گل ختمی سفید برای شپش

گل ختمی ,گل ختمی خواص,گل ختمی برای پوست,گل ختمی برای مو,گل ختمی سفید,گل ختمی چینی,گل ختمی خبازی,گل ختمی بنفش,گل ختمی خشک شده

گل ختمی , گل ختمی خواص , گل ختمی برای پوست , گل ختمی برای مو

توضیحاتی در مورد گل ختمی

ختمی (نام علمی: Alcea) سرده‌ای از گیاهان است از تیره پنیرکیان چند ساله و خودرو، گل و میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد. گل ختمی به ارتفاع دو متر گل‌های صورتی، قرمز وسفید دارد که برای روکش داروها استفاده می‌شود. جنس بزرگی از گیاهان گلدار دارای ۲۰۰- ۲۲۰ گونه از نهان‌دانگان می‌باشد. بومی مناطق گرم، زیر گرمسیری استوایی و نواحی گرمسیری بین دو مدار شمال و جنوب استوا در جهان می‌باشد. گل ختمی در درمان امراض کبدی و جوش صورت اثر سودمندی دارد طرز استفاده آن گلبرگهای آن را خشک نموده وآسیاب کنید سپس برای هر بار استفاده یک قاشق مرباخوری از پودر آسیاب شده را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی برای مدت ۸ ساعت خیسانده و مصرف کنید. خواص دارویی: طبیعت آن معتدل است، ملین و مسهل قوی، خلط آور، ضد سرفه، پیچش شکم، قولنج و دانه این گیاه در درمان زخم معده نیز سودمند است. در این مطلب از سایت جسارت در مورد گل ختمی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع گل ختمی

ختمی معمولی ختمی کوهی ختمی باغی بزرگ ختمی باغی ریز ختمی چینی در روستای تنگ طه چندین نوع گل ختمی وجود دارد . بهترین نوع گل ختمی ، ختمی کوهی می باشد که دارای بوته ای به ارتفاع حدودا 40 سانتی متر بوده و برگهای پهن با رنگ سبز کم رنگ بوده و برگ‌ها پوشیده از کرکهای ریز می باشند و گل‌ها نیز سفید رنگ بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شکل قیف مانند بوده و دارای 5 گلبرگ می باشند .این نوع گل ختمی دارای خواص بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد . این گل خودرو بوده و در هر زمینی احتمال رویش دارد و نسبت به کم آبی هم مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و دوره گل دهی آن نیز معمولاً اواخر تابستان می باشد . اما به دلیل خودرو بودن تعداد گلهای آن زیاد نمی باشد . اگر گل‌ها چیده نشوند تخمها به صورت دایره ای درون تخمدان می رسند که تخمها نیز به صورت استوانه ای پهن و باریک با اطراف بر آمده و کنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سیاه به وجود می آیند . گل ختمی گیاهی چند ساله می باشد . نوع دیگر گل ختمی باغی می باشد که کمتر خودرو بوده و در مقابل کم آبی مقاوم نمی باشد و ارتفاع گیاه نیز تا بیش از دو متر هم می رسد . این نوع گل ختمی در اکثر فصول سال گل دارد هرچند در زمستان تعداد گلهای آن بیشتر است گل‌ها نیز پایایی زیادی دارند و مدت‌ها بر گیاه می مانند بنابراین به عنوان گلهای تزیینی هم کاشته می شوند . این نوع گل دارای چندین رنگ می باشد که بیشتر به رنگهای قرمز و صورتی و سفید و بنفش دیده می شوند . همچنین اندازه گل نیز در انواع مختلف فرق می کند و گلهای رنگ بنفش معمولاً کوچک بوده و رنگهای دیگر بزرگتر می باشند . برگهای این نوع نیز مانند برگ گل ختی کوهی است اما کمی اندازه آن بزرگتر بوده و رنگ آن نیز سبز روشن تر می باشد و اختلاف مهم دیگر هم نداشتن کرک بر روی برگ می باشد . همچنین از لحاظ خاصیت دارویی هم مانند نوع کوهی نمی باشد .این دو نوع گل ختمی را بیشتر از طریق بذر تکثیر می نمایند . نوع دیگر گل ختمی معروف به گل ختمی چینی می باشد که کلا با گل ختمی ایرانی متفاوت می باشد . گل ختمی چینی به صورت درختی می باشد که برگهای آن بیشتر شبیه به درخت سیب می باشد . گلهای آن نیز مانند گل ختمی به صورت قیفی بوده و دارای 5 گلبرگ می باشد اما دارای پرچم بلندی می باشد به‌طوری که از جام گل بیرون زده است . گل ختمی چینی همیشه سبز بوده و خزان ندارد و در تمام فصول هم گل دهی دارد . اما در فصل سرما میزان گلدهی آن خیلی کم می شود . گلهای آن نیز پایداری زیادی ندارند و پس از چند روز از بین می روند . اما چون مقدار گلدهی زیاد است همیشه بر آن گل دیده می شود . درباره خاصیت دارویی آن نیز معلوم نیست خاصیتی داشته باشد یا نه . رنگ گل‌ها نیز در ختمی چینی متفاوت می باشد و رنگهای قرمز و زرد و سفید و… دارد که رنگ قرمز آن بیشتر دیده می شود و با انواع آب و هوا نیز سازگار می باشد . چون گل ختمی چینی همیشه سبز است بنابر این سرمای زیاد را نمی تواند تحمل نماید و اگر دمای هوا به زیر صفر برسد احتمال یخ زدگی آن زیاد است .گل ختمی چینی بیشتر از طریق قلمه زنی تکثیر می‌شود .

خواص گل ختمی برای پوست

۱. استفاده از گل ختمی به کاهش تاثیر ورم کمک کرده و پوست را جوان‌سازی می‌کند. ۲. فرآیند اکسید سلول‌ها، به کمک این گیاه، متوقف می‌شود. گل ختمی، در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و جای زخم‌ها بسیار موثر است. ۳. گل ختمی، یک عامل ضد التهاب خوب است و قدرت ایمنی سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد. ۴. یک ترکیب موجود در این گیاه به کاهش سطح هیالورونیداز کمک کرده و همین، تورم را کاهش داده و مانند یک ترکیب ضدپیری عمل می‌کند. ۵. پوست را مرطوب می‌کند وباعث نرمی و درخشش آن می‌شود. این گیاه، پوست را نیز هیدراته کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

خواص گل ختمی برای مو

داشتن موهای زیبا، رویای بسیاری از افراد است زیرا موی زیبا، نشانه زیبایی و لطافت است. روغن گل ختمی، قرن‌ها برای داشتن موی خوب، به کار رفته است. ۶. مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند. ۷. این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، بسیار توصیه می‌شود زیرا به بقای رطوبت در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و صاف کرده و ظاهری زیبا به آن می‌دهند. ۸. روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند. ۹. با استفاده منظم از ختمی به عنوان نرم کننده، موهایی براق و صاف خواهید داشت. در واقع، از خشکی مو خلاص می‌شوید.

خواص کلی گل ختمی

ساقه‌ و ریشه این گیاه، حاوی ماده‌ای چسبناک به نام مایع لزج است و هنگامی که خشک می‌شوند، در درمان‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ۱۱. گل ختمی، برای کودکان مبتلا به تورم و درد گلو، به عنوان درمان به کار می‌رود. این گیاه، به مایع شدن خلط کمک کرده و در نتیجه، گرفتگی ریه را رفع می‌کند. ۱۲. مشکلات درمانی متعدد مانند برونشیت، سرفه، سرماخوردگی، آسم و غیره به کمک گل ختمی درمان می‌شوند. ۱۳. این گیاه برای پاکسازی و تسکین دستگاه گوارش و مثانه نیز به کار می‌رود. ۱۴. جراحت‌های جزیی، سوختگی‌ها، زخم‌های پوستی، جوش‌ها یا التهاب‌ها و غیره نیز می‌توانند با استفاده از مایع لزج موجود در ساقه و ریشه گل ختمی درمان شوند. ۱۵. ریشه این گیاه نیز در درمان کیست‌هایی که در بدن به وجود می‌آیند نیز بسیار موثر است. ۱۶. یکی از خواص گل ختمی برای سلامتی، افزایش گردش خون است. دمنوش گل ختمی نیز می‌تواند گردش خون را افزایش دهد. برای بهره‌مند شدن از خواص این گیاه، توصیه می‌شود روزانه ۵ میلی‌لیتر دمنوش ختمی میل کنید. ۱۷. یکی دیگر از خواص گل ختمی برای سلامتی، درمان خونریزی لثه است. ختمی می‌تواند به عنوان دهانشویه نیز به کار رود و این به دلیل خواص ضد التهابی آن است که به درمان درد ناشی از خونریزی و تحریک لثه کمک می‌کند.گل ختمی برای افزایش تولید شیر مادر مفید است. برای این کار، می‌توانید ریشه و برگ‌های این گیاه را بجوشانید. علاوه بر این، ختمی می‌تواند از سقط جنین نیز جلوگیری کند. حالا که گل ختمی چنین خواصی برای سلامتی دارد، از همین حالا مصرف آن را شروع کنید. ۱۹. تب می‌تواند نشانه این باشد که بدن در حال مبارزه با باکتری و ویروس‌هایی است که به سیستم ایمنی حمله کرده‌اند. گل ختمی یکی از چیزهایی است که تب را درمان می‌کند. چیزی که گیاه ختمی را به درمان مناسبی برای تب تبدیل می‌کند خواص تب‌بر آن است. ۲۰. اگر مار شما را نیش زد، گیاه ختمی به شما کمک می‌کند. ثابت شده است که ختمی در درمان خارش ناشی از نیش حشرات نقش دارد. همچنین به تسکین ناراحتی ناشی از سوختگی‌ها نیز کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید، قرار دادن برگ له شده ختمی بر ناحیه آسیب دیده است. ‍۲۱. یکی دیگر از خواص گل ختمی ، توانایی آن در کاهش مشکلات تنفسی است. می‌توانید از چای ختمی برای درمان مشکلات تنفسی از جمله آسم و گرفتگی بینی استفاد کنید. می‌توانید برای تهیه این چای، ریشه گیاه را آسیاب کنید. پنیرک برای کاهش ناراحتی گلو و تسکین سریع‌تر بیماری‌ها مفید است. بنابراین، چون ختمی خواص بسیاری برای سلامتی دارند، می‌توان با اطمینان از آن به عنوان یک درمان خانگی استفاده کرد.

پودر گل ختمی

پودر گل ختمی، بسیار مغذی است و فرد را سالم و سرحال نگه می‌دارد! فلاونوئیدهای موجود در این گیاه، بسیار فیبری هستند و به این گیاه، خواص ضدالتهابی می‌دهند که به کاهش و رفع ورم کمک می‌کند. می‌توان این گیاه را با عسل به کار برد تا باعث عملکرد بهتر و سریع‌تر لوله گوارش شود. گیاه گل ختمی، سرشار از کلسیم است و پودر آن در پودرها و خمیرهای دندان به کار می‌رود و کلسیم را برای دندان تامین می‌کند. مایع لزج موجود در این گیاه، برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. کربوهیدرات‌ها، فلاونوئیدها و ساکاروز موجود در این گیاه، به تنظیم سطح قند خون فرد نیز کمک می‌کند.

ریشه گل ختمی

استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه بدست می‌آید. به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، در یونان باستان، گل ختمی را با عسل می‌جوشاندند و برای درمان زخم‌ها، اسهال خونی، درد سیاتیک و دندان درد استفاده می‌کردند. همچنین برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است. قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است. همچنین گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آنها مفید باشد. علاوه بر این می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست. به گزارش ایسنا به نقل از Bioesti، اخیرا، گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.

تاریخچه گل ختمی

به لحاظ تاریخی گل ختمی در فرهنگ‌های مختلف به عنوان گزینه‌ای برای درمان چندین بیماری کاربرد داشته است. * در مصر باستان از دم نوش گل ختمی برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری‌های عصبی و قلبی و افزایش دهنده ادرار استفاده می‌کردند. * در کشورهای آفریقایی نیز دم‌نوش گل ختمی را برای درمان یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی تجویز می‌کردند. همچنین خمیر تولید شده از برگ‌های این گیاه برای درمان جراحت روی پوست قرار داده می‌شد. * در ایران این دم نوش به عنوان روش درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید هم حاکی از آن است که گل ختمی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسی‌های بیشتری در این باره انجام گیرد. * در یونان باستان، گل ختمی را با عسل می‌جوشاندند و برای درمان زخم‌ها، اسهال خونی، درد سیاتیک و دندان درد استفاده می‌کردند.

قسمت‌های مختلف گل ختمی

قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است. * استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید. * همچنین برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است. * همچنین گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد. * می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست. استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت * اخیرا، گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند. * این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند. * این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است.

احتیاط در مصرف گل ختمی

با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است. * زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند. * کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

طرز تهیه گل ختمی

یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در قوری بریزید و روی آن آب با دمای 70 یا 80 درجه ریخته و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید آن را با کمی عسل شیرین کنید. برای دم کردن ریشه این گیاه ابتدا ریشه آن را تمیز کرده و در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه دم بکشد پس از سرد شدن آن را از صافی عبور داده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.

تداخل دارویی با گل ختمی

مصرف همزمان داروهاى خوراکى با این گیاه موجب به تأخیر افتادن جذب داروها مى گردد.

خواص دارویی گل ختمی

خواص دارویی گل ختمی به طور خلاصه عبارتند از: طبیعت گل ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده، ریه، معده، کلیه‌ها و مثانه موثر است. از خواص گل ختمی نرم کردن مجرای تنفسی است، چرا که سرشار از لعاب بوده و حاوی ترکیبات قندی به نام موسیلاژ است. درمان مشکلات تنفسی، برونشیت و سرفه‌های خشک از دیگر خواص گل ختمی است. ریشه گیاه ختمی برای درمان سرماخوردگی و گلو درد مفید است. ضماد برگ گل ختمی برای درمان گاز گرفتگی و سوختگی مفید است. از ضماد گل ختمی در برطرف کردن دمل و ورم استفاده می‌شود. از خواص گل ختمی، استفاده از ضماد آن برای درمان درد سیاتیک و التیام شکستگی‌ها است. ضماد گل ختمی برای درمان ورم بناگوش مفید می‌باشد. ضماد برگ ختمی رعشه را برطرف می‌کند. یکی از خواص گل ختمی درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده است. جلوگیری از چاقی و تشکیل چربی در کبد از دیگر خواص گل ختمی است. گل ختمی برای درمان عفونت‌های ریه بسیار مفید است. در گذشته از گل ختمی برای ضد عفونی کردن زخم‌ها و التیام زخم استفاده می‌شده است. گل ختمی در درمان امراض کبدی و جوش صورت اثر مفیدی دارد. برای شادابی پوست صورت می‌توان از ماسک گل ختمی استفاده نمود، همچنین لعاب گل ختمی برای رفع شوره سر مفید است. عصاره ریشه و ساقه گل ختمی درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزما است.

بیشتر بخوانید : گل میخک ♥ گل مغربی ♥ گل گاو زبان ♥ گل بنفشهگل ساعتی