاوت بود.

بیشتر بخوانید : سرطان تخمدان ♥ سرطان پروستاتدرد بیضه راستدرد بیضه چپاندازه بیضه

  • احد کاظمی

سیاه سرفه

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲ ب.ظ

سیاه سرفه

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است،سیاه سرفه در نوزادان،سیاه سرفه Ppt،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه کودکان،سیاه سرفه English،سیاه سرفه نوزادان،سیاه سرفه در کودکان زیر شش ماه،سیاه سرفه در کودکان

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیاه سرفه و راه درمان ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سیاه سرفه بیماری است که سرفه های خیلی شدیدی می کنید.بهتر است بدانید که سرفه های خشن، سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه است و بدین علت است که به این اسم نامیده شده است. به یاد بسپارید که استمرار سرفه ها گاهی سبب کبودشدگی لب ها و صورت شده و بیمار را عذاب می دهد. طول بیماری حدود 6 تا 8 هفته است.

سیاه سرفه چیست

سیاه سرفه به شدت مسری است و در افرادی که استعداد این بیماری را دارند بسیار شایع است.انتقال بیماری از راه استنشاق قطرات ریزی است که طی سرفه های شدید بیمار در فضا پراکنده می شود و به افراد پیرامون بیمار انتقال می یابد. دوره کمون (نهفته)بیماری حدود 6 روز تا 2 هفته است.در واقع این بیماری در کودکان کمتر از پنج سال، از رواج بالایی برخوردار است و بیشتر از افراد سالمند به آن مبتلا خواهند شد.به ذهن بسپارید که در کشورهایی مانند ایران که واکسن سیاه سرفه را به طور منظم به کودکان تزریق می کنند، رواج  عوارض و احتمال مرگ‌ و میر آن بسیار کم است.در واقع تظاهرات سیاه‌سرفه در شیرخواران کوچک‌تر از شش ماه ممکن است به صورت سرفه‌های شدید، اشکال در غذا خوردن، قطع تنفس یا کندی ضربان قلب بدون حملات سرفه باشد

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

علائم بیماری سیاه سرفه

در واقع این بیماری با علائم سرماخوردگی شروع می شود که شامل گرفتگی و آبریزش بینی، قرمزی و اشک‌ریزش چشم، تب خفیف و سرفه خشک می باشد.
و پس از 12 هفته، سرفه های خشک تبدیل به سرفه خلط دار می گردد.

بدانید که در طول سرفه های پشت سرهم که به بیمار دست می دهد، بیمار دچار قرمزی حتی کبودی چهره خواهد شد.

کودکان در انتهای سرفه های خود دچار تنفس تندتند به همراه ایجاد صدایی فریاد مانند می شوند.

به ذهن بسپارید که سرفه های شدید منجر به استفراغ در کودکان و سخت نوشیدن مایعات و خوردن غذا می شود.

در موارد بسیار شدید، قرمزی های کوچک (پتشی) در سطح پوست به علت پارگی مویرگ های زیرپوستی رخ می دهد.

در واقع سرفه ها برای هفته ها می توانند ادامه یابند.

در بزرگسالان و نوجوانان علائم خفیف تر هستند، طوری که با بیماری برونشیت معمولا  اشتباه گرفته می شود.

به طور معمول، کودکان 2 هفته علائم سرماخوردگی ، 2 هفته علائم توأم با سرفه شدید و 2 هفته هم دوره نقاهت را می گذرانند که 2 هفته آخر گاهی تا ماه ها طول می کشد.

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

عوارض بیماری سیاه سرفه

بدانید که سیاه‌سرفه می تواند منجر به ذات‌الریه (پنومونی)، کاهش آب بدن، کاهش وزن، اختلال خواب، عفونت گوش، سینوزیت، خونریزی شبکیه چشم، خونریزی مغزی، فتق کشاله ران به دلیل سرفه های مکرر، تشنج، التهاب مغز و خفگی گردد. معمولاعلت مرگ شیرخواران زیر پنج ماه به دلیل پنومونی، خفگی و آنسفالیت است.

پیشگیری از سیاه سرفه

بهتر است بدانید که بهترین راه پیشگیری از بروز این بیماری، واکسیناسیون می باشد.در واقع کلیه کودکان بایستی بر علیه بیماری سیاه سرفه واکسینه شوند. در ایران واکسن سیاه سرفه به همراه دو واکسن کزار و دیفتری با عنوان “واکسن ثلاث (سه گانه)” به تمامی کودکان تزریق می گردد.در ایران این واکسن در 5/1، 3، 5/4 و 15 ماهگی و در 6 سالگی به کودکان تزریق می شود.بدانید که واکسن سیاه سرفه نبایستی پس از پایان 5 سالگی تزریق شود.همچنین فاصله گرفتن از شخصی که مشکوک به سیاه سرفه است می تواند بسیار مفید باشد.اصلا به اشخاصی که یکی از اعضای خانواده آنها دچار سیاه سرفه می شود، آنتی‌بیوتیک به صورت پیشگیرانه داده می شود.تا رفع تب، شخص بایستی جدا باشد و کسانی که از بیمار نگهداری می کنند بایستی از ماسک استفاده کنند.در واقع واکسن سیاه سرفه به همراه دو واکسن کزار و دیفتری با عنوان “واکسن ثلاث (سه گانه)” به تمامی کودکان تزریق می شود

تشخیص سیاه سرفه

برای تشخیص سیاه سرفه بر اساس شرح حال بیمار، کشت ترشحات بینی و خلط و آزمایش خون و رادیوگرافی از قفسه سینه انجام دهید.

سیاه سرفه ،سیاه سرفه در کودکان،سیاه سرفه در بزرگسالان،سیاه سرفه چه بیماری است

درمان سیاه سرفه

در واقع درمان تنها با تجویز پزشک شامل آنتی بیوتیک مناسب، ضد سرفه در صورت لزوم ، خلط آور و تب بر می باشد. دوره معمول درمان چهارده روز می باشد.بهتر است بیمار  تحت مراقبت شدید و حمایتی باشد.نیمی از کودکان نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مراقبت های بیمارستانی دارند.حتما در زمانهای تعیین شده کودکان را واکسینه کنید.

سیاه سرفه در کودکان

سیاه سرفه یکی از خطرناک ترین بیماری های کودکان بخصوص در سنین زیر یک سال است. این بیماری توسط یک باکتری به نام بوردتلاپرتوسیس ایجاد می شود. این باکتری سبب انسداد مجاری هوایی توسط ترشحات مخاطی ( موکوس ) می گردد. شروع این بیماری به صورت یک سرماخوردگی معمولی همراه با سیاه سرفه است. به تدریج سرفه ها شدیدتر شده و به صورت حمله ای بروز می کنند و سبب دشواری تنفس می گردند. به دنبال یک حمله شدید سرفه ( که می تواند حتی تا یک دقیقه نیز طول بکشد ) ، کودک یک دم صدا دار را انجام می دهد که اصطلاحاًWhoop نامیده می شود و بر اثر ورود هوا به داخل حنجره ی متورم ایجاد می شود. در بچه های کوچکتر که قادر به تنظیم تنفس خود نیستند، این مشکل می تواند کـُشنده باشد. گاهی اوقات به دنبال یک حمله سرفه، استفراغ رخ می دهد. فاز سرفه در این بیماری می تواند تا ده دقیقه نیز به طول بیانجامد. همچنین احتمال ابتلا به سایر عفونت های تنفسی مثل پنومونی ( ذات الریه ) یا برونشیت به دنبال این بیماری وجود دارد.

بیشتر بخوانید : سرفه‌ مزمن ♥ سرفه های شبانه ♥ سرفه خلط دار ♥ سرفه های آلرژیکسرفه

  • احد کاظمی

التهاب گلو

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۷ ب.ظ

التهاب گلو،التهاب گلو بدون درد،التهاب گلو چیست،التهاب گلو در کودکان،التهاب گلو بعد از استفراغ،التهاب گلو و گوش،التهاب گلو و گرفتگی صدا،التهاب گلو با درد،التهاب گلو درد،التهاب گلو در نوزادان،عفونت گلو بدون درد،درمان التهاب گلو بدون درد،علت عفونت گلو بدون درد،التهاب لوزه بدون گلودرد،التهاب گلو چیست،علت التهاب گلو چیست،التهاب گلو نشانه چیست،دلیل التهاب گلو چیست

التهاب گلو،التهاب گلو بدون درد،التهاب گلو چیست،التهاب گلو در کودکان،التهاب گلو بعد از استفراغ

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب گلو و راه درمان و علت و عوارض این بیماری بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آنژین نوعی التهاب گلو است که علائم مختلفی دارد. برای درمان خانگی این بیماری بهتر است آب لیموترش، جوشانده‌ی آویشن، قرقره با آب نمک و غیره را امتحان کنید. در صورت بروز آنژین مهم‌ترین کار تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای درمان خانگی این بیماری بهتر است آب لیموترش، جوشانده‌ی آویشن، قرقره با آب نمک و غیره را امتحان کنید. این درمان‌ها بسیار موثر است و گلودرد شما را درمان می‌کند. برای آشنایی بیشتر با درمان‌های خانگی آنژین با ما همراه باشید.

التهاب گلو و گرفتگی صدا

تارهای صوتی که نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند، با تنفس حرکت می کنند و هنگام حرف زدن دچار لرزش می شوند. وقتی صدا می گیرد که چیزی مانع از انجام درست لرزش آنها شده است. این چیز معمولا التهاب است (در اثر داد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه، حرف زدن زیاد با صدای بلند، فریاد زدن بر سر کودکان یا حتی آواز خواندن با صدای بلند) سرفه نیز مانند گرفتگی صدا ممکن است بر اثر پدیده رفلاکس یا برگشت اسید معده اتفاق بیفتد که در این گونه موارد بادرمان مشکل رفلاکس، سرفه نیز برطرف می شود. ورم تارهای صوتی ممکن است به دلایل گوناگونی مثل سرماخوردگی های ویروسی، عفونت گلو وسینوزیت، استفاده بیش از حد از گلو وحنجره مثل داد و فریاد کردن و صحبت کردن با صدای بلند به مدت طولانی، پدیده رفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری (در این افراد گرفتگی صدا در اول صبح بیشتر است و علاوه برآن علائم دیگری هم مثل سوزش سردل یا بدبو و بدمزه شدن صبحگاهی دهان وجود دارد)، دود سیگار، حساسیت های غذایی، دارویی یا فصلی، تغییرات یا مشکلات هورمونی و بالاخره اضطراب و استرس اتفاق بیفتد.

التهاب گلو با درد

علائم آنژین: گلو درد شدید زمان قورت دادن بزاق یا غذا، تب شدید 39-40 درجه، قرمز شدن گلو، سرفه، آب ریزش بینی، در برخی موارد غده‌ها و جوش‌های سفید رنگ در انتهای گلو از علائم آنژین محسوب می‌شوند. از آویشن به ویژه برای درمان التهاب و عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود آنژین ویروسی یا باکتریایی: 80 تا 90 درصد آنژین‌ها دلیل ویروسی دارند. اما چنانچه غده‌ها و جوش‌های سفید رنگ در انتهای گلو وجود داشته باشد و فرد استفراغ کند احتمالاً دارد آنژین باکتریایی باشد و شما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. مصرف آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از حادتر شدن مشکل ضروری است. توجه داشته باشید اگر تب و درد بعد از دو روز از بین نرفت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان گلو چیست

چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز نماید خیلی خوب است. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه‌ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم. التهاب لوزه‌ها به ندرت در بزرگسالان عود می‌کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

درمان التهاب گلو با لیمو ترش

آب لیموترش حاوی مواد معدنی مثل منیزیم و کلسیم است و اسیدسیتریک موجود در آن خواص ضدعفونی کنندگی دارد. علاوه بر این لیموترش سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. روش مصرف: هر روز آب یک یا دو لیموترش تازه را بگیرید و تا بهبود بیماری میل کنید. اگر نمی‌توانید آب لیموترش خالی را بنوشید کمی آب داغ و یک تا دو قاشق عسل به آن اضافه کنید. برای پیشگیری از بیماری‌های زمستانی نیز می‌توانید با شروع سرما هر روز مقداری آب لیموترش بنوشید. توجه داشته باشید اگر بعد از 48 ساعت هیچ تغییری در وضعیت بیماریتان حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید.

درمان التهاب گلو با آویشن

آویشن حاوی میزان قابل توجهی «تیمول» است. این ماده ضدعفونی کننده و ضدباکتری بسیار موثری است. از آویشن به ویژه برای درمان التهاب و عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. روش مصرف: یک تا دو گرم آویشن خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 5 روز و هر روز سه تا چهار فنجان از این جوشانده میل کنید. می‌توانید یک تا دو قاشق چای‌خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. آویشن برای درمان گلودرد بسیار موثر است زیرا خلط‌ها را از بین می‌برد و از تکثیر باکتری‌ها پیشگیری می‌کند. با رسیدن فصل سرما برای پیشگیری از بیماری‌های زمستانی می‌توانید هر شب یک فنجان جوشانده‌ی آویشن بنوشید. توجه داشته باشید اگر بعد از 48 ساعت بهبودی در بیماریتان حاصل نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید. لیموترش سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

درمان التهاب گلو با آب نمک

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2005 انجام گرفته نشان می‌دهد که قرقره کردن با آب نمک ولرم احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی را در زمستان به میزان 40 درصد کاهش می‌دهد و همچنین در صورت نیاز نیز آب نمک می‌تواند باعث درمان این عفونت‌ها شود. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه وجود ویروس باعث احتباس آب در گلو می‌شود و این مسئله باعث می‌شود گلو متورم شده و زمانی که می‌خواهید بزاقتان را قورت دهید دردهای شدیدی احساس می‌کنید. نمک التهاب مخاط را از بین می‌برد و همین امر باعث می‌شود خون راحت‌تر جریان داشته باشد و پادتن‌ها تحریک شوند. روش استفاده: نصف یک قاشق چای‌خوری نمک را در نصف فنجان آب ولرم حل کرده و قرقره کنید. هر روز سه مرتبه بعد از هر غذا این کار را تکرار کنید. می‌توانید به آب نمکتان آب لیموترش نیز اضافه کنید. بعد از 48 ساعت اگر گلودردتان بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

علت گلو درد و التهاب گلو

التهاب گلو که به آن اصطلاحاً فارنژیت گفته می‌شود و نیز تورم لوزه‌ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلودرد توصیف می‌شوند. گلو مثل چهار راهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری وصل می‌کند. لوزه‌ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونتها کمک می‌کند. تورم و التهاب لوزه‌ها در کودکان بسیار شایع‌تر می‌باشد زیرا لوزه‌های آنها بزرگتر می‌باشد. لوزه‌ها با افزایش سن کودک به تدریج کوچکتر می‌گردند. التهاب گلو (فارنژیت) نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. با اینحال هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها می‌توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شوند.التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها معمولاً بر اثر یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. سایر علل آن عبارتند از: عفونتهای باکتریایی مثل عفونت استرپتوکوکی و عفونتهای قارچی مثل کاندیدیازیس. سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند در بزرگسالان باعث التهاب گلو شود.

علائم التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها چیست

التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها دارای علائم شبیه به هم هستند که این علایم در عرض ۱۲ ساعت بدتر می‌شوند و شامل وارد زیر هستند: گلودرد- مشکل شدن بلع و قورت دادن- درد در گوش که ممکن است با عمل قورت دادن بدتر شود -بزرگ شدن غده لنفاوی در گردن. در موارد شدید، گلو و یا لوزه‌ها ممکن است به قدری ورم نمایند که اشکال در نفس کشیدن به تدریج ایجاد شود. گاهی اوقات، یک آبسه در نزدیکی یک لوزه تشکیل می‌شود که به آن اصطلاحاً آبسه اطراف لوزه‌ها می‌گویند. به ندرت اگر التهاب گلو و یا التهاب لوزه بر اثر یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود، بیماری کلیه به نام گلومرولونفریت ممکن است چند هفته بعد بروز نماید.

نحوه درمان التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها

چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز نماید. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه‌ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم. التهاب لوزه‌ها به ندرت در بزرگسالان عود می‌کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

بیشتر بخوانید : گلودرد در دوران حاملگی ♥ التهاب پروستات در جوانان ♥ التهاب گوش میانی سرگیجه ♥ التهاب تیروئید و بارداری

  • احد کاظمی

سیاتیک

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۶ ب.ظ

سیاتیک

سیاتیک کمر,سیاتیک کمر درد,سیاتیک کمر,سیاتیک کمر چیست؟,کمربند سیاتیک,کمردرد سیاتیک,درمان سیاتیک کمر,علائم سیاتیک کمر,عصب سیاتیک کمر,بیماری سیاتیک کمر,سیاتیک پا,سیاتیک پای راست,سیاتیک پا,سیاتیک پای چپ,سیاتیک پا چیست,پارگی سیاتیک,درمان سیاتیک پا,رگ سیاتیک پا,درد سیاتیک پا,عصب سیاتیک پا,سیاتیک چیست؟,درمان عصب سیاتیک چیست,عصب سیاتیک پای راست

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

دردهای مزمن سیاتیکی کمر و پا

به گزارش سایت جسارت خیلی از ما ممکن است به خاطر در کمر و مفصل ها در عذاب باشیم و علتش را ندانیم .اصولا درد رگ سیاتیک می تواند به صورت دردهای ملایم یا شدید در نواحی مفصل کمر، باسن، پا و ساق پا ظاهر شود. شما همچنین امکان دارد با احساس ضعف و بی حسی در این نواحی مواجه شوید. بوسیله آسیب دیدگی های عصب و فشار روی عصب مثل فشار روی مهره ها (استخوان های ناحیه کمروگردن) ایجاد می شود. بر اساس گفته های انجمن جراحان ارتوپد آمریکا درد عصب sciatica معمولا در افراد بین سن 30 و 50 سال اتفاق بیافتد.دردهای وخیم سیاتیکی کمر و پا این دردها به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و اغلب بعد از چند روز و چند هفته بهبود می یابند .شدت درد پا بستگی به میزان آسیب به بافت ها دارد. در واقع منبع اصلی کمر درد و پا درد امکان دارد مفصل ستون مهره ها ،دیسک ،عصب ها ،یا ماهیچه ها ولیگامنت ها باشد.بهتر است بدانید که این دردها بیشتر از 3 ماه در بدن می ماند و علت آن هم مشخص نیست .این دردها همیشه همراه بیمار می باشد و با انجام فعالیت های خاص شدیدتر می شوند. عواملی چون آسیب دیدگی عصب ها ،جراحت در بافت ها ،آرتروز و یا تاثیر روانی درد بر روی بیمار از پیامدهای این بیماری است .هر فرد با پیدایش این علامت ها در خود،باید به پزشک متخصص مراجعه نماید.

علائم و نشانه های سیاتیک

بهتر ایت بدانید که درد sciatica یا به اصطلاح کلاسیک از نواحی پایین ،پشت و نیشیمنگاه شروع می شود و بر روی ساق پا،زانو، لگن و ران تاثیر می گذارد و سپس به طرف پایین و پشت ران حرکت می کند و در پشت زانو وبعضی مواقع در پشت ساق پا و مچ آن هم درد احساس می شود .به یاد داشته باشید که درد در نواحی ساق پا شدیدتر از قسمت کمر یا نشیمنگاه می باشد.این دردها از دردهای ملایم شروع می شود وکم کم به دردهای مزمن تر و سخت تر تبدیل میشود.امکان دارد شما در پا و ساق پای خود احساس کرختی وسوزش (حالت سوزن سوزن شدن ) کنید که این موضوع نگران کننده نیست اما اگر در این نواحی احساس ضعف و یا افت کردید باید مورد توجه قرار گیرد به خاطر بسپارید که عمده ترین علت درد و داغ شدن کف پا و کمر شما نشستن می باشد و این به خاطر فشاری است که وزن بدن شما به دیسک وارد میکند وفعالیت هایی مانند خم شدن ،تابیدن ، درد sciatica شما را شدیدتر می کند درحالیکه دراز کشیدن باعث تسکین درد شما می شود.دویدن و راه رفتن برای شما بهتراز نشستن یا ایستادن های طولانی مدت است.در واقع اگر احساس ضعف شدید در ساق پا داشتید و یا مثانه شما از کار افتاد و عملکرد روده های شما افزایش پیدا کرد با ید فورا به پزشک مراجعه فرمایید.در واقع این نشانه ها نشان دهنده سندروم کودا ایکواینا است.به یاد بسپارید از علائم sciatica دردناحیه تحتانی کمر و ساق پا است که معمولا این درد در ساق پا بیشتر از دردکمر می باشد.دربعضی از مواردنشانه ها و علائم عصب sciatica با همدیگر اتفاق می افتد.

1-در واقع  درد ناحیه تحتانی کمر را در صورتیکه کسی تجربه کرده باشد به شدت دردساق پا نمی باشد.

2- بدانید که دردها دریک ناحیه ازساق پا وباسن اتفاق می افتد وبه ندرت در هردو ناحیه راست و چپ اتفاق می افتد.

3- درد sciatica ازناحیه تحتانی کمر وباسن بوجود می آید و به سمت پایین وپشت ران و سپس درناحیه پایین ساق پا وکف پا منتقل میشود.

4- بهتر است بدانید که زمانیکه بیمارخوابیده یا راه میرود درد sciatica بهتر میشود و هنگام ایستادن و نشستن این درد شدیدتر می گردد.

5- به یاد داشته باشید درد sciatica کمر و پا در بیشتر مواقع شدید است

6- دردهایی که با وجود sciatica حس میشود اغلب سوزن سوزن شدن ، کرختی ،ضعف واحساس گزگزکردن درساق پا است.

7- احساس ضعف وبی حسی زمانیکه ساق پا و پایتان را حرکت میدهید

8- در واقع بروز دردهای شدید دریک ساق پا که ایستادن و راه رفتن فرد را بامشکل مواجه میکند.

براساس ناحیه ای که عصب sciatica برروی اندام ها تاثیر میگذارد درد ها ممکن است درکف پا و نواحی دیگر پا هم اتفاق بیفتد.

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

 

علت سیاتیک چیست؟

درد رگ سیاتیک بر اثر شرایطی ایجاد میشود که بروی ستون مهره ها وعصب هایی که از مفصل کمر عبور کرده است، تاثیر میگذارد. از طرف دیگر این آسیب دیدگی ها بر اثر افتادن روی زمین یا تومورهای عصب sciatica یا ستون مهره ها ایجاد می شود. در کل sciatica با تحریک وفشرده شدن عصب sciatica به وجودمی آید.

سندروم پریفورمیس

در واقع گرفتگی و تنگی ماهیچه ها ی پریفورمیس باعث فشرده شدن عصب ها می گردد.

شوک

به یاد داشته باشید آسیب های ورزشی و یا افتادن میتواند باعث شکستگی ستون مهره ها و کشیدگی ماهیچه ها وآسیب دیدگی عصب ها بشود .

فتق دیسک کمر

جالب است بدانید که مرکز دیسک ستون مهره ها که مانند ژله می باشد می تواند در طول یک هفته دچار برآمدگی شود و دیسک ها را پاره کند و باعث فشار برعصب ها شود.

استنوسیز

در واقع باریک شدن کانال های ستون مهره ها با عث فشرده شدن تارهای ستون مهرها وعصب ها می گردد.

آرتروز

بدانید که زمانیکه دیسک ها با افزایش سن لغزندگی خود را از دست می دهند.یک پارگی کوچک بردیواره دیسک می تواند بسیار دردناک باشد و باعث تحریک استخوان ها می شود سطح مفاصل بزرگ تر می شود و باعث ضحیم تر شدن لیگامنت ها می شود.

اسپاندیلالیستزیز

در واقع فشار وضعف باعث شکستگی در مفصل می شود ، و این شکستگی یکی از دلایل حرکت مهره ها و فشار به عصب است. مشکلات مفصل درنواحی لگن و غضروف میتواند یکی از علت های درد ساق پا باشد. درد پا و کمر کاملا عادی میباشند اما درد sciatica پا محسوب نمی شود.

تشخیص سیاتیک

بهتر است بدانید که یک معاینه دقیق می تواند انواع و دلایل مشکلات ستون مهره ها و روش های درمان آن ها را تشخیص دهد. یک ارزیابی مشخص نیاز به معاینه فیزیکی بیمار و دریافت اطلاعاتی راجع به شرح پزشکی بیمار دارد.و در بعضی مواقع عکس برداری توسط اشعه X ، ام آر آی ، و سی تی اسکن برای کنترل قدرت ماهیچه ها و واکنش های آن ها انجام می شود.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سیاتیک های خفیف اغلب باگذشت زمان بهبودمیابند.درصورتی که علائم sciatica بهبودنیافت وبعدازگذشت هفته ها دربدنتان باقی ماند به پزشک مراجعه کنید sciatica هایی که شدیداست به ندرت به جراحی نیازدارد.درصورت بروزنشانه های زیربه مراقبت های فوری نیازاست.

1- وجود دردهای ناگهانی وشدید درمفصل کمر وساق پا وبی حسی وضعف درساق پاها

2- ایجاد دردی که درهنگام یک آسیب جدی مانندتصادف اتفاق می افتد

3- عدم کنترل روده ومثانه

4- ایجاد علائمی که به جای بهبودی شدیدترمیشوند واین به دلیل آسیب های جدی به عصب است مخصوصا آسیب هایی که باعث ضعف وبی حسی درعصب میشود.

5- وجود علائمی که درهردوساق پا رخ میدهد که به آن sciatica دوطرفه گفته میشود که باعث عملکرد بد درروده ومثانه میشود ونشان دهنده

بروزسندروم سوداایکواینا Cauda

equine (سندروم دم اسب) است.

سندروم سوداایکواینا(سندروم دم اسب) براثرفشارهایی که برعصب بوجود می آید ایجادمیشود ودرحدود 2 درصد براثر بیماری بیرون زدگی دیسک است.

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

درمان سیاتیک

بهتر است بدانید که سیاتیک کمر و پا می تواند به صورت قطعی درمان شود هدف درمان درد سیاتیک پا،بازگرداندن بیمار برای انجام فعالیت های به صورت طبیعی و جلوگیری از آسیب مجدد می باشد. بهترین و کاملترین روشهای درمان در این بخش گفته میشود.نوع درمان هایی که برای آسیب های عصب سیاتیک صورت می گیرند بسته به مکانیسم ایجاد ان دارند. در موارد آسیب هایی که بدنبال زخم های باز ایجاد شده و احتمال پارگی عصب زیاد است درمان آسیب عصب sciatica بصورت جراحی و ترمیم عصب پاره شده است. به یاد داشته باشید درد sciatica معمولا بوسیله استراحت ،گرما،سرما، ماساژ،مسکن های درد، انجام حرکات کششی سبک درمان می شود. استفاده از بسته ای یخ به مدت 20 دقیقه، چندین مرتبه در یک روز در طول 45 تا 72 ساعت برای کاهش التهابات و درمان sciatica پا بسیار موثر است .همچنین گرفتن یک دوش آب گرم و استفاده از یک پد گرم و نشستن در ارتفاع کم باعث آرامش بدن می شود. ماندن مدت کمی در رختخواب برای کاهش درد sciatica بسیار مناسب است اما اگر این زمان بیشتر از چندروز طول بکشد به جای اینکه برای شما مفید باشد بسیار مضر خواهد بود.اگراین مراقبت ها تاچند روز باعث کاهش درد شما نشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سیاتیک با جراحی

به یاد داشته باشید که برای درمان درد sciatica کمر و پا ، جراحی به ندرت انجام می شود مگر در مواردی که ماهیچه های شما ضعیف شده باشد ،فتق دیسک کمر داشته باشید یا مبتلا به سندروم کودا اسبی باشید و یا دردهایی که با مسکن های بدون استروئید رفع نشده و شما را آزار می دهند . جراحی فتق دیسک کمر که به اصطلاح دیسکتومی گفته می شود با حذف قسمت هایی ازدیسک ،عصب ستون مهره ها فشرده می شوند. افراد مبتلا به استنوسیز ممکن است از این پراکندگی عصب ها سود ببرند.

درمان بدون عمل جراحی

درمان سیاتیک با دارو و قرص

به خاطر داشته باشید که داروهای بدون استروئید مانند استامینوفن ،ایبوپروفن ، ناپروکسین برای درمان درد sciatica کمر و پا تجویز میشود.شل کننده عضلات هم برای گرفتگی عضلات بسیار موثر است. اگر درد بیمار شدید تر بود مسکن هایی تجویز می شود که با مسکن ها وشل کننده عضلات که در بالا ذکر شده مصرف گردد.

درمان سیاتیک با تزریق

 در واقع استروئید می تواند التهاب وتورم عصب ها را کاهش دهد. این ماده می تواند یا درطول یک دوره 5 روزه خورده شود و یا در محل درد تزریق شود. استروئید درطول 24 ساعت باعث کاهش درد sciatica کمر و پا می شود.

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

این یک اصل است برای درمان درد sciatica کمر و پا یک برنامه منظم حرکتی از همان آغاز درد تنظیم می شود.فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا بتوانید به زودی به طور کامل فعالیت ها خود را انجام دهید و آسیب مجدد مفصل شما جلوگیری می کند.بهتر است بدانید که پزشک فیزیوتراپی به شما نحوه صحیح بلندکردن شی،راه رفتن ، و تمریناتی برای استقامت و کشش عضلات پشت ،ساق پا و شکم به شما نشان می دهد.اقداماتی چون ماساژ و گرما وحرارت و انجام حرکات کششی برای یک دوره کوتاه می تواند اثر بخش باشد. همچنین یوگا،کایروپراکتیک و طب سوزنی هم برای درمان درد sciatica کمر و پا مفید است.

درمان سیاتیک با لیزر

بدانید که لیزر درمانی که با استفاده از نور متمرکز برای کمک به تحریک بافت سلول را شامل می شود. این نور توسط دستگاهی خاص که بر روی طول موج خاصی برای استفاده های درمانی تنظیم شده است کنترل می شود. از کشف این فناوری تنها چند دهه می گذرد و همین آن را در مقایسه با ماساژ و دیگر گزینه های متداول کنترل درد به یک گزینه نسبتا جدید در درمان کمر درد از جمله لیزر درمانی دیسک کمر تبدیل می کند.لیزریکی ازدرمان هایی است که باعث کاهش التهابات بافت های اطراف عصب sciatica و کاهش التهابات درماهیچه های پریفورمیس piriformis میشوددرنتیجه باعث کاهش فشار عصب sciatica و کاهش درد میشود.به یاد داشته باشید که درمان با لیزر میتواند با ایجاد استقامت در ناحیه خارجی دیسک های ستون مهره ها با حفظ حالت و عملکرد آن باعث کاهش بیرون زدگی دیسک کمر شود.باروش شکاف برروی لبه و طراحی های خاص لیزر و با تحریک کردن بافت های آسیب دیده و از بین بردن التهاب ماهیچه ها وستون مهره ها باعث بازگشت طبیعی جریان خون به بدن وترمیم مرکزسلولها وبازسازی بافت ها ،ازبین بردن گرفتگی ماهیچه ها ، کاهش التهابات وکاهش درد میشود.درمان با لیزر هیچ گونه سوختگی یا شکافی برروی پوست ایجادنمیکندوهیچ اثرات جانبی به همراه ندارد. این روش بسیارامن است وتاثیرات بهبودی آن بسیار افزاینده است این بدین معنی است که زمانی که بهبودی کامل پیداکردید به درمان های کمتری نیازداریدوبدن شما برای انجام تمرینات استقامتی کاملا آماده است تا بتواندباعث کاهش دردکمرشود.

درمان سیاتیک با طب سوزنی

جالب است بدانید که طب سوزنی روش درمانی قدیمی برای مشکلی امروزی است. این روش عموما یک روش درمانی غیرسنتی برای کمر درد و گردن درد در نظر گرفته می شود. با وجود اینکه معمولا مواقع طب سوزنی اولین گزینه درمانی برای کمر درد و گردن درد نیست، تعداد زیادی از بیماران و پزشکان از آن به عنوان ابزاری برای کاهش کمردرد و گردن درد استفاده می کنند. این روش درمانی شکلی از طب چینی است که به حداقل 2500 سال قبل برمی گردد. فرضیه عمومی این روش مبنی بر این است که بدن الگوهای جریان انرژی دارد. انرژی حیاتی یا نیروی زندگی بدن چی نامیده می شود و جریان مناسب چی برای حفظ سلامتی ضروری در نظر گرفته می شود. نظریه طب سوزنی مبنی بر این است که بیش از 2000 نقطه در بدن انسان وجود دارد که با 20 مسیر به هم متصل می شود. این مسیرها انرژی حیاتی را در سراسر بدن به جریان می اندازند. بدانید که در این روش، سوزن های فلزی بسیار باریک در ترکیب های مخصوصی از این 2000 نقطه به منظور اصلاح و یا حفظ جریان طبیعی چی وارد بدن می شوند.بدانید که دراین روش باآزادکردن انرژی درمسیرهای بدن میتواندباعث بهبودبیمارشوید بافروکردن سوزن هایی درپوست دراطراف ناحیه آسیب دیده که معمولا هیچ دردی به همراه ندارد میتوان باعث کاهش دردشود.

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

بهتر است بدانید که طب سوزنی موردتایید سازمان اف دی ای آمریکا برای درمان دردکمر است وسازمان بین المللی سلامت، طب سوزنی رایک درمان موثربرای کاهش درد کمر وسیایتیک میداند.

درمان سیاتیک با ماساژ

بهتر است بدانید که درمان های مخصوص ماساژبرای کاهش دردکمر بسیار موثر است با ماساژ دادن میتوان باعث افزایش جریان خون ، شل شدن ماهیچه ها و آزادکردن ایندورفین (ماده ای که باعث کاهش درد دربدن میشود)باعث کاهش درددربدن شد.

درمان سیاتیک با تمرینات ورزشی و نرمش

به یاد داشته باشید که بعد از کاهش علائم sciatica زیر نظر فیزیوتراپ شما نرمش های کششی و تقویتی را یاد خواهید گرفت و انجام خواهید دارد که تاثیر بسیار مهمی در درمان قطعی بیماری sciatica شما دارند.در واقع  بدون انجام این نرمش ها درمان sciatica شما ناقص بوده و درد sciatica ممکن است بزودی عود کند. این نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد sciatica شروع شوند.

به ورزش اهمیت بیشتری دهیم.برای درمان sciatica و نقرس از دمکرده برگ سنا می‌توان استفاده نمود.جالب است بدانید که فندق اختلال در رشد مو را رفع می‌کند. قابل توجه است که فندق به خاطر داشتن ویتامین A و C برای تقویت پوست و ناخن و مو و تقویت بینایی بسیار مفید و موثراست. بد نیست بدانید که برای درمان sciatica برگ خشک درخت فندق را سائیده با کمی خاکستر آتش سیگار و نمک مخلوط نموده با روغن منداب مخلوط کرده محلول را به محل درد بمالیدتا بهبودی حاصل شود. جالب است بدانید که  فندق باعث تنگ کردن عروق زیر پوست و باعث کشیدگی پوست و تغذیه و درمان آن می‌شود.بهتر است بدانید که پوست سبز گردو را کوبیده روی محل درد بگذارید .sciatica چیست. اگر ناگهان دچار کمردرد ی شده اید که همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا میکند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن Sciatica میگویند. sciatica به درد های تیر کشنده ای میگویند که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر میکشد.

علت سیاتیک چیست

sciatica بیشتر در سنین 50-30 سالگی بوجود میاید و علت عمده آن پاره شدن دیسک بین مهره ای است. بدنبال وارد شدن فشار بیش از حد به ستون مهره، قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق میگویند.

 سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به  ریشه های عصبی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار وارد میکند. همچنین تماس مواد شیمیایی تشکیل دهنده قسمت ژلاتینی دیسک با ریشه های عصبی موجب تحریک و التهاب آنها میشود. این فشار و التهاب عصب موجب بروز علائم sciatica میگردد. در ستون مهره کمری این تغییرات بیشتر در دیسک بین مهره های 3 و 4 و دیسک بین مهره های 4 و 5 ایجاد میشود.هرنی یا فتق دیسک معمولاً بعد از فعالیت هایی مانند بلند کردن یا هل دادن جسم سنگین یا خم شدن یا چرخیدن ناگهانی بوجود میاید. بطور متوسط از هر 50 نفر یک نفر در طول عمرش دچار هرنی دیسک میشود و از این تعداد در 25-10 درصد آنها علائم بیماری ممکن است بیش از شش ماه ادامه یابد.

عاقرقرحا در معالجه امراضی نظیر لقوه و فلج و رعشه و کزاز و سستی و لکنت زبان و سینه درد و دندان درد و درد مفاصل و sciatica و استسقاء و تقویت باء سرد مزاجان و اسهال و مدر(بول- حیض- شیر- عرق) و تب های موذی به کار برده می شود و معالج است

هر انسان معمولاً 26 مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند.اگر بنا به دلایلی دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می شود.مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری می باشد. این بیماری، بیماری sciatica نیز خوانده می شود.

بیشتر بخوانید : کمر درد ♥ کمر درد و حالت تهوعدیسک گردنشانه درد

  • احد کاظمی